Carl Gudmandsen f. 1722 Staden København, Holmen Kirkesogn

Forumet "Immigrasjon til Norge" er ikke for etterlysninger
Svar
dn36810
Sted: Oslo

Carl Gudmandsen f. 1722 Staden København, Holmen Kirkesogn

Legg inn av dn36810 » 14. mai 2017 kl. 15.38

Jeg er etterslekt av denne mannen som er min 6 oldefar (jfr. termer fra geni.com).

Carl Gudmandsens dåp er funnet i Holmen kirkesogns registre, hans mor er Anna Pedersdatter og hans far Gudmand Arvesøn/Arvesson/Arveson/Arfueson (navnet er skrevet noe ulikt i ulike kilder). De bodde i Rosengade og i Nyboder i København, hvor Gudmand Arveson var tømmermand av 7 klasse. Han steg i gradene fra 1714 når han og Anna Pedersdatter fikk sitt første barn. 100 hus i Nyboder var for tømmermænd + 3 hus til skole:
Nyboder pdf: mfs.dk/wp-content/uploads/2016/06/1981BeboerneiChristianIV7-21.pdf

Nyboder (marinen): https://kbh.systime.dk/index.php?id=292

Gudmand var 28 år når han forlovet seg med Birgitte Larsdatter 1 januar i 1694. Gudmand Arveson be begravd 14 august 1743 i Holmens sogn, da han døde bodde han i Rosengade og var 95 år. Det betyr at han sannsynligvis var født i 1648.

Han har hva jeg tror er en stor etterslekt i blant annet Porsanger kommune i Finnmark. Dette er min mormors slektlinje som vi ikke har sett så nøye på inntil nå. Vi har begynt å søke etter Gudmand Arvesøn. Hans sønn Carl Gudmandsen f. 1722 flyttet til Norge (immigrerte) og giftet seg i Trondheim med 10 år yngre Birgitta Maria Eriksdotter Molde. Bror til Carl var også registrert i Norge. Arve Gudmandson fikk barn i Trondheim, men flyttet til Island i ettertid.
Gudmandsen, Arve, proviant-, ammunitions- og materialforvalter ved Trondhjems fæstning 13 juni 1748. old.genealogi.no/kilder/Rentekammeret/g-h.htm

Vi har funnet dåpsregistreringene til alle fem søsken, far Gudmand Arveson og mor Anna Pedersdatter:
a) Anna Maria Gudmansen, ch. 7. aug. 1714 Holmens-sogn, Copenhagen.
b) Maria Gudmansen, ch. 4. jan. 1716 i Holmens-sogn, Copenhagen.
c) Arve Gudmansen, ch. 22. may 1717 i Holmens-sogn, Copenhagen.
d) Carl Gudmansen, ch. 22. okt. 1722 i Holmens-sogn, Copenhagen.
e) Mette Marie Gudmansen, ch. 24. okt. 1726 i Holmens-sogn, Copenhagen.

Det er også funnet registrering for et giftermål av Gudmand Arveson før han fikk sine fem barn (nevnt over). Konen var Ellen Bentsdatter, hun døde etter et år og ble gravlagt 2.februar 1713. I tillegg så er det funnet registreringer av barn med en ny kone Maria Hansdatter på 1740-tallet (kan det være flere med samme navn og yrke i Holmens sogn?). Verken hans dåp eller begravelse har jeg så langt funnet.

Carl og Arve kom fra en Tømmermandsslekt i København, men Carl Gudmandsen drev handel i Finnmark. Disse tømmermænd (blant annet deres far Gudmand) ser ut til å ha vært tilknyttet marinen, sannsynligvis var mange av dem båtbyggere. Mange av båtbyggerne og handelsfolk kom fra Bremenområdet, derfor navnet Bremenholm. Det finnes noen gamle bilder for hvordan det så ut på Bremerholm/Holmen/Gammelholm før og etter Gudmand Arvesen. En gammel danske fortalte meg at Holmen kirke er den dag i dag forbundet med den danske marine.

https://kbh.systime.dk/index.php?id=286

www.christianshavnernet.dk/Christianshavn/Holmen/Nyholm.html

Det er hans sønn Gudman Carlsen (1757-1812) og hans sønn igjen Daniel Gudmandsen (også av noen skrevet Gudmundsen) som fører til mine nærmeste slektninger. Hans sønn bosatte seg i Porsanger i Finnmark.

Egentlig ønsker jeg å finne ut mer om slekten til Carl Gudmandsen i København. Hvis det er noen her som kjenner spesielt godt til Staden København på 1600 og 1700-tallet, og da spesielt sognet Holmen / Bremerholm så vil jeg gjerne høre fra deg.

Jeg leter etter dåpen og før-slekten til Gudmand Arveson, og hans barn.

Dåpen til Carl. Holmens sogn, staden København. 20 October 1722. Enesteministerialbog https://www.sa.dk/ao-soegesider/geo/index/5

Svar

Gå tilbake til «Immigrasjon til Norge (ikke etterlysn.)»