Samuel Otto (later Haugen) f. 15 Sep 1865, Kongsving
Moderator: MOD_Hedmark
Samuel Otto (later Haugen) f. 15 Sep 1865, Kongsving
Hei,
Leter etter foreldrene til Samuel Otto (later Haugen) f. 15 Sep 1865, Kongsvinger, Hedmark. (han immigrerte til Amerika i 1880).
Familiehistorien gaar slik:
Da Samuel bodde i Norge hadde moren doedd og faren giftet seg paa nytt, stemoren likte ikke ham, saa Samuel emigrerte til Amerika, han var ugift.
Han reiste med fetteren mellom 1879-1880 og kom omsider til Sherwood, Washington, Oregon state hvor han bosatte seg. Fetteren bosatte seg i New York. (ingen vet navnet paa fetteren). Da Samuel giftet seg likte ikke svigerforeldrene at han nevnte noe om Norge.
Det er nok derfor at etterkommerne vet saa lite om fortiden hans i Norge. I Amerika brukte han kun Haugen som etternavn.
I kirkeboken for en av foedslene til barnene av Samuel staar det at han var fra Kongsvinger, Norway.
Paa doedsattesten (Sherwood, Washington, Oregon), staar det at Samuel Otto var foedt 15 Sep 1865, Oslo, Norway.
Jeg har lett i kirkeboekene paa foedte og utflyttede fra Kongsvinger og naerliggende steder omkring, soekt paa emigranter paa forskjellige maater paa navn, aar etc. uten aa finne noe. Lett paa family search, ancestry, digitalarkivet og uit.
Legger ved et bilde av ham som er tatt i 1900.
Vennlig hilsen
Susan Andersen
Leter etter foreldrene til Samuel Otto (later Haugen) f. 15 Sep 1865, Kongsvinger, Hedmark. (han immigrerte til Amerika i 1880).
Familiehistorien gaar slik:
Da Samuel bodde i Norge hadde moren doedd og faren giftet seg paa nytt, stemoren likte ikke ham, saa Samuel emigrerte til Amerika, han var ugift.
Han reiste med fetteren mellom 1879-1880 og kom omsider til Sherwood, Washington, Oregon state hvor han bosatte seg. Fetteren bosatte seg i New York. (ingen vet navnet paa fetteren). Da Samuel giftet seg likte ikke svigerforeldrene at han nevnte noe om Norge.
Det er nok derfor at etterkommerne vet saa lite om fortiden hans i Norge. I Amerika brukte han kun Haugen som etternavn.
I kirkeboken for en av foedslene til barnene av Samuel staar det at han var fra Kongsvinger, Norway.
Paa doedsattesten (Sherwood, Washington, Oregon), staar det at Samuel Otto var foedt 15 Sep 1865, Oslo, Norway.
Jeg har lett i kirkeboekene paa foedte og utflyttede fra Kongsvinger og naerliggende steder omkring, soekt paa emigranter paa forskjellige maater paa navn, aar etc. uten aa finne noe. Lett paa family search, ancestry, digitalarkivet og uit.
Legger ved et bilde av ham som er tatt i 1900.
Vennlig hilsen
Susan Andersen
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Sist redigert av gj18912 den 11. oktober 2014 kl. 21.40, redigert 1 gang totalt.
Re: Samuel Otto Knudsen (later Haugen) f. 15 Sep 1865, Kongs
Hei,
Ja, det skulle jeg ha gjort.
Takk for at du satt paa linken.
Tror nok ikke at noen klarer aa finne denne mannen's foreldre, ettersom det ikke er saa mye informasjon aa gaa paa. Tenkte jeg skulle proeve likevel i forumet, siden jeg selv har proevd alle de soekestedene jeg vet om og uten resultat.
Det eneste blir vel sitte en annonse i en avis i Kongsvinger.
Takk igjen.
mvh
Susan Andersen
Ja, det skulle jeg ha gjort.
Takk for at du satt paa linken.
