Tips/råd til hvordan jeg skal lese/lete i ministrialboka

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
gj07404
Sted: OSLO

Tips/råd til hvordan jeg skal lese/lete i ministrialboka

Legg inn av gj07404 » 12. september 2008 kl. 14.13

Hei!

Jeg prøver å finne dødsmeldingen til danskfødte Søren Lauritzen Wifuild d. 1700 og kona Birte Pedersdatter d. 1711 (kanskje 8. oktober?) i ministrialboka til Løten. Men den er rotete og jeg er ikke flink til å tyde gamle skrifter. Så jeg lurte på om noen visste hvordan jeg kan lete? Er det bestemte "koder" for dødsmeldinger? Jeg kan se at det står "Dom" helt i begynnelsen i feltene, skal jeg feks lete etter "Død" eller noe liknende? Hvordan skrev de ned dødsmeldingene? Kan ikke helt finne ut av datoer heller. Jeg trenger bare litt veiledning til hvordan jeg kan lete etter dem. De eide Sigstad, hvis det skulle være til hjelp.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: Tips/råd til hvordan jeg skal lese/lete i ministrialboka

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 12. september 2008 kl. 15.55

Hei Jenny.

Det er datoene du har funnet som starter med Dom. De er skrevet på latin. Datoene kan også starte med ordene Festum/Die/Dca/Fest. eller det kan stå d. 2 Maj. Datoene står alltid på den første linjen innenfor hver rubikk i kirkeboken for Løten i 1710/1711.

Begravelsene starter enten med ordet "begraven" eller med ordet "grafsæt" ser jeg i kirkeboka. Disse ordene står som regel rett etter datoen og datoen er som sagt stort sett skrevet på latin.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

gj07404
Sted: OSLO

Re: Tips/råd til hvordan jeg skal lese/lete i ministrialboka

Legg inn av gj07404 » 13. september 2008 kl. 23.22

Nå prøvde jeg å lete etter Søren og Birte, men jeg finner bare to sider av dem. Er det ikke noe mer utover begge sidene? Leter jeg på feil sted kanskje? Brukte de bare to sider på et år? *forvirret*

Svar

Gå tilbake til «Løten»