Jonas Olson Skjeset og Kari Halvorsdatter Skjeset ble gift den 1 juni 1896
Jonas var dagarbeider på Skjeset. Dette var begges første giftermål.
Fødested til Brudgom var Skjærgraa,Bolnæs, Gafleberg,Sverige den 27.11.1853.(NB sikkert skrivefeil i Kirkebok ang Gafleberg, skal nok være Gævleborg)
Fødested til Brud: Lerberg i Trysil, 30.11.1870
Er det noen som vet noe om Jonas Olson?
Vang, Skjeset, Jonas Olson
Moderator: MOD_Hedmark
Re: Vang, Skjeset, Jonas Olson
Hei Tor Kristian.
Usikker på om du har funnet dem i FT1900 ettersom du ikke nevner det
FT1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4930#ovre
Ved søk i Emibas CD - ingen Jonas Olsson emigrert til Norge.
Har du sjekket inflytningslistene i Vang?
Usikker på om du har funnet dem i FT1900 ettersom du ikke nevner det

FT1900: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... =4930#ovre
Ved søk i Emibas CD - ingen Jonas Olsson emigrert til Norge.
Har du sjekket inflytningslistene i Vang?
Lillian Kristiansen
Hei Tor Kristian.
Jeg har funnet Jonas sin dåp i 1853 i Gävleborg, Västernorrland Bollnäs.
Han er født 27/11, dpt.: 28/11 1853
Far Ole/Olof Jonsson og mor Karin Olsdotter. Her blir oppgitt at moren er 29 år ved dåp og tror da bestemt at det jeg kopierer inn under her er riktig:
Det er fra Sveriges befolkning 1890. først moren - så Jonas
Post 4129323
Olsdotter, Karin
BondeEnka
f. 1824 i Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
Änka, mor i familjen
Sjögrå
Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
Födelseort i källan: Bollnäs
Post 4129324
Jonas
f. 1853 i Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
s.
Ogift man, barn i familjen
Sjögrå
Det du skriver - som sikkert er presten/skribentens ord - Skjærgraa - skal nok være Sjögrå.
Det neste som kommer nå er nok Jonas sin søster og hennes to barn:
Post 4129325
Brita
f. 1849 i Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
d.
Ogift kvinna, mor i familjen
Sjögrå
Post 4129327
Johan Tycho
f. 1879 i Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
hennes oä. s.
Pojke, barn i familjen
idiot
Sjögrå
Post 4129326
Emma Albertina
f. 1884 i Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
hennes oä. d.
Flicka, barn i familjen
Sjögrå
Har ikke forsøkt å finne dem på Husförhör enda.
Om du sender emg en privat melding kan jeg skanne den dåpen og sende deg i vedlegg.
Jeg har funnet Jonas sin dåp i 1853 i Gävleborg, Västernorrland Bollnäs.
Han er født 27/11, dpt.: 28/11 1853
Far Ole/Olof Jonsson og mor Karin Olsdotter. Her blir oppgitt at moren er 29 år ved dåp og tror da bestemt at det jeg kopierer inn under her er riktig:
Det er fra Sveriges befolkning 1890. først moren - så Jonas
Post 4129323
Olsdotter, Karin
BondeEnka
f. 1824 i Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
Änka, mor i familjen
Sjögrå
Post 4129324
Jonas
f. 1853 i Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
s.
Ogift man, barn i familjen
Sjögrå
Det du skriver - som sikkert er presten/skribentens ord - Skjærgraa - skal nok være Sjögrå.
Det neste som kommer nå er nok Jonas sin søster og hennes to barn:
Post 4129325
Brita
f. 1849 i Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
d.
Ogift kvinna, mor i familjen
Sjögrå
Post 4129327
Johan Tycho
f. 1879 i Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
hennes oä. s.
Pojke, barn i familjen
idiot
Sjögrå
Post 4129326
Emma Albertina
f. 1884 i Bollnäs (Gävleborgs län, Hälsingland)
hennes oä. d.
Flicka, barn i familjen
Sjögrå
Har ikke forsøkt å finne dem på Husförhör enda.
Om du sender emg en privat melding kan jeg skanne den dåpen og sende deg i vedlegg.
Lillian Kristiansen
Hei Lillian!
Takk for opplysningene, men jeg tror ikke dette kan være den Jonas jeg er på jakt etter. Grunnen er at faren til Jonas hette: Olof Johan Peterson, Skjærgrå, Bolnæs, dvs. iflg kirkebok nr. 19B for Vang under æktevied for år 1896.
Har også fått brev ifra Landsarkivet i Härnøsand og iflg. de, kan dette ikke være samme person. Grunnen er at denne Jonas ble gift med en Margta Jonsdotter den 4 desember 1898. Det finnes heller ingen anmerkning i de svenske husforhørslangder om at denne Jonas skulle ha emigrert til Norge.
PS. For øvrig så fikk Jonas og Kari Halvorsdtr. Sitt første barn i mai i 1898, dvs. Karl Vilhelm, så jeg tror ikke vi snakker om samme Jonas.
Har for øvrig ikke sjekket innflytting til Vang enda.
Takk for opplysningene, men jeg tror ikke dette kan være den Jonas jeg er på jakt etter. Grunnen er at faren til Jonas hette: Olof Johan Peterson, Skjærgrå, Bolnæs, dvs. iflg kirkebok nr. 19B for Vang under æktevied for år 1896.
Har også fått brev ifra Landsarkivet i Härnøsand og iflg. de, kan dette ikke være samme person. Grunnen er at denne Jonas ble gift med en Margta Jonsdotter den 4 desember 1898. Det finnes heller ingen anmerkning i de svenske husforhørslangder om at denne Jonas skulle ha emigrert til Norge.
PS. For øvrig så fikk Jonas og Kari Halvorsdtr. Sitt første barn i mai i 1898, dvs. Karl Vilhelm, så jeg tror ikke vi snakker om samme Jonas.
Har for øvrig ikke sjekket innflytting til Vang enda.
Hei Tor Kristian.
Om det jeg hadde gitt deg ikke var riktig må denne Jonas være født et annet sted enn det du oppgav. Kan ikke finne noen døpte i Bolnæs med samme fornavn og fødselsdato som du oppgav
Har sjekket Emibas og det er ingen som har det navnet og født i 1853 som emigrerer til Norge - det hadde jeg også skrevet i mitt første innlegg.
Jeg finner den familien du nevner i Sveriges Befolkning 1900 så den er grei. Kommer ikke inn på DA pga stor pågang og treg server
Tror innflytterlister for Vang er "Kluet" her i første omgang.
Skal svare deg på privat melding etterpå
Om det jeg hadde gitt deg ikke var riktig må denne Jonas være født et annet sted enn det du oppgav. Kan ikke finne noen døpte i Bolnæs med samme fornavn og fødselsdato som du oppgav