Tror nok ikke at noen klarer aa finne denne mannen's foreldre, ettersom det ikke er saa mye informasjon aa gaa paa. Tenkte jeg skulle proeve likevel i forumet, siden jeg selv har proevd alle de soekestedene jeg vet om og uten resultat.
Det eneste blir vel sitte en annonse i en avis i Kongsvinger.
Takk igjen.
mvh
Susan Andersen
-
- Sted: SANDEFJORD
Er det noe sannhet i historien om at mora døde så kan jeg henvise til dette: Arbeidsmanskone Pernille Olsd. 40 år døde på Galgebakken i Vinger 11/1 1864 40 år gammel. På barselseng 5 dager etter forløsningen. Fødested Hamar. Barnedåp i Vinger kirke 20/1 1864 døpt Pauline f. 5/1. Far Knud Johannesen, jernbanearbeider, bosted Galgebakken. Ingen flere barn født her. Knud ikke omgift her. Knud og barnet Pauline ikke i Vinger ved FT 1865
-
- Sted: BREMNES
Hei
I etterlysningen som "Tore på sporet" (FB) har i denne saken, står det at det var dei 2 fetterne hans som heitte Knudsen. Om han står det at foreldre er ukjendte. Der står det heller ikkje nevnt noko om at han kunne vera frå Oslo.

I etterlysningen som "Tore på sporet" (FB) har i denne saken, står det at det var dei 2 fetterne hans som heitte Knudsen. Om han står det at foreldre er ukjendte. Der står det heller ikkje nevnt noko om at han kunne vera frå Oslo.
Mvh
Anne Lisbeth
Anne Lisbeth
-
Det må finnes mere om denne karen i USA som kan gi oss noe mere å arbeide ut fra.
Re: Samuel Otto (later Haugen) f. 15 Sep 1865, Kongsvinger
Hei Finn Sollien,
Jeg er kontaktpersonen for Caroline i USA som leter etter oldefaren's aner i Norge. (Henvist Tore paa sporet facebook side og NRK Bloggen/Tore Stromoy.
Samuel Otto Haugen f. 15 Sep 1865, Kongsvinger (foedsels dato og sted (Kongsvinger)skrevet paa barnenes foedselsattest og en av doetrenes doedsattest). Doede 6 Mars 1956, Portland, Multnomah, Oregon. Paa doedsattesten staar det at han var foedt i Oslo, Norway.
Emigrerte fra Oslo, Norge rundt 1880, sammen med fetterene Knudsen. De kom via New York. (Det er ingen papirer funnet paa dette utsagnet).
24 April 1893, Multnomah, Washington County, Oregon gifter han seg med Ida May Adams. They settled in Sherwood, Oregon.
26 May 1902, blir han amerikansk statsborger. (det staar at han ankom Amerika i 1882/1883 og ankom the State of Oregon i 1886 og at han var foedt i Norge.
I foelge 1900 tellingen og 1910 tellingen (USA); er han oppfoert han kom til USA i 1880.
Flyttet til Oregon i 1886. Vi vet ikke hvor han var i mellomtiden.
En av soennene Arthur William 'Bill' Haugen f. 1907, Oregon. Doede 2001, Oregon. Reiste til Kongsvinger, Norge paa 1970-tallet for aa besoeke farens slektninger. Det er ingen av de naavaerende familiemedlemmer som vet noe om hvem han besokte.
Synes det er rart at vi ikke finner Samuel Otto Haugen i kirkeboekene og hurtigsoekene. Det hadde vaert enklere hvis vi visste farsnavnet selvfoelgelig.
mvh
Susan Andersen
Jeg er kontaktpersonen for Caroline i USA som leter etter oldefaren's aner i Norge. (Henvist Tore paa sporet facebook side og NRK Bloggen/Tore Stromoy.
