Sidsel Andersdatter, Stange
Moderator: MOD_Hedmark
Sidsel Andersdatter, Stange
Jeg har en ny etterlysning også. Ei Sidsel Andersdatter som jeg tror er født i Stange. Hun var gift med Hans Hansen f 2 aug 1795 på Stange. Jeg tror at det var på Frisvoll. Hans foreldre er Hans Olsen f 1746 og Anne Hansdatter f 1757, de giftet deg 18 februar 1788 på Stange. Jeg finner mange Sidsel (forskjellige stavemåter på mange) i området men ingenting som bekrefter at det er rett dame.
Re: Sidsel Andersdatter, Stange
Finn alle barna deres, se hvem som er faddere. Sjekk om noen kan være søsken til Sidsel.
Hei Tove.
Et foreldresøk på FS gir disse barna til et par med samme navn - kjenner du igjen noen av disse barna? For du har vel et utgangspunkt i en dåp regner jeg med.
9. HANS HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 07 DEC 1823 Stange, Hedmark, Norway
10. ELINA HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 08 JAN 1826 Stange, Hedmark, Norway
11. OLINE HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 03 SEP 1820 Stange, Hedmark, Norway
12. SOPHIA HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 18 JAN 1818 Stange, Hedmark, Norway
13. SOPHIA HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 07 DEC 1823 Stange, Hedmark, Norway
14. ANDERS HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 12 JUN 1831 Stange, Hedmark, Norway
Dette ser ut til å være første barnet Ane født 1815
De giftet seg i såfall etter at første barnet ble født Vielse 1816
Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 8 (1814-1825), Ekteviede 1816, side 385-386.
Vielse 11. mai 1816 nr. 23 Hans oppholder seg på Frisvold og er 24 år - Sidsel er Tjenestepige og 23 år. Det er ikke oppgitt føde eller oppholdssted for henne.
Etter alder i vielse skal hun være født ca. 1793
En kandidat her, men uten dåpsdato på Family Search Sidsel Andersdatter
Om dåpen over er riktig så er moren enke i Ft 1801 og alene med 4 barn Inderst på Dæhlien vestre
Se om du finner dåpen til denne Sidsel. Har du prøvd å finne henne død eller i FT 1865?
Eventuelle søsken til Sidsel om den er riktig - er disse fra FS.
2. JENS ANDERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 02 DEC 1787 Stange, Hedmark, Norway
3. INGEBORG ANDERSDATTER - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 21 JUN 1795 Riesvold, Stange, Hedmark, Norway
4. OLE ANDERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 07 OCT 1792 Stange, Hedmark, Norway
5. MARTHE ANDERSDATTER - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 15 JUL 1798 Helset, Stange, Hedmark, Norway
6. ELI ANDERSDATTER - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 14 NOV 1790 Saplundtze, Stange, Hedmark, Norway
Se på originale kirkebøker for barna til Sidsel og Hans - mulig noen av søsknene til Sidsel er faddere.
Vielse foreldrene 11.juni 1787
Når du har funnet alt i originale kirkebøker så kan det jo hende du ser om det er riktig eller ei
Et foreldresøk på FS gir disse barna til et par med samme navn - kjenner du igjen noen av disse barna? For du har vel et utgangspunkt i en dåp regner jeg med.
9. HANS HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 07 DEC 1823 Stange, Hedmark, Norway
10. ELINA HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 08 JAN 1826 Stange, Hedmark, Norway
11. OLINE HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 03 SEP 1820 Stange, Hedmark, Norway
12. SOPHIA HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 18 JAN 1818 Stange, Hedmark, Norway
13. SOPHIA HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 07 DEC 1823 Stange, Hedmark, Norway
14. ANDERS HANSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 12 JUN 1831 Stange, Hedmark, Norway
Dette ser ut til å være første barnet Ane født 1815
De giftet seg i såfall etter at første barnet ble født Vielse 1816
Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 8 (1814-1825), Ekteviede 1816, side 385-386.
Vielse 11. mai 1816 nr. 23 Hans oppholder seg på Frisvold og er 24 år - Sidsel er Tjenestepige og 23 år. Det er ikke oppgitt føde eller oppholdssted for henne.
Etter alder i vielse skal hun være født ca. 1793
En kandidat her, men uten dåpsdato på Family Search Sidsel Andersdatter
Om dåpen over er riktig så er moren enke i Ft 1801 og alene med 4 barn Inderst på Dæhlien vestre
Se om du finner dåpen til denne Sidsel. Har du prøvd å finne henne død eller i FT 1865?
Eventuelle søsken til Sidsel om den er riktig - er disse fra FS.
