Julius Jevanord
Moderator: MOD_Hedmark
Julius Jevanord
Kan noen hjelpe meg med å finne Julius jevanord født 14.5.1867 sine foreldre jeg står helt fast
Han var gift med Valborg Elise Jevanord født 23.5.1879. i Furnes. Valborg Elise bodde på jensgaard.

- Liv Ofsdal
- Sted: HOLMESTRAND
- Kontakt:
Re: Julius Jevanord
Hei!!
Regner med du mener Valborg Elise her?
Ser ut som hun er født i Fredrikshald Sm og ikke Furnes

Han var gift med Valborg Elise Jevanord født 23.5.1879. i Furnes
Regner med du mener Valborg Elise her?
Ser ut som hun er født i Fredrikshald Sm og ikke Furnes

Med vennlig hilsen
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Liv Ofsdal
Slektsside: http://lofsdal.net/
Les dette før du poster din melding
Hei Roar.
Hvor var Julius i FT1900 ettersom han ikke bor sammen med sin hustru?
Regner med at du har funnet dåpen til Hjørdis Johanne Marie Jevanord ettersom det er du som har forslått det som står under "Hammerene"?
Har hennes konf. i den ene kirkeboka jeg har for Furnes, (f. på Jensgaard),da er hun bosatt på Nordlien. Det er i 1915 og hennes foreldre er oppgitt å være Murer Julius Johannessen Jevanord og h. Valborg Fredriksdtr.
Mvh.Lillian
Hvor var Julius i FT1900 ettersom han ikke bor sammen med sin hustru?
Regner med at du har funnet dåpen til Hjørdis Johanne Marie Jevanord ettersom det er du som har forslått det som står under "Hammerene"?
Har hennes konf. i den ene kirkeboka jeg har for Furnes, (f. på Jensgaard),da er hun bosatt på Nordlien. Det er i 1915 og hennes foreldre er oppgitt å være Murer Julius Johannessen Jevanord og h. Valborg Fredriksdtr.
Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Julius Jevanord er som Roar sier født den 14-05-1867 han døde den 19-06-1950 og er begravet på Gamle Aker Oslo.
Mvh Unni.
Mvh Unni.
Takk dette var ny informasjon for meg jeg hadde ikke sett i kirkeboka for furnes konf til Hjørdis. Dette hjelper meg sikkert ett stykke videre på min leting i jevanord slekta.jeg har videre fått høre att de bosatte seg (flyttet) til schaus plass i oslo. Ja det er riktig det at han var murer(mester). Min bestefar Egil Reidar Jevanord(Murer)(Død 2000) snakket litt om han siden jeg også har valgt det samme yrket. 

Hei Roar.
Da skal du få hele konf. hennes med kildehenvisning. Viktig å ha Kildene å se tilbake på om mann skulle bli spurt om det noen gang.
Furnes/Furnes Klok 1 1904 - 1933 Kort 8/13 Konf.nr.33, s.(dessverre ikke synlig på hele kortet)
Hjørdis Johanne Marie Jevanord, f.18/9, dpt.: 26/12 1900
Fødested: Jensgaard, Oppholdsted v.Konf.: Nordlien
Murer Julius Johannessen Jevanord. H. Valborg Fredriksdtr.
Vaksinert: 28/6 1901
Karakter i Kundskap og Forhold: 1,5 og 2 +
Mvh.Lillian
Da skal du få hele konf. hennes med kildehenvisning. Viktig å ha Kildene å se tilbake på om mann skulle bli spurt om det noen gang.
Furnes/Furnes Klok 1 1904 - 1933 Kort 8/13 Konf.nr.33, s.(dessverre ikke synlig på hele kortet)
Hjørdis Johanne Marie Jevanord, f.18/9, dpt.: 26/12 1900
Fødested: Jensgaard, Oppholdsted v.Konf.: Nordlien
Murer Julius Johannessen Jevanord. H. Valborg Fredriksdtr.
Vaksinert: 28/6 1901
Karakter i Kundskap og Forhold: 1,5 og 2 +
Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Takk skal du ha Lillian. Kan det stemme at min oldemor Valborg Jevanord (Fredriksdatter) har bodd hos sine svigerforeldre i den tiden som rhd viser til på jensgaard? og at hennes far kan hete fredrik og bosatt i halden?
Hei Roar.
Se på denne linken som Liv også hadde lagt ut til deg: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... ektur=true
Hun er jo ikke født i Furnes som du sier, men i Fredrikshald. Du har nok den rette her om utgangspunktet ditt er rett. Går ut i fra at det er din egen far om jeg forstår rett.
Unni hadde gitt deg dødstidspunktet for Julius Jevanord. Da ligger nok Valborg begravet der også...
Det tyder på at de har flyttet til Oslo slik du antyder.
Jeg vet ikke hvor hun har funnet det for det ligger ikke under Gravminner i Dis det jeg kan se. Du kan jo gå inn på Unnis svar og sende en mail til henne på e-postknappen og spørre.
Jeg skal se i Furnes Bygdebok når jeg kommer hjem Onsdag til uka, mulig det står noe der - om du ikke allerede har sjekket den
Sitter på hytta i Sørum Akershus jeg nå
Vet du om de fikk flere barn etter 1900 Julius og Valborg?
Jeg kan jo
titte
litt i den ene kirkeboka jeg har
Om du vil
Du kan også legge ut en etterlysning på bare Valborg Fredriksdatter f. osv i forumet som dekker Fredrikshald/Halden
Du kan også legge ut en etterlysning med bare overskrift feks.hennes navn f. osv med en lenke hit....trenger du hjelp så si bare i fra
Mvh.Lillian
Se på denne linken som Liv også hadde lagt ut til deg: http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/we ... ektur=true
Hun er jo ikke født i Furnes som du sier, men i Fredrikshald. Du har nok den rette her om utgangspunktet ditt er rett. Går ut i fra at det er din egen far om jeg forstår rett.
Unni hadde gitt deg dødstidspunktet for Julius Jevanord. Da ligger nok Valborg begravet der også...

