Agnete Larsdatter

Moderator: MOD_Hedmark

Svar
dn29269
Sted: Moelv

Agnete Larsdatter

Legg inn av dn29269 » 17. januar 2017 kl. 13.16

Jeg har lenge strevd med å finne foreldrene til min manns tippoldemor. Har funnet ut at hun fikk seks barn med forskjellige menn. Far til min manns oldefar Andreas var en gift husmann som året etter reiste til USA med familien sin, så oldefar så nok ikke noe til ham. Men Oldemor, Mathea Mikkelsen, gav et intervju til lokalavisa på sin 85-årsdag, hvor hun forteller at mannen fikk kjøpt eiendommen Bergimellom av sin onkel Gudbrand Lie. I folketellinga for 1910 finner jeg ganske riktig Gudbrand Larsen (Lie) boende på Bergimellom sammen med datter til Mathea og Andreas og hennes mann. Med patronymet Larsen, tenkte jeg at han må være bror til Aghethe Larsdatter. Hans dåp er grei å spore. https://media.digitalarkivet.no/kb20070110640552
Her er han, nr 99, sønn av Lars Gudbrandsen og Marthe Olsdatter på øvre Ingberg. https://media.digitalarkivet.no/kb20070110640552

I folketellingene oppgir Agnethe sitt fødselsår til 1829, så jeg har lett forgjeves etter en Agnethe født av de samme foreldre - inntil jeg kom i tanker om at hun fikk sitt første uekte barn i 1844. Litt drøyt om hun var femten år? Så litt leting bakover ga dette funnet:
https://media.digitalarkivet.no/kb20070110640447
Agnethe nr 4 ovenfra på høyre side.
Men jeg finner ikke at hun noen gang ble konfirmert. Hendte det noen gang på den tida at man ikke ble det? Ville det stått i kirkeboka til barnets dåp dersom mor ikke var konfirmert? Andre forslag?

Jeg fant henne! Konfirmert i nabosognet

dn05604
Sted: NES PÅ HEDMARK

Re: Agnete Larsdatter

Legg inn av dn05604 » 18. januar 2017 kl. 13.08

Vet ikke helt hva du vil med Agnehe Larsdatter.
født 17.05.1823 Ingberg. Lars Guldbrandsen og Marte Olsdatter
Agnete fikk 2 uekte barn:
1) Bernt Olsen f. 10.11.1844 Bratteberg i Vardaasen Far: Ole Børresen Houg i Vardaasen
2) Beathe Olsdatter f. 02.05.1847 Bratteberg i Vardaasen Far: Ole Ottersen Stai i Aamodt.

gj24146

Legg inn av gj24146 » 21. januar 2017 kl. 14.02

Hva vil man med slektsgransking i det hele tatt? Finne ut noe om forfedrene og historien, naturligvis. Denne damen fikk hele seks barn med forskjellige fedre - hun må ha hatt et ganske tragisk liv. Spørsmålet gjaldt i utgangspunktet hvorvidt absolutt alle ble konfirmert på den tida - tenkte kanskje hun var tilbakestående eller noe. Men det viste seg at hun var konfirmert i nabosognet med karakteren Meget godt - så det har hun neppe vært.
Og hun har heldigvis hatt god støtte i sin bror, som både tok seg av hennes yngste barn, og solgte sin eiendom til hennes andre levende sønn. Han døde nok selv barnløs.

dn05604
Sted: NES PÅ HEDMARK

Legg inn av dn05604 » 22. januar 2017 kl. 0.29

Javel, Bernt f. 1844 død 1845, Beathe f. 1847 konf. 1866, Andreas f. 1859 konf. 1875 g. 1883 Mathea Mikkelsdatter, 10 barn, Christine f. 1852 konf. 1870, Oline f. 1856 konf. 1871, Lars f. 1863 konf. 1877.
Agnete død 1012 Pleiehjemmet Ringsaker ugift fattiglem.
Det er riktig at Agnethes bror Gulbrand tok seg av hennes yngste sønn Lars f. 1863.
Gulbrand g. 1860 Pernille Eriksdatter, de fikk et barn, Lars f. 1864 Kraakvikeie. Gulbrand var smed og jordbruker på Berget i 1875. Skjønner ikke hvilken plass Gulbrand skulle solgt til Agnethes andre levende sønn, Andreas, han var jordbrugende arbeidshusmann på Kurvestuen under 248/1 i 1900.