Samuel Otto Haugen f. 15 Sep 1865, Kongsvinger (foedsels dato og sted (Kongsvinger)skrevet paa barnenes foedselsattest og en av doetrenes doedsattest). Doede 6 Mars 1956, Portland, Multnomah, Oregon. Paa doedsattesten staar det at han var foedt i Oslo, Norway.
Emigrerte fra Oslo, Norge rundt 1880, sammen med fetterene Knudsen. De kom via New York. (Det er ingen papirer funnet paa dette utsagnet).
24 April 1893, Multnomah, Washington County, Oregon gifter han seg med Ida May Adams. They settled in Sherwood, Oregon.
26 May 1902, blir han amerikansk statsborger. (det staar at han ankom Amerika i 1882/1883 og ankom the State of Oregon i 1886 og at han var foedt i Norge.
I foelge 1900 tellingen og 1910 tellingen (USA); er han oppfoert han kom til USA i 1880.
Flyttet til Oregon i 1886. Vi vet ikke hvor han var i mellomtiden.
En av soennene Arthur William 'Bill' Haugen f. 1907, Oregon. Doede 2001, Oregon. Reiste til Kongsvinger, Norge paa 1970-tallet for aa besoeke farens slektninger. Det er ingen av de naavaerende familiemedlemmer som vet noe om hvem han besokte.
Synes det er rart at vi ikke finner Samuel Otto Haugen i kirkeboekene og hurtigsoekene. Det hadde vaert enklere hvis vi visste farsnavnet selvfoelgelig.
mvh
Susan Andersen
-
Dette er ei sak som er vanskelig. Jeg har kirkebøkene for Vinger i database. Ikke funnet noe som kan passe. Utdrag fra FT listene 1880 i USA (norske) er på nett. Naeseths lister. Er de undersøkt? Jeg har et nettverk som jeg har brukt, de har ikke funnet noe i de omliggende kommuner. Naturalisjons dokumentet burde vel ha noe å bidra med?
-
Jeg har ymtet frempå at noen bør lete omkring Kongsberg. Har mottatt melding om at det finnes en Samuel Henriksen 1 år gammel i 1865. Denne bør sjekkes nærmere. Har eksempel på at det før har blitt forvekslet Kongsvinger/Kongsberg.
-
- Sted: BRANDVAL
- Kontakt:
Hei
Etter å ha søkt FT1865 , for hele landet finner jeg en i Stavanger som kan passe .
Han er døpt her , nr. 352 .
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Klokkerbok nr. B 1 (1865-1878), Fødte og døpte 1865, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620029.jpg
mvh
Ole J.
Etter å ha søkt FT1865 , for hele landet finner jeg en i Stavanger som kan passe .
Han er døpt her , nr. 352 .
Kildeinformasjon: Rogaland fylke, St. Petri i Stavanger, Klokkerbok nr. B 1 (1865-1878), Fødte og døpte 1865, uten sidenr.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-29
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 620029.jpg
mvh
Ole J.
-
Den samme Samuel Otto har også jeg funnet i FT 1865, har nevnt det på Facebook.
-
Re: Samuel Otto (later Haugen) f. 15 Sep 1865, Kongsving

http://gda.arkivverket.no/cgi-win/webce ... &merk=4871
Mvh
Anne Lisbeth
Anne Lisbeth
- Else Berit Rustad
Det blir fort ganske uoversiktlig og rotete når det er lagt ut flere tråder om samme person flere steder
Her er en:
http://forum.arkivverket.no/topic/19046 ... try1631823
- og en til:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=129223
Mvh
Else B.

Her er en:
http://forum.arkivverket.no/topic/19046 ... try1631823
- og en til:
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... p?t=129223
Mvh
Else B.
-
Eg har leita litt forskjellige plasser i landet som så mange andre sikkert har. For det første så er det ganske få med namnet "Samuel Otto". Dernest er det mange som har leita utan å finna noko konkret. Så då trur eg at ein trygt kan seia at ein eller fleire av opplysningane ikkje er korrekte. I Kongsvinger er han ikkje. Kongsvinger er ein av plassene som har FT i 1875 og då burde han vera der, noko han ikkje er. I FT 1865 for heile landet burde han stå om ikkje anna enn som "udøpt gutt" sidan han var fødd i september. Eg har også leita etter gutter fødd på garder kalla Haugen.
