Jeg har en tekst i ovennevnte felt som lyder: "Delvis Fattigunderstøttelse ernærer seg hovedsagelig ved Jordarbeide".
Jeg har hittil ved lange tekster klart å forkorte disse forklarlig til at de passer i kolonnen, men denne klarer jeg bare ikke. Er det mulig å få utvidet dette feltet? (Det er av og til lange innlegg i denne kolonnen, som jeg gjerne skulle ført uten altfor mange forkortelser).
For lang tekst i feltet for Livsstilling (Næringsvei) osv
Moderator: MOD_tydehjelp_1875
Re: For lang tekst i feltet for Livsstilling (Næringsvei) os
Feltet er alt utvidet en gang, skal melde at behovet er ennå større. Men trenger da en tilbakemelding på hvor mange posisjoner det ser ut til å være behov for. Er dette det lengste du har sett?
Minner om at vi skal skrive av, ikke forkorte. Blir det langt må innskrivingen stoppe der feltet setter strek for mer innlegging.
Minner om at vi skal skrive av, ikke forkorte. Blir det langt må innskrivingen stoppe der feltet setter strek for mer innlegging.
- Ketil Firing Hanssen
- Sted: SANDVIKA
- Kontakt:
Det er vel også mulig å legge inn uleselig (Ctrl U), så får de i andre enden løse problemet?
-
- Sted: NÆRBØ
Hei !
I forlengelsen av dette har jeg igjen for Type 2 en lang tekst under gardsnummeret og gardsnavnet opplysninger om at en av plassene er ubebodd, men at det på den andre er høstet noe avling. Det er også angitt eier av plassen, men dette har jeg intet felt for å legge inn. I den delen av skjemaet som angår bruker, kreatur og utsæd er det ingen informasjon.
Brukes gardsnavnfeltet godtas kun noen få ekstra tegn. Etter min mening bør det presses ytterligere for å få til et ekstra kommentarfelt.
Jeg kunne jo ha lagt inn navnet i navnefeltet for Kreatur, men jeg vet jo ikke hvem som
egentlig har brukt plassen.
Skal vi bare hoppe over slike forhold?
mvh
Rune Wiik
I forlengelsen av dette har jeg igjen for Type 2 en lang tekst under gardsnummeret og gardsnavnet opplysninger om at en av plassene er ubebodd, men at det på den andre er høstet noe avling. Det er også angitt eier av plassen, men dette har jeg intet felt for å legge inn. I den delen av skjemaet som angår bruker, kreatur og utsæd er det ingen informasjon.
Brukes gardsnavnfeltet godtas kun noen få ekstra tegn. Etter min mening bør det presses ytterligere for å få til et ekstra kommentarfelt.
Jeg kunne jo ha lagt inn navnet i navnefeltet for Kreatur, men jeg vet jo ikke hvem som
egentlig har brukt plassen.
Skal vi bare hoppe over slike forhold?
mvh
Rune Wiik
Kunne dette vært registrert som to forskjellige skjema?
Det kommer en løsning for kommentarer når neste samling av bunker legges ut. Dersom det skulle gjøres slike endringer nå, så måtte alt registreres om og det tror jeg ikke hadde vært fornuftig.
Det kommer en løsning for kommentarer når neste samling av bunker legges ut. Dersom det skulle gjøres slike endringer nå, så måtte alt registreres om og det tror jeg ikke hadde vært fornuftig.
Jeg tror dette er den lengste teksten jeg hittil har støtt på i feltet for Livsstilling. Men jeg er ikke sikker, for jeg har jo tidligere falt for fristelsen å forkorte teksten slik at den er begripelig og passer inn i kolonnens bredde.
Hvis teksten skrives av bokstavrett inntil den stoppes av kolonnens bredde, er det da noen som "plukker opp" mangelen og får satt den inn på en eller annen måte?
Jeg har støtt på mange som har hatt mange stillinger innført, f.eks. Gaardbruger, Selveier, Lændsearbeider, binder Sobelime (sammensetningen her stemmer neppe med den reelle teksten jeg har møtt, men er kun satt sammen som et eks. for jeg husker ikke nå sammensetningen av stillinger der det har vært 4 kanskje 5 stk.) Det ville jo være synd for historikken om vedkommende person mister en av sine stillinger pga. bredden i avskrifts-kolonnen!
Hvis teksten skrives av bokstavrett inntil den stoppes av kolonnens bredde, er det da noen som "plukker opp" mangelen og får satt den inn på en eller annen måte?
Jeg har støtt på mange som har hatt mange stillinger innført, f.eks. Gaardbruger, Selveier, Lændsearbeider, binder Sobelime (sammensetningen her stemmer neppe med den reelle teksten jeg har møtt, men er kun satt sammen som et eks. for jeg husker ikke nå sammensetningen av stillinger der det har vært 4 kanskje 5 stk.) Det ville jo være synd for historikken om vedkommende person mister en av sine stillinger pga. bredden i avskrifts-kolonnen!
Jeg opplever at teksten rett og slett forsvinner hvis den er for lang...
Den hittil lengste teksten jeg har hatt:
"Ernærer sig ved brugen af en liten Greaker Brugs Eiere tilhørende Jordvei ligesom hun ogsaa forøvrigt modtager Støtte af Brugets Fattigvæsen"
Den blir det i hvert fall ikke plass til i skjemaet!
Hennes datters næringsvei blir det heller ikke plass til:
"Hjelper Moderen. Ernærer sig forøvrigt ved Dagarbeide i Aannetiderne"
"Ernærer sig ved brugen af en liten Greaker Brugs Eiere tilhørende Jordvei ligesom hun ogsaa forøvrigt modtager Støtte af Brugets Fattigvæsen"
Den blir det i hvert fall ikke plass til i skjemaet!
Hennes datters næringsvei blir det heller ikke plass til:
"Hjelper Moderen. Ernærer sig forøvrigt ved Dagarbeide i Aannetiderne"
Hilsen
Ivar H
Though I look old, yet I am strong and lusty
(As You Like It - W.Shakespeare)
Ivar H
Though I look old, yet I am strong and lusty
(As You Like It - W.Shakespeare)