Family Tree DNA: MyOrgins og Family Finder

Moderator: MOD_DNA

Svar
Jan Erik Aas
Sted: HAGAN
Kontakt:

Family Tree DNA: MyOrgins og Family Finder

Legg inn av Jan Erik Aas » 20. oktober 2014 kl. 11.36

Finnes det et sted med en oversikt over alle opprinnelsesvariantene?

Hvilken opprinnelse går samene under og hvilken går tatere under?

gj21599
Sted: oslo

Re: Family Tree DNA: MyOrgins og Family Finder

Legg inn av gj21599 » 20. oktober 2014 kl. 20.34

De aller fleste av oss er en blanding av ulike folkegrupper. Typisk vil mange i Skandinavia i MyOrigins være en blanding av Skandinavia, De britiske øyer og Finland, noen har også innslag fra Mellom-Europa, de nordlige middelhavsland og Kaukasus. De siste par områdene kan være spor fra mange tusen år tilbake.

Du finner en oversikt over de ulike gruppene i MyOrigins her: https://www.familytreedna.com/learn/fam ... thodology/ Problemet er at gruppene som nevnes her ikke harmonerer med hva gruppene kalles i dag. Skandinavia het f.eks. "European Northlands" og Finland og nordområdene ble kalt "North Circumpolar".

Merk også at det ikke står noe om hva slags blanding ulike "folk" har. Vi er alle ulike individer, som har litt ulike genetiske blandinger som fremkommer i MyOrigins. Mitt, min fars og min onkels resultat i MyOrigins er f.eks. ikke helt likt, selv om enkelte geografiske områder er felles for oss alle tre.

gj03489
Sted: KVALØYA

Legg inn av gj03489 » 20. oktober 2014 kl. 21.03

Mange samer tilhører haplogruppe V7a1 på "morslinjen" (via mor, mormor, mormors mor osv.) I følge National Geographic (genographic project; Geno 2.0) indikerer dette at 48% av genene er de samme som finnes hos nordeuropeere som engelskmenn, dansker, tyskere osv, 22% av genene er vanlige rundt Middelhavet, 16% er vanlige i Sørvestasia (Irak, Iran osv.), 10% er vanlige i nordøstlige deler av Asia (Kina, Sibir osv) og (interessant nok!) 2% er felles med genmaterialet hos urinnvånerne i Amerika (som jo opprinnelig stammer fra Asia). Kort sagt: Også samene har en "broget" bakgrunn genetisk sett, og er øyensynlig mest beslektet med finner og faktisk volgatatarer (tyrkisk folkegruppe i Russland).

Jan Erik Aas
Sted: HAGAN
Kontakt:

Legg inn av Jan Erik Aas » 21. oktober 2014 kl. 8.19

Takk for svar!

Min mor står med 1 prosent opprinnelse fra Nordøst-Asia, i likhet med en del andre norske testere, som også kan ha litt høyere prosent enn det.

Da kan det ikke utelukkes at den ene prosenten kan stamme fra sørsamer, men her kan også Djengis Khan komme inn i bildet.

Ellers kan også jeg nevne at resultatene i MyOrigins kan variere mye mellom nære familiemedlemmer. Min søster har f.eks. 27 prosent opprinnelse fra de Britiske øyer og jeg har 0. Det har sin forklaring i at det britiske og skandinaviske genmatrialet er mye av det samme.

Svar

Gå tilbake til «Autosomaltest/FamilyFinder»