Gustav Pedersen Nyqvist f. 1805 Sverige
Moderator: MOD_Emigranter
Gustav Pedersen Nyqvist f. 1805 Sverige
Hei, jeg prøver å finne ut hvor Gustav Pedersen Nyqvist kom fra i Sverige. Han flyttet fra Sverige, og endte opp på Nes på Romerike, men jeg finner ingen informasjon om hvor han kom fra i Sverige.
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en måned til med Arkiv Digital, men jeg kan ikke huske at det var noen sentralisert informasjon der. Finnes det noe sentralt i Norge?
Har noen noe tips for å finne hans fødested og hans foreldre?
Jeg vet ikke når han kom over, men han giftet seg i alle fall 21. april 1829 med Ingeborg Olsdatter på Nes, Romerike.
Videre ser det ut til at en Johanne Pedersdatter Nyqvist flytter til Nes, datter av Peder Gustavsen Nyqvist og Anne Eriksdatter. Vil vel anta at det er en søster, men jeg klarer dog ikke å tolke noe informasjon om Sverige der. Kan virke som om hun ble konfirmert i 1818, men kan ikke tolke hvor. Gitt at hun er 26 år i 1826, er hun vel født omkring 1800.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-312
Jeg tenkte jeg skulle kjøpe en måned til med Arkiv Digital, men jeg kan ikke huske at det var noen sentralisert informasjon der. Finnes det noe sentralt i Norge?
Har noen noe tips for å finne hans fødested og hans foreldre?
Jeg vet ikke når han kom over, men han giftet seg i alle fall 21. april 1829 med Ingeborg Olsdatter på Nes, Romerike.
Videre ser det ut til at en Johanne Pedersdatter Nyqvist flytter til Nes, datter av Peder Gustavsen Nyqvist og Anne Eriksdatter. Vil vel anta at det er en søster, men jeg klarer dog ikke å tolke noe informasjon om Sverige der. Kan virke som om hun ble konfirmert i 1818, men kan ikke tolke hvor. Gitt at hun er 26 år i 1826, er hun vel født omkring 1800.
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-312
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Gustav Pedersen Nyqvist f. 1805 Sverige
Hei, jeg foreslår at du får tydet innflyttings-notatet på tydeforumet her
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352
da det kan se ut som det står noe mer om geografi der!
Lykke til!
https://slektsforum.slektogdata.no/viewforum.php?f=2352
da det kan se ut som det står noe mer om geografi der!

Lykke til!
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
Vet ikke om det har noen kobling men ser av Family Search at det finnes en Petter Nyqvist og Anna som har en datter Stina født 8 feb 1793 på Sillerud, Varmland.
Jeg vet ikke hvor vanlig Nyqvist navnet var...
Har også etterspurt tydehjelp, men der var det kun Sverige også.
-------
Om fødestedet står det ingenting, bortsett fra Sverige Hun ble konfirmert i 1818 i Ejdsvold "i hendes 20. aar", som det står, så hun har nok vært en godt voksen konfirmant.
Videre står det at hun var til nattverd i Ejdsvold i 1826. Likevel står det at hun var flyttet til Nes fra Drammen, hvor hun sist hadde tjeneste (og ble besvangret!)
Jeg går ut fra at det er Eidsvoll i Akershus det menes, jeg kjenner ikke noe til at det skulle være noe prestegjeld i Sverige som heter det samme.
-----------
Jeg vet ikke hvor vanlig Nyqvist navnet var...
Har også etterspurt tydehjelp, men der var det kun Sverige også.
-------
Om fødestedet står det ingenting, bortsett fra Sverige Hun ble konfirmert i 1818 i Ejdsvold "i hendes 20. aar", som det står, så hun har nok vært en godt voksen konfirmant.
Videre står det at hun var til nattverd i Ejdsvold i 1826. Likevel står det at hun var flyttet til Nes fra Drammen, hvor hun sist hadde tjeneste (og ble besvangret!)