Har sjekket Emibas og det er ingen som har det navnet og født i 1853 som emigrerer til Norge - det hadde jeg også skrevet i mitt første innlegg.
Jeg finner den familien du nevner i Sveriges Befolkning 1900 så den er grei. Kommer ikke inn på DA pga stor pågang og treg server

Tror innflytterlister for Vang er "Kluet" her i første omgang.
Skal svare deg på privat melding etterpå

Lillian Kristiansen
Hei, Har nettopp lest ditt innlegg fra flere år tilbake. Jeg undersøker slekta til min vennine, og har nylig kommet tilbake til Jonas Olson og hans giftermål med Kari Halvorsdatter fra Trysil, der fødselsdato hans er gitt som 27.11. 1853 og farens navn Olof Johan Peterson. Jeg har noen detaljer av denne familien nedover til min vennines mann. De holdte seg i traktene rundt Hamar, men je vet ikke så mye om etterslekt ennå - temmelig nytt prosjekt
Jeg har søkt i de av kirkebøkene for Vang som er på nettet, men kan ikke finne noe om innflytting til Jonas. Han kunne ha kommet over grensen et helt annet sted - han var over 40 da han giftet seg med Kari. I alle fall, denne Jonas var i Norge og stiftet familie, så tror mer forskning må gjøres i Bolnäs.
Vennlig hilsen
Rosemary Knutsen

Jeg har søkt i de av kirkebøkene for Vang som er på nettet, men kan ikke finne noe om innflytting til Jonas. Han kunne ha kommet over grensen et helt annet sted - han var over 40 da han giftet seg med Kari. I alle fall, denne Jonas var i Norge og stiftet familie, så tror mer forskning må gjøres i Bolnäs.
Vennlig hilsen
Rosemary Knutsen
Der ER rett person som Lillian har funnet. Se her 1910:
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6398004471
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6398004471
He,
Ja, jeg har også denne info. Forvirringen gjelder fødsel og dato til Jonas i Sverige og faktum at han brukte navnet Petterson. Han også oppga at ekteskapet i Vang var hans første. Vel, vi får undersøke videre. Det er i alle fall interessant!
Ja, jeg har også denne info. Forvirringen gjelder fødsel og dato til Jonas i Sverige og faktum at han brukte navnet Petterson. Han også oppga at ekteskapet i Vang var hans første. Vel, vi får undersøke videre. Det er i alle fall interessant!