gj24146

Legg inn av gj24146 » 22. januar 2017 kl. 11.40

Takk for hjelpen. Jeg har funnet disse opplysningene, med unntak av konfirmasjonen til Beathe, så det skal jeg se nærmere på. Jeg vet ikke helt om det du skriver er et spørsmål, eller bare et ønske om å sette meg på plass, men jeg svarer likevel. Folk i generasjonen over meg husker jo disse folka (Andreas og Mathea, dvs min svigerfar har aldri møtt Andreas, han døde samme år han ble født, men eldre søsken husker ham, og for ikke å snakke om tante Anna) og har fortalt en del om deres liv. Familien på Ingeberg er også utførlig omtalt i Bygdebok for RIngsaker, "Reflingfjerdingen". De måtte gå fra garden i 1840. Agnethe er konfirmert før dette, så jeg stusset litt over at hun var konfirmert i nabosognet Nes - men jeg er ikke i tvil om at det var henne.
I folketellinga i 1865 bor Agnethe på "Næren Soug" med sønnene Andreas og Lars (siste med feil patronym, faren het Johan i følge kirkeboka, men det er kanskje ikke så rart om Agnethe begynte å gå litt i surr). I 1875 bor Lars (nå med rett patronym) hos onkel med kone og sønn:
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 2059002656
I 1900 bor Gudbrand alene igjen. Han er oppgitt som enkemann, og bor nå på Bergimellom. Jeg lurte på om det var Berget som hadde skiftet navn, men matrikkelnummeret er et annet.
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 7049004784
Andreas bor ganske riktig i Korgstuguvika, hvor de fleste av deres mange barn ble født (må ha vært trangt). Ottar er min manns bestefar.
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 7049005935
I 1910 bor Gudbrand fortsatt på Bergimellom, nå sammen med Anna Marie Andreasdatter (datter til Andreas og Mathea) og hennes mann Anton Lunde.
Andreas og Mathea bor på Moen - hvor nå det måtte være. Det må være disse - selv om Andreas har feil fødselsår. Navnet på de to fortsatt hjemmeværende unger stemmer:
https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 6396007540
Så hvordan vet jeg at de flyttet til Bergimellom? Det finner jeg i Hamar Arbeiderblads arkiv. I 1928 (da Andreas døde) averterer Mathea auksjon i Bergimellom over diverse innbo og 1 ku og 1 kvige. Hun flyttet muligens da? 11.05.1935 har HA en omtale av Mathea i anledning av at hun ble 80 (altså ikke 85 som jeg skrev øverst). Der forteller hun at hun og hennes mann var husmannsfolk på Stein fram til 1903, da Andreas fikk kjøpt Bergimellom av sin onkel Gudbrand. Enten surrer hun med årstallene, eller så kjøpte de plassen før de flyttet inn der - det kan jo hende. Datter og svigersønn bodde i alle fall der i 1910. Andreas fikk jobb på Moelven Cellulose, hvor hans sønn Ottar også arbeidet. Jeg har også et bilde av Andreas og Mathea som ser ut til å være tatt på Bergimellom.
Andreas' halvbror Lars prøver jeg å spore i en annen tråd (Ringebu). Han står i kirkeboka som utflyttet til RIngebu i 1888. (Hans tilkommende oppholdt seg på Ringebu, men var fra Sør-Fron.) Der gifter han seg med en mye eldre dameog bosetter seg på Bækken i Sør-Fron. De får to barn, Anne Marie og Gudbrand. I 1910 bor de på Biri, datteren er syerske, Lars er veiarbeidsformann og oppholder seg på Brøttum (Bergseng Nedre i følge folketellinga). Gudbrand finner jeg ikke (foreløpig). Men spent på hvor det ble av begge.

Svar

Gå tilbake til «Ringsaker»