Ole Pedersen Nordlie
Moderator: MOD_Hedmark
Ole Pedersen Nordlie
Søker aner til og informasjon om Ole Pedersen Nordlie.
Ole var gift med Marte Danielsdatter Torpet.
Gift 27.12.1811:
Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... &uid=ny&id
x_side=-156
Permanent bildelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 220607.jpg
Ut fra scannede tinglysningsdokumenter jeg fant på Arkivverket, så ser det ut til at gården Nordlie er utskilt fra Nordre Berg i 1832, men jeg finner ingen Ole Pedersen på Nordre Berg i FT 1801.
Noen som sitter på Bygdebok fra Nordre Odal eller annen informasjon som kan hjelpe meg litt videre her?
Takknemmelig for all hjelp.
mvh
Truls Olsen
Ole var gift med Marte Danielsdatter Torpet.
Gift 27.12.1811:
Permanent sidelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... &uid=ny&id
x_side=-156
Permanent bildelenke:
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 220607.jpg
Ut fra scannede tinglysningsdokumenter jeg fant på Arkivverket, så ser det ut til at gården Nordlie er utskilt fra Nordre Berg i 1832, men jeg finner ingen Ole Pedersen på Nordre Berg i FT 1801.
Noen som sitter på Bygdebok fra Nordre Odal eller annen informasjon som kan hjelpe meg litt videre her?
Takknemmelig for all hjelp.
mvh
Truls Olsen
Re: Ole Pedersen Nordlie
Hei Truls.
I vielser så langt tilbake i tid må du se på Gårdsnavn som oppholdssted/bosted - ikke fødested om det ikke står det spesielt.
Har Nord - Odals bøkene på hjemlån fra Biblioteket akkurat nå, men er for "trøtt" til å lete i kveld(natt) - skal se på det i morra.
I vielser så langt tilbake i tid må du se på Gårdsnavn som oppholdssted/bosted - ikke fødested om det ikke står det spesielt.
Har Nord - Odals bøkene på hjemlån fra Biblioteket akkurat nå, men er for "trøtt" til å lete i kveld(natt) - skal se på det i morra.

Lillian Kristiansen
OK. Takk Lillian. Da venter jeg i spenning
mvh
Truls

mvh
Truls
Hei Truls.
De er ikke enkle å finne frem i de Nord - Odals bøkene - synes jeg ihvertfall.
Nå har jeg funnet det, men om du kommer noe videre på de opplysningene vet jeg ikke.(dette skrev jeg før jeg leste videre da
)
Dette er fra Bind IV s. 84 under Nordstua Nordli - det er under Nordre Berg som du beskrev.
Jeg har ikke Skanner her, men kan ta foto og sende deg. Tar med starten her.
Ole Pedersen var husmann i Nordli under N. Berg da han ble gift 1811 med Marte Danielsdatter fra Sigfredstorpet ( 1787 - 1863). Ole (1783 - 1861) var fra Gamlestua Nordli.
Så kommer alle barn, svigerbarn osv. - mye å skrive, men håper det kommer godt frem på FOTO - om ikke må jeg bort i Senteret mitt for å skanne.
s. 80 under Gamlestua Nordli finner jeg foreldrene og søsken til Ole.
Per(Peder - går ofte omhverandre) Andersen f. 1757 ble gift 1778 med Berte Olsdatter fra Leirdalen under Austvatn 1749 - 1831. Barn: Anders f. 1779, Marte f. 1780, Ole f. 1783(din Ole). Per flyttet og plassen ble tatt over av svogeren: Mons Hansen (han var gift med Anne f. 1751 - søster til Per)
Foreldre til Per(Peder) er Anders Tjøstelsen 1720 - 1790 - gift 1745 med Barbra Persdatter fra Øverholen under Stormoen 1715 - 88............
Det er MYE her, men skrive alt det tror jeg ikke at jeg orker i varmen.............
Skal fotografere sidene og se hvordan det blir - kanskje du kunne sende din epostadresse på PM til meg - enklere for meg å sende bildene på vanlig epost.
De er ikke enkle å finne frem i de Nord - Odals bøkene - synes jeg ihvertfall.
Nå har jeg funnet det, men om du kommer noe videre på de opplysningene vet jeg ikke.(dette skrev jeg før jeg leste videre da

Dette er fra Bind IV s. 84 under Nordstua Nordli - det er under Nordre Berg som du beskrev.
Jeg har ikke Skanner her, men kan ta foto og sende deg. Tar med starten her.
Ole Pedersen var husmann i Nordli under N. Berg da han ble gift 1811 med Marte Danielsdatter fra Sigfredstorpet ( 1787 - 1863). Ole (1783 - 1861) var fra Gamlestua Nordli.
Så kommer alle barn, svigerbarn osv. - mye å skrive, men håper det kommer godt frem på FOTO - om ikke må jeg bort i Senteret mitt for å skanne.
s. 80 under Gamlestua Nordli finner jeg foreldrene og søsken til Ole.
Per(Peder - går ofte omhverandre) Andersen f. 1757 ble gift 1778 med Berte Olsdatter fra Leirdalen under Austvatn 1749 - 1831. Barn: Anders f. 1779, Marte f. 1780, Ole f. 1783(din Ole). Per flyttet og plassen ble tatt over av svogeren: Mons Hansen (han var gift med Anne f. 1751 - søster til Per)
Foreldre til Per(Peder) er Anders Tjøstelsen 1720 - 1790 - gift 1745 med Barbra Persdatter fra Øverholen under Stormoen 1715 - 88............
Det er MYE her, men skrive alt det tror jeg ikke at jeg orker i varmen.............