Jeg går ut fra at det er Eidsvoll i Akershus det menes, jeg kjenner ikke noe til at det skulle være noe prestegjeld i Sverige som heter det samme.
-----------
http://www.geni.com/people/Peter-Nyqvis ... 6838554342
Peter Nyqvist,
född 1769-11-07 i Älgå bruk, Älgå, död 1841-08-21 i Frolands bruk, Aust-Agder (Norge). Mästersven. (SS9).
Gift 1791-05-30 i Gunnarskog med
Anna Eriksdotter Varnberg, född 1764-04-13 i Sofieberg, Gunnarskog. (SS9).
Barn:
Gustaf Nyqvist, född 1791-05-29, död 1801-08-13
Stina Nyqvist, född 1793-02-08
Johanna Nyqvist, född 1794-12-21
Johannes Nyqvist, född 1797-01-20
Anna Kajsa Nyqvist, född 1800-01-08
Gustaf Nyqvist, född 1804-10-11
Gift 1820 ca med
NN. Bosatt i Norge.
Kan være noe her...
Peter Nyqvist,
född 1769-11-07 i Älgå bruk, Älgå, död 1841-08-21 i Frolands bruk, Aust-Agder (Norge). Mästersven. (SS9).
Gift 1791-05-30 i Gunnarskog med
Anna Eriksdotter Varnberg, född 1764-04-13 i Sofieberg, Gunnarskog. (SS9).
Barn:
Gustaf Nyqvist, född 1791-05-29, död 1801-08-13
Stina Nyqvist, född 1793-02-08
Johanna Nyqvist, född 1794-12-21
Johannes Nyqvist, född 1797-01-20
Anna Kajsa Nyqvist, född 1800-01-08
Gustaf Nyqvist, född 1804-10-11
Gift 1820 ca med
NN. Bosatt i Norge.
Kan være noe her...
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
har du funnet ut når Gustav døde? I Norge altså?
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
Har ikke klart å spore opp dette. Har bladd igjennom kirkebøker for "bare" Nes, men ikke de to andre. Han er i FT1865, men har skummet meg til 1900 i kirkebøker uten hell.
Skal se hva jeg kan komme på av andre ideer...
Skal se hva jeg kan komme på av andre ideer...
Det er mulig det er han vi ser her:
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-213
Da uten Nyqvist. Men var ikke mange Gustav Petersen / Pedersen fra den perioden i FT1865...
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-213
Da uten Nyqvist. Men var ikke mange Gustav Petersen / Pedersen fra den perioden i FT1865...
I have been following this conversion as best I can with limited Norwegian ability. My 3rd great-grandfather was Petter Nyqvist born 1769 in Àlga, Värmland, Sweden. He was married to Anna Eriksdotter Varnberg and had 5 children, Stina, Johanna, Johannes, Anna Kajsa and Gustaf when they emigrated in 1807 to Eidsvoll, Norway. Later he has a second wife and a daughter, Anne Sofie Pettersdatter Nyqvist who died in Kongsberg 1875. She was my 2nd great-grandmother. I have no idea what happened to his first wife and family. Perhaps they are related to you Gustav Petersen Nyqvist?
There is a history of the Nyqvist name published in Sweden by Örjan Hedenberg which gives a complete genealogical history of the name. It does not follow the name into Norway, so many family history are left to be written as several members left Sweden and worked in Norway.
If you search under the name Nyqvist in the DIS-Forum you will find more information I have learned from Trond Øivindsson Lunde.
Hilsen,
Robert
There is a history of the Nyqvist name published in Sweden by Örjan Hedenberg which gives a complete genealogical history of the name. It does not follow the name into Norway, so many family history are left to be written as several members left Sweden and worked in Norway.
If you search under the name Nyqvist in the DIS-Forum you will find more information I have learned from Trond Øivindsson Lunde.
Hilsen,
Robert