Søking i svenske kilder, tips?

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
4348
Sted: OSLO

Søking i svenske kilder, tips?

Legg inn av 4348 » 1. mars 2011 kl. 22.13

Jeg er en fersking i "Svenske forhold", og lurer på om noen kan gi meg noen tips om hvordan jeg kan finne opplysninger i Sverige. Jeg var innom slektscafeen i Oslo på lørdag, og prøvde med på de svenske kirkebøkene, skal tilbake neste gang og leter videre der.
Men det må vel finnes andre kilder i Sverige? Hva med folketellinger, lister over utflyttede, ikke bare til USA, men også Norge?
Finnes det andre scannede kilder enn kirkebøker som jeg kan søke i?

Jeg er på jakt etter en tipp-tipp, trolig fra Dalsland, født ca 1817.

Hilsen Eirik Wærner

gj10198
Sted: PORSGRUNN

Re: Søking i svenske kilder, tips?

Legg inn av gj10198 » 1. mars 2011 kl. 22.33

Hei!

Folketellinger i Sverige kan du kjøpe på CD.
De finnes for følgende år: 1880, 1890, 1900, 1970, 1980 og 1990.

Det finnes CD Emibas, utflyttede fra Sverige, til mange land,også Norge. Den er nedtegnet fra husforhør og emigrasjonslister,men er ikke komplett.
Dødbok 1901-2009,døde i Sverige i denne perioden. Tror den har med ca 70-80%.
Her kan du se hva som finnes,og kjøpe:

http://www.svar.ra.se/

Om du bare vet Dalsland og f. 1817,kan det bli et veldig arbeid å finne vedkommende.
Det er mange sogn i Dalsland,og eneste mulighet om du ikke vet mer,er å bla seg gjennom.
Kanskje du kan finne noe i Emibas?
Eller innflytting,vielse i Norge. Da tror jeg du har større muligheter for å finne fram.

Hilsen Kari

Brukeravatar
4348
Sted: OSLO

Re: Søking i svenske kilder, tips?

Legg inn av 4348 » 2. mars 2011 kl. 0.05

Takk for det.

Jeg vet jo selvfølgelig noe mer. Han het Johannes Jansson Wennersten, fra Dalsland eller Karlstad, og jeg har funnet folk i Sverige som har han registrert:
http://www.warnstam.se/jan_och_anna_stinas_familj.htm

Men jeg lurer på om det kan være en Johannes Wennersten til, for historien vi har stemmer ikke helt.
Han var murermester i Holmestrand, og hadde tre uekte barn med samme frøken, og alle ble satt bort av fattigvesenet. Hans første sønn ble født i 1848 i Holmestrand, så han flyttet til Norge før det.
Så hit stemmer alt, men så sier historien at han kunne fransk og var utdannet, og ryktet sier at han var uekte sønn av en prest, biskop eller noe slikt.. Dette er jo litt artig, så jeg funderer på om det er mulig å finne ut om noe av dette stemmer.

Kildene du oppga er for nye til at de kan være til noe hjelp, kanskje med unntak av CD Emibas.

Svar

Gå tilbake til «Sverige»