Skal fotografere sidene og se hvordan det blir - kanskje du kunne sende din epostadresse på PM til meg - enklere for meg å sende bildene på vanlig epost.
Lillian Kristiansen
Takk Lillian, dette var jo kjempebra.
Sender deg en PM, med mailadressen min, så du kan få sendt meg bilde av sidene.
mvh
Truls

Sender deg en PM, med mailadressen min, så du kan få sendt meg bilde av sidene.
mvh
Truls
Hei Truls.
Denne skulle passe bra for Marte Danielsdatter i Folketellingen 1801
Ole Pedersen har jeg ikke klart å finne på FT 1801 enda - har du?
Ser ut til at Sigfredtorpet er på Mo i Nord - Odal også så da skal det gå ann å finne noe om dem der.
Tok et foreldresøk på Family Search og fant disse barna - ser ut til at første Marte er død og at din Marte ikke er med her:
1. Berte Danielsdatter - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1766 Torpet,Odal N, , Hedmark, Norway
2. Kari Danielsdatter - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1764 Torpet,Odal N, , Hedmark, Norway
3. Kari Danielsdatter - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1780 Torpet,Odal N, , Hedmark, Norway
4. Mari Danielsdatter - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1775 Torpet,Odal N, , Hedmark, Norway
5. Marte Danielsdatter - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1768 Torpet,Odal N, , Hedmark, Norway
Disse må du finne i de originale kirkebøkene - sjekker alltid FS for det finnes tydefeil her.
Foreldrenes vielse ca. 1763 her kommer det også frem at Daniel Olsen muligens døde i 1806.
Da skal jeg finne det i bøkene og fotografere mere til deg.
Denne skulle passe bra for Marte Danielsdatter i Folketellingen 1801
Ole Pedersen har jeg ikke klart å finne på FT 1801 enda - har du?
Ser ut til at Sigfredtorpet er på Mo i Nord - Odal også så da skal det gå ann å finne noe om dem der.
Tok et foreldresøk på Family Search og fant disse barna - ser ut til at første Marte er død og at din Marte ikke er med her:
1. Berte Danielsdatter - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1766 Torpet,Odal N, , Hedmark, Norway
2. Kari Danielsdatter - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1764 Torpet,Odal N, , Hedmark, Norway
3. Kari Danielsdatter - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1780 Torpet,Odal N, , Hedmark, Norway
4. Mari Danielsdatter - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1775 Torpet,Odal N, , Hedmark, Norway
5. Marte Danielsdatter - International Genealogical Index
Gender: Female Birth: 1768 Torpet,Odal N, , Hedmark, Norway
Disse må du finne i de originale kirkebøkene - sjekker alltid FS for det finnes tydefeil her.
Foreldrenes vielse ca. 1763 her kommer det også frem at Daniel Olsen muligens døde i 1806.
Da skal jeg finne det i bøkene og fotografere mere til deg.
Lillian Kristiansen
Hei Truls.
De Odalsbøkene gir meg "grå hår" - ikke enkle å finne frem i - finner ikke noe så gammelt som du trenger på Sigfredstorpet NÅ.
Skal se en gang til, men må bort en tur først(gravene mine på kirka trenger vann)
De Odalsbøkene gir meg "grå hår" - ikke enkle å finne frem i - finner ikke noe så gammelt som du trenger på Sigfredstorpet NÅ.
Skal se en gang til, men må bort en tur først(gravene mine på kirka trenger vann)

Lillian Kristiansen
-
- Sted: SANDEFJORD
Periodisk i Odal kirkebøkene før 1800 kun barnets fornavn, faderens fornavn og bosted oppgitt. Ole Pedersen Nordli døpt i Mo kirke 28/9 1783 side 481, og Marthe Danielsd. Motorpet/Sigfridstprpet døpt 17/6 1787, side 534. Har ikke funnet Daniel Olsen og Marie Monsd. gifte i Odal eller i Grue. Mvh. Finn Sollien.
Hei Finn.
Det er i Bygdebøkene jeg leter etter Sigfridstorpet og Marte Danielsdatter altså.
Finner navnet, men ikke noe om familien - kan du hjelpe?
Det er i Bygdebøkene jeg leter etter Sigfridstorpet og Marte Danielsdatter altså.
Finner navnet, men ikke noe om familien - kan du hjelpe?
Lillian Kristiansen
-
- Sted: SANDEFJORD
Det blir ikke noen Odals tur på meg i morgen kveld, ellers kunne jeg ha funnet frem til riktig bok. Jeg har ikke bøkene, bruker de som er på Sagstua i Nord-Odal når jeg er der. Mvh. Finn.
Den er grei Finn.
Har hjemme NÅ Bind I og II av Ny utgave + Bind III, IV og V av gammel utgave.
Har hjemme NÅ Bind I og II av Ny utgave + Bind III, IV og V av gammel utgave.
Lillian Kristiansen
Jeg er ganske ny her. Så i dag at det var interesse for døtrene til Daniel Olsen og Marie Olsen ,Nedre Torpet . Jeg er etterkommer etter Mari Amundsen Danielsdatter , gift med Ole Amundsen Vangen. Hvor er det best å lete for tidligere aner ? Har slekt også fra Grasberget-Meisjøen. Vet du om det er finner som bosatte seg der ? Det går jo rykter om så mangt. Ikke legg for mye arbeid i det , bare et tips om litteratur eler gamle opptegnelser. mvh.Georg Østby 1430 Ås
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.