Skanner

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Erling Sandø
Sted: MOSBY

Skanner

Legg inn av Erling Sandø » 27. september 2011 kl. 12.52

Jeg er på jakt etter en håndskanner som jeg kan bruke til å skanne gamler dokumenter o.l når jeg er på farten, enten i biblioteker arkiver etc. Fikk et tilbud i innboksen fra IRIScan Book 2. Er litt i tvil om dette er et godt tilbud. Håper det er noen som har et råd i den forbindelse? Her er adressen til forhandleren

http://www.irislink.com/c2-1991-225/IRIScan-Book-2.aspx

mvh
Erling Sandø

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Re: Skanner

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 27. september 2011 kl. 19.02

Hei
Jeg har kjøpt endel varer fra Pixmania og er meget fornøyd.
Se hva de har av scannere. De er noe billigere tror jeg. (Det er 10 sider)
http://www.pixmania.com/no/no/r/scanner
Mvh
Leif B.

Erling Sandø

Legg inn av Erling Sandø » 27. september 2011 kl. 21.29

Mange takk for et godt tips. Dette vil jeg studere nøyere. En kan aldri forspør seg , ser det ut til :)
Erling Sandø

dn21805
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn21805 » 28. september 2011 kl. 20.26

Det er også mulig å bruke et digitalkamera, pass på å holde det rett (vinkelrett) på siden, har brukt det med stort hell også når texten skal leses med ocr.
Hvis det er mange sider er det best å ha et stativ, bruker dette mye, fungerer meget bra.
Håndscanneren det ligger link til i innlegget over er nok likevel overlegen på trykt text, men kameraet er jo fint til bilder, avfotografert materiale osv. Og i gamle bøker trenger man presse sidene flate eller risikere å skade sidene.

Erling Sandø

Legg inn av Erling Sandø » 28. september 2011 kl. 22.21

Ang. Skanner.Ja, jeg er takknemlig for alle tips.Det med å bruke digitalkamera har jeg selv prøvd i liten grad, men på et møte i den lokale avdelingen fikk jeg se noen eksempler fra en som hadde brukt slike fotograferte sider i sin slektsbok. Jeg ble egentlig imponert over resultatet. Men det krever vel litt øvelse og erfaring. Uansett et billigere alternativ og økte ferdigheter i fotografering er nok sikkert et pluss i slektsarbeidet.
mvh

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»