Niels Kristiffersen Høybyeie
Moderator: MOD_Hedmark
Niels Kristiffersen Høybyeie
Kan noen hjelpe meg med å finne opplysninger om min oldemors far, Niels Kristoffersen Høybyeie? Min oldemor var Karen Nielsdatter Narudeie, f. 23/12-1845, døpt 15/2-1846, uekte datter av Johanne Johannesdatter Narudeie og Niels Kristoffersen Høybyeie (Ringsaker klokkerbok nr.5, 1839-1860). Johanne har jeg noen opplysninger om (i hvert fall hvem foreldrene hennes var), men hvem Niels Kristoffersen var, er en uløst gåte! Hvis noen kan gi meg et hint om hvor jeg kan lete etter ham, ville jeg være svært takknemlig 

Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll
Re: Niels Kristiffersen Høybyeie
Hei
Legger inn dåpen til Karen Nielsdatter : KB Ringsaker 1837-1850, side 147 nr 19 :
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-131
Hilsen
Grethe Aud
Legger inn dåpen til Karen Nielsdatter : KB Ringsaker 1837-1850, side 147 nr 19 :
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-131
Hilsen
Grethe Aud
Ja ja, dåpen var kjent fra klokkerboka, det var faren da....ikke så enkelt dette her men denne som er konfirmert her på Høybyeie i Veldre må vel være rett person.
Nr. 22, broren er nr. 21.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-222
Nr. 22, broren er nr. 21.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-222
Hei Siri.
I såfall er dette Niels Kristoffersen i Folketellingen i 1865
Folketellingen 1900
Han dør i 1904 og det finnes muligens noe i Veldre Bygdebok om han, men den har ikke jeg her jeg sitter.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Veldre i Ringsaker, Klokkerbok nr. 14 (1891-1904), Døde og begravede 1904, side 214.
Begravelse nr. 14
Her er han født i 1820 - i konfirmasjonen er han 16 år i 1834 - broren er 15 i konfirmasjonen - han skal være født i 1822.............vet ikke helt om dette blir korrekt, men Høybyeie er jo der i konfirmasjonen. I dåpen til Karen er han Ungkarl, Inderst og Soldat og Høybyeie er hans oppholdssted.
Om du kan å søke på Family Search så finnes det mange opplysninger der, men jeg ser at noe er feil. Det som er av opplysninger der med Batch nummer skal være fra Kirkebøker så langt meg bekjent.
I såfall er dette Niels Kristoffersen i Folketellingen i 1865
Folketellingen 1900
Han dør i 1904 og det finnes muligens noe i Veldre Bygdebok om han, men den har ikke jeg her jeg sitter.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Veldre i Ringsaker, Klokkerbok nr. 14 (1891-1904), Døde og begravede 1904, side 214.
Begravelse nr. 14
Her er han født i 1820 - i konfirmasjonen er han 16 år i 1834 - broren er 15 i konfirmasjonen - han skal være født i 1822.............vet ikke helt om dette blir korrekt, men Høybyeie er jo der i konfirmasjonen. I dåpen til Karen er han Ungkarl, Inderst og Soldat og Høybyeie er hans oppholdssted.
Om du kan å søke på Family Search så finnes det mange opplysninger der, men jeg ser at noe er feil. Det som er av opplysninger der med Batch nummer skal være fra Kirkebøker så langt meg bekjent.
Lillian Kristiansen
Hei igjen Siri.
I begravelsen i 1904 står det at han skal være født 16/9 1820, men enten er jeg "blind" ellers så mangler dåpen i kirkebøkene. (Det er i såfall ikke første gang)
Foreldrenes vielse er her og da kommer også Høyby navnet inn.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Ekteviede 1815, side 388-389.
Vielse nr. 46 høyre side 21. mai 1815
Regner med at du, om du tror dette kan stemme, vil lete litt videre selv?
I begravelsen i 1904 står det at han skal være født 16/9 1820, men enten er jeg "blind" ellers så mangler dåpen i kirkebøkene. (Det er i såfall ikke første gang)
Foreldrenes vielse er her og da kommer også Høyby navnet inn.
Kildeinformasjon: Hedmark fylke, Ringsaker, Ministerialbok nr. 5 (1814-1826), Ekteviede 1815, side 388-389.
Vielse nr. 46 høyre side 21. mai 1815
Regner med at du, om du tror dette kan stemme, vil lete litt videre selv?
Lillian Kristiansen
Du er ikke blind. Niels' s dåp mangler i både klok. og kirkebok men broren Anders er f. 6/1 og døpt 23/2-1817.
Hei Hans.
Mener du en annen bror Anders eller Andreas som konfirmeres samme år som Niels? Andreas er 15 år i 1834 og burde være født 1819. På Family Search er han født 1820 og 1822 - denne Andreas altså - har ikke sjekket kirkebok for han.
Må finne senga, skal tidlig opp i morra
Mener du en annen bror Anders eller Andreas som konfirmeres samme år som Niels? Andreas er 15 år i 1834 og burde være født 1819. På Family Search er han født 1820 og 1822 - denne Andreas altså - har ikke sjekket kirkebok for han.
Må finne senga, skal tidlig opp i morra

Lillian Kristiansen
Uff nå rotet jeg. Ingeborg f. 8/9 døpt 24/9-1815 Hougseie, Anders f. 16/9 døpt 22/10-1820 (konfirmert som Andreas) men ikke Niels.Foreldre: Christopher Andersen og Berte Nielsdatter.
Hei Lillian og Hans
jeg var "off-line" i går, og så først innleggene deres i dag. Tusen takk for insatsen - nå skal jeg se hvor de tar meg. Har tidligere forsøkt Family -search, men fikk inn ting som helt tydelig var feil. Men nå har jeg noe å gå på videre. Tusen takk for hjelpen

jeg var "off-line" i går, og så først innleggene deres i dag. Tusen takk for insatsen - nå skal jeg se hvor de tar meg. Har tidligere forsøkt Family -search, men fikk inn ting som helt tydelig var feil. Men nå har jeg noe å gå på videre. Tusen takk for hjelpen

Med vennlig hilsen
Siri Myrvoll
Siri Myrvoll