Det tyder på at de har flyttet til Oslo slik du antyder.
Jeg vet ikke hvor hun har funnet det for det ligger ikke under Gravminner i Dis det jeg kan se. Du kan jo gå inn på Unnis svar og sende en mail til henne på e-postknappen og spørre.
Jeg skal se i Furnes Bygdebok når jeg kommer hjem Onsdag til uka, mulig det står noe der - om du ikke allerede har sjekket den

Sitter på hytta i Sørum Akershus jeg nå

Vet du om de fikk flere barn etter 1900 Julius og Valborg?
Jeg kan jo

Du kan også legge ut en etterlysning på bare Valborg Fredriksdatter f. osv i forumet som dekker Fredrikshald/Halden
Du kan også legge ut en etterlysning med bare overskrift feks.hennes navn f. osv med en lenke hit....trenger du hjelp så si bare i fra

Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
-
- Sted: RASTA
Jevanord Gamle Aker :http://www.disnorge.no/gravminner/vis.php?id=1127&mode=pe
-
- Sted: RASTA
Feil i linken
Søk på DIS-Gravminner Gamle Aker
Felt 019 Rad 03 Gravnr 008
Søk på DIS-Gravminner Gamle Aker
Felt 019 Rad 03 Gravnr 008
Hei Roar.
Her er din Valborg Elise eller som det står her Elise Valborg:
Id L.nr. Fornavn Etternavn F.dt F.år D.dt D.år B.dt B.år Felt Rad
709041 3071 Elise Valborg Jevanord 2305 1879 0302 1958 1303 1958 019 03
Gravnr Gravsted Kommune Kirkesogn
008 Gamle Aker Oslo Gamle Aker
Tror imidlertid at det har skjedd noe her, synes det er rart at hun dør 3/2 og blir begravet 13/3 - muligheten er at begr.dato er for evt. Urnenedsettelse. Jeg vet ikke når de begynte med kremasjon i Oslo - dette er tross alt i 1958. Et annet alternativ er at hun dør 3/2, begraves 13/2 eller dør 3/3 og begraves 13/3.
Til Solveig - tror ikke kopien av disse linkene blir liggende jeg
Mvh. Lillian
Her er din Valborg Elise eller som det står her Elise Valborg:
Id L.nr. Fornavn Etternavn F.dt F.år D.dt D.år B.dt B.år Felt Rad
709041 3071 Elise Valborg Jevanord 2305 1879 0302 1958 1303 1958 019 03
Gravnr Gravsted Kommune Kirkesogn
008 Gamle Aker Oslo Gamle Aker
Tror imidlertid at det har skjedd noe her, synes det er rart at hun dør 3/2 og blir begravet 13/3 - muligheten er at begr.dato er for evt. Urnenedsettelse. Jeg vet ikke når de begynte med kremasjon i Oslo - dette er tross alt i 1958. Et annet alternativ er at hun dør 3/2, begraves 13/2 eller dør 3/3 og begraves 13/3.
Til Solveig - tror ikke kopien av disse linkene blir liggende jeg

Mvh. Lillian
Lillian Kristiansen
Hei igjen lillian. Min bestefar Egil Reidar Jevanord f.3.6.1918 d.3.4.2000. Hjørdis Johanne Marie Jevanord. f.18.9.1900 d.???. Odvar Johannes Jevanord f.7.1.1909 d.19.2.1968. Margit Helene Jevanord ug f.1.12.1902 d.21.11.1980. Aslaug Erika Jevanord f.12.12.1906 d.24.8.2005. Er barn av Valborg og Julius. Jeg har ikke sett i kirkeboka/byggdeboka for Furnes så det hadde vært fint med litt mer opplysninger om hvem som er foreldre av julius og Valborg
og hvor hjørdis er blitt begravet eventuelt når hun døde.

