Konvertere fra gamle lydspoler til CD

Moderator: MOD_multimedia

Svar
Helene Kristine Gurihus
Sted: ULNES
Kontakt:

Konvertere fra gamle lydspoler til CD

Legg inn av Helene Kristine Gurihus » 3. september 2009 kl. 9.34

Hei,

Er det noen som har noe erfaring med å konvertere fra de gamledagse båndspillere med spoler til CD?

Eventuelt kjenner til noen som gjør dette?

mvh
Dag Gurihus
DIS-Finnmark, avd. valdres

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Konvertere fra gamle lydspoler til CD

Legg inn av Paul Johan Hals » 3. september 2009 kl. 10.20

Jeg har spilt inn fra spolebånd og kassetter til PC'en vha et program som heter Creative Wave Studio. Det fulgte i sin tid med et Soundblaster lydkort. Det er en god del arbeide med det, da man må foreta manuell oppdeling til spor. Etterpå er det bare å brenne filene på CD. (Wav-filer). Da jeg fikk programmet brukte jeg Windows 98, men det går også greit med Windows XP.
Det finnes sikkert nyere og bedre programmer.

NB! Jeg påtar meg ikke oppdrag i den forbindelse. Det går for mye tid med.

Mvh Paul

Eilif Jakob Nilssen
Sted: KROKELVDALEN

Legg inn av Eilif Jakob Nilssen » 7. september 2009 kl. 22.12

Jeg har benyttet et gratisprogram som heter Free Hi-Q Recorder. Dette har jeg benyttet til å konvertere lydopptak fra kassett og fra LP-er. Husker ikke om en får andre format enn mp3. Du finner det bl.a på http://www.cdnett.no/HPC1006/web-content/freewares.html

Med hilsen Eilif J Nilssen

Brukeravatar
Arild Jarle Kompelien
Sted: BERGEN

Legg inn av Arild Jarle Kompelien » 8. september 2009 kl. 16.19

Denne her fungerer bra til opptak fra forsterker - http://www.zoom.co.jp/english/products/h4/

Like god til opptak av lyd fra gamle lp-plater, kassetter, så sant du kan koble den til en forsterker. Fungerer også som selvstendig opptaker med to mikrofoner, eller eksterne mikrofoner kan tilkobles. Opptak kan gjøres i både mp3- og wav-filer.
hilsen
Arild Kompelien

gj03809
Sted: HAMMERFEST

Legg inn av gj03809 » 8. september 2009 kl. 19.33

Jeg bruker en Plextor PX-AV200-lenke http://www.ciao.co.uk/Plextor_ConvertX_ ... U__6676906 Denne fungerer utmerket. Også god til å konvertere video (VHS ol.) til digitalt, for brenning på CD eller DVD. Har konvertert gamle spolebånd og kassetter til CD som WAV-filer, men det går fint med MP3 også, selv om jeg selv aldri satser på MP3-filer for lagring til fremtiden!

Kjell

Vidar Moen
Sted: OTTESTAD

Legg inn av Vidar Moen » 10. september 2009 kl. 0.28

Hvis du ikke har spolebåndspiller sjøl eller får lånt en, så finnes det folk som gjør dette mot betaling. Søker du etter "digitalisering av spolebånd", så får du en del treff.

Hvis du har en spolebåndspiller og har ledninger slik at du får lyd ut på et stereoanlegg, så har du antakelig alt du trenger allerede. Her er oppskrift på billigmåten:

1. Kople "tape out" på spolebåndspilleren din inn i "line in" på PC-ens lydkort via en kabel (antakelig med mini-jack den ene enden og 2 x RCA-kontakter i den andre, eventuelt hva annet som måtte gå til din spolebåndspiller).
2. Styring av opptaket til harddisk gjør du med gratisprogrammet Audacity (som blant annet er på norsk, lenka har en guide som ser grei ut). Audadity er nok det mest anerkjente gratis lydredigeringsprogrammet og finnes til flere operativsystemer.
3. Innstillinger og opptak ser ut til å være greit beskrevet i denne guiden, som riktignok omhandler digitalisering av kassett, men prinsippene er de samme. Du skal spille inn med så høyt nivå som mulig for minst båndsus, men uten overstyring fordi digital lyd med overstyring låter ikke bra (da ser du i så fall klippinga av lyden lett i Audacity).
4. Jeg vil foreslå at du spiller inn til ukomprimert lyd (WAV i Windows, AIFF på Mac) på harddisken din. Deretter bruker du Audacity til å dele opp i låter. Til slutt brenner du på cd.

Lydkvaliteten i oppsettet over vil avhenge av kvaliteten på lydkortet og opptaksteknikken din, men kan gi mer enn god nok lyd. Skal man ha best mulig opptak, så er det avhengig av best mulig utstyr. I tillegg til de gode rådene som er gitt her, er det noen gode råd i denne tråden på diskusjon.no også.

Brukeravatar
Laila Normann Christiansen
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av Laila Normann Christiansen » 10. september 2009 kl. 15.15

med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning

Svar

Gå tilbake til «Data og multimedia»