Martinus Monssen Sælideie fra Vang
Moderator: MOD_Hedmark
Martinus Monssen Sælideie fra Vang
Da er neste av de jeg mangler, Martinus Monssen Sælideie som jeg "vet" var fra Vang.
Han var gift med Jørgine Ingvaldsdatter (født 07.02.1853) som var datter av: Ingvald Olsen på Norderhov i Løten og Karen Jensdatter Lundby.
Martinus Monssen Sælideie var født i 1857.
Ønsker opplysninger til foreldrene hans, dersom noen klarer å hjelpe meg med dette.
Han var gift med Jørgine Ingvaldsdatter (født 07.02.1853) som var datter av: Ingvald Olsen på Norderhov i Løten og Karen Jensdatter Lundby.
Martinus Monssen Sælideie var født i 1857.
Ønsker opplysninger til foreldrene hans, dersom noen klarer å hjelpe meg med dette.
Re: Martinus Monssen Sælideie fra Vang
Hei , jeg finner ham i KB. fra Stange 1852-1862, side 69 nr. 41, men jeg klarer ikke tyde plassen helt, hvis du kan det så skal jeg kikke i Bygdeboka som ligger på Biblioteket og venter på meg, jeg har masse aner deromkring jeg også.
Lykke til
Lykke til
Hæ? Den Martinius nr. 41 på Stange heter Martinius Hansen.... men her er det en i 1856
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 320580.jpg
Da må jeg nesten spørre hvor Sælideie kommer fra fordi det ikke er noen Martinus Monsen f. 1856-57 hverken i Vang eller Furnes...
For å slippe å lete..hvor er ekteskapet til Martinus Monsen?
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 320580.jpg
Da må jeg nesten spørre hvor Sælideie kommer fra fordi det ikke er noen Martinus Monsen f. 1856-57 hverken i Vang eller Furnes...
For å slippe å lete..hvor er ekteskapet til Martinus Monsen?
Jeg vet ingenting om giftermålet annet enn at de to var gift. Ikke vet jeg hvor det skjedde og heller ikke når.
Vet heller ikke hvor Sælideie kommer fra heller, men Sælid er jo i Vang og kanskje "sælideie" derfor er en husmannsplass under Sælid???????
Vet heller ikke hvor Sælideie kommer fra heller, men Sælid er jo i Vang og kanskje "sælideie" derfor er en husmannsplass under Sælid???????
Hvis dette er din slekt så må du da vite noe mer. Hadde de barn? Hvor og når er de født. Det er fint hvis du kan komme med noe fakta her slik en kan "få tak i" personene enkelt og så gå videre.
Ja da kan jeg hjelpe. Jeg har opplysninger om i hvert fall et barn, min oldemor: Mina (Olsen) Martinusdatter. Hun var født 17.11.1879 og døde i 1944.
Hun var gift med Ole Olsen (1882-1942)
Da har jeg dessverre ikke mer. Har prøvd å søke på FS og lett i kirkebøker, men jeg står helt fast.
Hun var gift med Ole Olsen (1882-1942)
Da har jeg dessverre ikke mer. Har prøvd å søke på FS og lett i kirkebøker, men jeg står helt fast.
For det første, Jørgine (Georgine) f. uekte i på Lundby i Vang.
Hun fikk den første uekte sønnen , Kristoffer 19/8-1876 Dæhli i Vang med Karol Olsen , Bergsvenkerudeie, Militær i maadelig forfatning.
Hun fikk det andre uekte barnet, Mina 17/11-1879 Nordlien i Vang. Faren, Martinus Monsen bor på Sælideie i Romedal.
Hun fik det tredje uekte barnet Ole f.30/7-1883 Fedtbakken.
Faren het Kristian Olsen, sadelmaker fra Ilsengeie
Jørgine bodde da på Fedtbakken og dette var hans 1. og hennes 3. leiermaal.
Jørgine Ingvaldsdatter og Martinus Monsen var altså IKKE gift.
Finner ikke noe giftermål på henne, heller ikke på denne Martinus Monsen. Hvor han kom fra er usikkert selv om det er en god kandidat i Stange 1856!!
Hun fikk den første uekte sønnen , Kristoffer 19/8-1876 Dæhli i Vang med Karol Olsen , Bergsvenkerudeie, Militær i maadelig forfatning.
Hun fikk det andre uekte barnet, Mina 17/11-1879 Nordlien i Vang. Faren, Martinus Monsen bor på Sælideie i Romedal.
Hun fik det tredje uekte barnet Ole f.30/7-1883 Fedtbakken.
Faren het Kristian Olsen, sadelmaker fra Ilsengeie
Jørgine bodde da på Fedtbakken og dette var hans 1. og hennes 3. leiermaal.
Jørgine Ingvaldsdatter og Martinus Monsen var altså IKKE gift.
Finner ikke noe giftermål på henne, heller ikke på denne Martinus Monsen. Hvor han kom fra er usikkert selv om det er en god kandidat i Stange 1856!!
Sist redigert av dn05604 den 24. januar 2008 kl. 21.31, redigert 1 gang totalt.
Takk for hjelpen!
Da ble jeg klokere selv om det ikke hjalp meg lenger tilbake på stamtavlen. Da er mine opplysninger om at Martinus Monssen var fra Vang også feil. Dette kan kanskje være for at mine opplysninger var at dattera Mina var fra Vang og at jeg da antok at begge foreldre også var derfra.
Da ble jeg klokere selv om det ikke hjalp meg lenger tilbake på stamtavlen. Da er mine opplysninger om at Martinus Monssen var fra Vang også feil. Dette kan kanskje være for at mine opplysninger var at dattera Mina var fra Vang og at jeg da antok at begge foreldre også var derfra.
Hei Johnny, har sendt deg en privat melding..