Hei Roar.
Her kommer det jeg kan finne i den kirkeboka jeg har selv.
Furnes/Furnes Klok 1 1904 - 1933
Kort 1/13 dåp nr.11, s.23
Aslaug Erika f. 12/12 1906, dpt.: 24/2 1907
Murer Julius Johannessen Jevanord. Hustr. Valborg Fredriksd.
Han f.1876, hun f.1879
Gaardb. Andreas Toresen Helleberget og tj. Kristian Andersen ?Harkrud?.
Gaard.dat. Anna Andreasdatr. Helleberget og ?haand.?(tror det skal være haandværkerhustru i forkortet skrivemåte da det er barnets mor) hust. Valborg Fredriksdatr. Sollien. Ægte.
Kort 2/13 dåp nr.11, s.33
Odvard Johannes f.7/1, dpt.: 12/4 1909
Murer Julius Johannessen. Hustru Valborg Fredriksdatr.
Faddere: Gaardb. Martin Johannessen Romskog og hust. Antonete Kristiansdtr.
Gaarddatr. Anna Andreasdatr. Helleberget og dagarb. Mikael Mikkelsen Mæhlumseie. Ægte.
(Tar forbehold om at stedsnavn på faddere må rettes, men tror det er rett)
Det ser ut til at de har flyttet fra Furnes imellom konf. til Hjørdis f.1900 da det var konf.tid for Margit f.1902 - kan ikke finne konf. til Margit. Din bestefar Egil f.1918 er da født på den plassen/stedet de flyttet til - i hvertfall mest sannsynlig. Om de ikke har "mellomlandet" et annet sted.
Har prøvd å finne Julius i FT1900, men foreløbig uten resultat - kanskje han var en tur i Sverige på arbeid. Det finnes mange muligheter.
Dette er det jeg har funnet til nå.
Mvh.Lillian
Her kommer det jeg kan finne i den kirkeboka jeg har selv.
Furnes/Furnes Klok 1 1904 - 1933
Kort 1/13 dåp nr.11, s.23
Aslaug Erika f. 12/12 1906, dpt.: 24/2 1907
Murer Julius Johannessen Jevanord. Hustr. Valborg Fredriksd.
Han f.1876, hun f.1879
Gaardb. Andreas Toresen Helleberget og tj. Kristian Andersen ?Harkrud?.
Gaard.dat. Anna Andreasdatr. Helleberget og ?haand.?(tror det skal være haandværkerhustru i forkortet skrivemåte da det er barnets mor) hust. Valborg Fredriksdatr. Sollien. Ægte.
Kort 2/13 dåp nr.11, s.33
Odvard Johannes f.7/1, dpt.: 12/4 1909
Murer Julius Johannessen. Hustru Valborg Fredriksdatr.
Faddere: Gaardb. Martin Johannessen Romskog og hust. Antonete Kristiansdtr.
Gaarddatr. Anna Andreasdatr. Helleberget og dagarb. Mikael Mikkelsen Mæhlumseie. Ægte.
(Tar forbehold om at stedsnavn på faddere må rettes, men tror det er rett)
Det ser ut til at de har flyttet fra Furnes imellom konf. til Hjørdis f.1900 da det var konf.tid for Margit f.1902 - kan ikke finne konf. til Margit. Din bestefar Egil f.1918 er da født på den plassen/stedet de flyttet til - i hvertfall mest sannsynlig. Om de ikke har "mellomlandet" et annet sted.
Har prøvd å finne Julius i FT1900, men foreløbig uten resultat - kanskje han var en tur i Sverige på arbeid. Det finnes mange muligheter.
Dette er det jeg har funnet til nå.
Mvh.Lillian
Lillian Kristiansen
Min farmor, Olga Marie født Fredriksen, født i 1873, var søster til Valborg Elise Jevanord. Min farfar var også født på Furnes, antakelig på en plass under Sollerud gård, så søstrene fant sine ektemenn i samme område. Jeg har foto fra min farfars begravelse i 1915. Der var flere av søsknene til min farmor til stede, blant annet Valborg og også hennes mann. Jeg har foto av min farmor sammen med min fars tante Valborg, antakelig tatt i 1930-årene eller under krigen. Valborgs foreldre, Olaus (Olaves) Fredriksen og hans hustru Marie Britta Nilsdatter, var fra Skee (Strømstad) i Sverige. Min farmor fortalte at hun og hennes søsken vokste opp under festningen i Halden. I 1885 bodde de i Sølvgata 7 i Halden.