2. JENS ANDERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 02 DEC 1787 Stange, Hedmark, Norway
3. INGEBORG ANDERSDATTER - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 21 JUN 1795 Riesvold, Stange, Hedmark, Norway
4. OLE ANDERSEN - International Genealogical Index
Gender: Male Christening: 07 OCT 1792 Stange, Hedmark, Norway
5. MARTHE ANDERSDATTER - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 15 JUL 1798 Helset, Stange, Hedmark, Norway
6. ELI ANDERSDATTER - International Genealogical Index
Gender: Female Christening: 14 NOV 1790 Saplundtze, Stange, Hedmark, Norway
Se på originale kirkebøker for barna til Sidsel og Hans - mulig noen av søsknene til Sidsel er faddere.
Vielse foreldrene 11.juni 1787
Når du har funnet alt i originale kirkebøker så kan det jo hende du ser om det er riktig eller ei

Lillian Kristiansen
Ja, men Anne . uekte på Stor Reeeie. Finner ikke noen som kan være Sidesl's søsken som fadde til noen av barna. Det er ikke f. noen sidsel i 1793 men 2 i 1789. Aner ikke hvem som kan være den rette fordi oppkallingen heller ikke gir noen pekepinn.
Hei igjen Tove.
Finner 2 stk Sidsel Andersdatter konfirmert i Stange 1805 og 1806 som følger
Sidsel Andersdatter Wæstadejer i 1805
Sidsel Andersdatter Witborg i 1806
Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 7 (1788-1813), Konfirmerte 1805-1806, side 254-255
Nr. 28 under 1805 og nr. 18 under 1806 siste rad til høyre
Disse kan også være døpt i Rommedal - der har ihvertfall jeg funnet noen av min samboers slekt døpt til tross for at dem skulle være født/døpt i Stange.
Begge disse kan passe sammen med FT 1801 i mitt forrige innlegg.
Finner 2 stk Sidsel Andersdatter konfirmert i Stange 1805 og 1806 som følger
Sidsel Andersdatter Wæstadejer i 1805
Sidsel Andersdatter Witborg i 1806
Hedmark fylke, Stange, Ministerialbok nr. 7 (1788-1813), Konfirmerte 1805-1806, side 254-255
Nr. 28 under 1805 og nr. 18 under 1806 siste rad til høyre
Disse kan også være døpt i Rommedal - der har ihvertfall jeg funnet noen av min samboers slekt døpt til tross for at dem skulle være født/døpt i Stange.
Begge disse kan passe sammen med FT 1801 i mitt forrige innlegg.
Lillian Kristiansen
Hei Tove.
De to Hans mener det skal være finner jeg født i 1789, men den ene bor ihvertfall ikke sammen med sine foreldre i FT 1801(hun skal da være ca. 12 år): Ryen Anders Gundersen og Berte Nilsdatter med 2 sønner hjemme.
Den andre finner jeg ikke på FT 1801 heller - ihvertfall ikke for øyeblikket. FT 1801 er litt ustabil i kveld dessverre.
De to Hans mener det skal være finner jeg født i 1789, men den ene bor ihvertfall ikke sammen med sine foreldre i FT 1801(hun skal da være ca. 12 år): Ryen Anders Gundersen og Berte Nilsdatter med 2 sønner hjemme.
Den andre finner jeg ikke på FT 1801 heller - ihvertfall ikke for øyeblikket. FT 1801 er litt ustabil i kveld dessverre.
Lillian Kristiansen
Dette har jeg også kommet frem til. Både med foreldrene Anders og Live, vielsen og barna. Jeg er ganske sikke rpå at det er rett Hans og Sedsel/Sidsel men å finne hennes dåp og konfirmasjon er verre.
Hei Tove.
Det blir DOBBELT ARBEID på dem som hjelper deg når du NÅ skriver at dette har DU også funnet ut derfor oppfordrer jeg deg til å lese spesielt punkt 4 her til neste gang du legger ut en etterlysning.
Nå har vi brukt tid på å finne noe du allerede hadde funnet og da er det liksom "bortkastet" om du forstår. Det eneste er at det da mest sannsynlig er riktig når flere har funnet det samme.
Dette er ikke ment som kritikk til deg, mere som en oppfordring til neste etterlysning.
Det blir DOBBELT ARBEID på dem som hjelper deg når du NÅ skriver at dette har DU også funnet ut derfor oppfordrer jeg deg til å lese spesielt punkt 4 her til neste gang du legger ut en etterlysning.
Nå har vi brukt tid på å finne noe du allerede hadde funnet og da er det liksom "bortkastet" om du forstår. Det eneste er at det da mest sannsynlig er riktig når flere har funnet det samme.
Dette er ikke ment som kritikk til deg, mere som en oppfordring til neste etterlysning.

Lillian Kristiansen
Jeg fant dette med hjelp av dere, jeg satt og sjekket disse i går da jeg hadde senvakt. Jeg jobbet til 01.30 og har da mulighet å surfe på nettet. Jeg jobber på opplysningen og har altså mulighet å søke da det ikke er så mange som ringer.