Det er ikkje uvanlig at feil opplysningar blir gitt. Ein husker feil.
Seinast igår blei det leita etter ein som var frå Grue i Hedmark. Han var fødd/døpt i Nordland.
For ei tid tilbake blei det leita etter ein som var fødd i Sigdal eller kanskje Oslo.
Sidan ein ikkje har registreringar på Samuel Otto som reiser ut og ankommer USA 1880, bør ein vurdera saken på nytt/tenka nytt.
Eg skriv ikkje dette for å vera uhøflig, men for å komma med nye innspill. I tilfelle noken finn han i Kongsvinger distriktet, skal eg bli svært glad.
Det er ikkje uvanlig at feil opplysningar blir gitt. Ein husker feil.
Seinast igår blei det leita etter ein som var frå Grue i Hedmark. Han var fødd/døpt i Nordland.
For ei tid tilbake blei det leita etter ein som var fødd i Sigdal eller kanskje Oslo.
Sidan ein ikkje har registreringar på Samuel Otto som reiser ut og ankommer USA 1880, bør ein vurdera saken på nytt/tenka nytt.
Eg skriv ikkje dette for å vera uhøflig, men for å komma med nye innspill. I tilfelle noken finn han i Kongsvinger distriktet, skal eg bli svært glad.

Mvh
Anne Lisbeth
Anne Lisbeth
-
Samuel Otto i USA er det oppgitt fødselsdato 15. sept. 1865. Samuel Otto i Stavanger har fødselsdato 16. september 1865. Hadde det ikke vert for at Samuel Otto fra Stavanger er dokumentert i FT i Gjesdal så hadde vel noen tatt han for å være i USA.
-
FT 1865 Buskerud, Norderhov: Samuel f. 19/8 1864, døpt 8/1 1865 Foss. Foreldre Knud Gundersen og Maren Samuelsdatter. Bosted i 1865 Holmen. Knud er nevnt i etterlysingen.
Kongsberg ved Nymoen i 1865. Samuel f. 27/4 og døpt 11/6 1865 Kongsberg kirke. For. Skomakermester Johan Fredrik Henriksen og Sofie Elisabet Hansen Kjennerud. Ingen av disse er døpt med navnet Otto. Noen i Buskerud bør sjekke ut hvor det ble av disse to Samuel.
Kongsberg ved Nymoen i 1865. Samuel f. 27/4 og døpt 11/6 1865 Kongsberg kirke. For. Skomakermester Johan Fredrik Henriksen og Sofie Elisabet Hansen Kjennerud. Ingen av disse er døpt med navnet Otto. Noen i Buskerud bør sjekke ut hvor det ble av disse to Samuel.
Finn skrev:FT 1865 Buskerud, Norderhov: Samuel f. 19/8 1864, døpt 8/1 1865 Foss. Foreldre Knud Gundersen og Maren Samuelsdatter. Bosted i 1865 Holmen. Knud er nevnt i etterlysingen.
Den siste der flytter med hele familien til Kristiania i 1881, så det er vel en god start med håp , siden både Kongsberg og Oslo er nevnt? Fra nr 40 og videre, venstre side:
Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Kongsberg, Ministerialbok nr. II 1 (1878-1886), Utflyttede 1881, side 319.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-236
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 100583.jpg
Mvh
Linda
-
Samuel (Knudsen) f 1864 er i Oslo i FT 1910. Så han er sjekka ut.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6392127082
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6392127082
Mvh
Anne Lisbeth
Anne Lisbeth
-
Samuel fødd i Kongsberg er i Oslo han også i FT 1910.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6392121154
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 6392121154
Mvh
Anne Lisbeth
Anne Lisbeth