karen christiansdatter g.m. hans amundsen/gulbrandsen på By

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn24792
Sted: NESBRU

karen christiansdatter g.m. hans amundsen/gulbrandsen på By

Legg inn av dn24792 » 23. januar 2010 kl. 15.50

Hei.

Kan noen hjelpe meg å løse dette mysteriet? Mine tippoldeforeldre Karen Christiansdatter og Hans Amundsen By fikk 19.02.1868 datteren Karoline (uekte). På denne tiden holdt de til på Bybakken, men Karen ser ut til å ha flyttet mye rundt før den tid (hun hadde bla. 3 andre uekte barn med 3 forskjellige menn før hun fikk Karoline), så jeg vet ikke sikkert om hun er den Karen Christiansdatter som iflg. Nesboka var født i 1835 og var fra Bybakken ("min" Karen skal være født på Prestegårdseie og skulle dessuten ha vært født ca 1830, ettersom alderen er oppgitt til 40 år når de giftet seg i 1870).

Hans skal være fra Bellingsø i Eidskog, og jeg har funnet en Hans Amundsen her født 1829, men han skal på sin side være for gammel tïl å være den Hans jeg leter etter, som har oppgitt alder 35 4/12 når de giftet seg i 1870. Aldersangivelsene var hhv. 37 for Hans og 41 for Karen når de i desember 1870 fikk sønnen Hans. Det kunne jo se tilforlatelig ut at presten bare hadde byttet om alderen på de to; da hadde det meste stemt rimelig bra, men det virker jo utrolig at han da isåfall har gjort det to ganger, både ved vielsen og ved fødselen til sønnen Hans. Forøvrig ser det ut til at han har rotet mye med etternavnene, slik at jeg ikke finner helt sikkert hvem faren til Karen var, og hvorvidt Hans het Amundsen eller Gulbrandsen til etternavn; har en teori om at Amundsen var patronymikon, men at han senere kan ha tatt farens patronymikon Gulbrandsen som familienavn. Var dette vanlig på den tiden?

Kan det ha vært flere ved navn Karen Christiansdatter som har tilknytning til By og som kan være født rundt 1830? Eller er "min" Karen etter all sannsynlighet den Karen Nesboka skriver om på Bybakken som var datter av Berthe Johannesdtr. og Kristian Kristensen, slik at det er presten som har rotet i notatene?

dn05604
Sted: NES PÅ HEDMARK

Re: karen christiansdatter g.m. hans amundsen/gulbrandsen på

Legg inn av dn05604 » 23. januar 2010 kl. 19.20

Bygdeboka skriver IKKE NOE om Karen Kristiansdatter f. 1835 Byebekken annet enn fødslesåret og foreldre. Hun som gifter seg med Hans Gulbrandsen/Amundsen i 1870 er 40 år altså f. ca. 1830 og med Kristian Andersen som far slik det er oppgitt.Den som passer er f. 1831 på Helgøya.

Svar

Gå tilbake til «Ringsaker»