Alexander Jensen Palm- hjelp til tyding av skrift

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
gj09183
Sted: OSLO

Alexander Jensen Palm- hjelp til tyding av skrift

Legg inn av gj09183 » 6. april 2009 kl. 16.21

Hei jeg leter etter opplysning om Alexander Jensen Palm, fra Sverige. Han kom til Norge over Halden i 1860. Han er registrert som 24 år gammel, og muligens sadelmakersvend. Jeg tror ikke han brukte Jensen navnet mye, og tror han tidvis kan ha flyttet mye rundt etter arbeid. kanskje dro han også ut på "fantestien" på et tidspunkt. Han møtte senere en Helene (Lene?) som kanskje het Ødegård til etternavn. De fikk barn sammen, bla sønnen Johan.

Jeg er spesielt ute etter opplysninger om hvor Alexander kom fra i Sverige. Jeg prøver å finne ut hvor han kom fra, og hvem foreldrene hans var. Ifølge familielegenden tjenestegjorde han i militæret i Sverige, og ble en slags officer. Jeg vet ikke om det finnes noen åpne kilder på dette. Logisk sett bør han da han tjenestegjort en gang mellom 1865 og 1885.

Han er nevnt i denne lenken; som nr 38, av innflytterne til Halden i 1860.

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-102

Hvis noen vet noe om Alexander, eller kan hjelpe meg med tips og opplysninger/ tyding av skriften i lenken, setter jeg veldig stor pris på dette.

Eira

gj04379
Sted: HORTEN

Re: Alexander Jensen Palm- hjelp til tyding av skrift

Legg inn av gj04379 » 6. april 2009 kl. 23.19

402237 Johan A Palm 0107 1943 0607 1943 L 09 17 Voss. Her er sønn kona Marie ligger også der. Ser du har litt inne på Østfold siden også :D

gj09183
Sted: OSLO

Re: Alexander Jensen Palm- hjelp til tyding av skrift

Legg inn av gj09183 » 7. april 2009 kl. 11.45

Ja det stemmer. Jeg la inn der først, men de sa at dette egentlig var rett forum :) Johan og Marie er utgangspunktet mitt. Johans far het Alex, og var fra Sverige men kom til Norge ble det sagt. Så da antok jeg at Alex var Alexander, og den eneste jeg finner over grensen til Norge som passer aldersmessig er den nevnte som er i Halden i 1860. Dessverre klarer jeg ikke å tyde hvor i Sverige han er fra. Så jeg sliter med å finne ut mer om hans liv i Norge, og fortid i Sverige. Det er sistnevnte jeg er spesielt interessert i. Jeg hadde håpet å kunne spore slekten litt bakover :)

Svar

Gå tilbake til «Sverige»