Elna Jönsson, hvor finner jeg henne???

Moderator: MOD_Emigranter

Svar
Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

Elna Jönsson, hvor finner jeg henne???

Legg inn av Jan M. Keus » 5. mars 2009 kl. 23.55

Den 13. mai 1899 fødte den ugifte, svenske kvinnen Elna Jönsson en datter i København. Faren oppgis ikke. Barnet, en pike, blev umiddelbart adoptert av en dansk kvinne og levde resten av sitt liv i Danmark.
Navnet Jönsson er allminnelig og kan dessuten være et patronymikon. Jeg vet heller ikke hvor hun holdt til i Sverige.

I sannhet en temmelig håpløs sak.
Er det noen som kan gi meg et råd hvordan jeg kan finne noe ut om denne Elna Jönsson?

Hilsen
Jan M Keus

gj08712
Sted: Sverige

Re: Elna Jönsson, hvor finner jeg henne???

Legg inn av gj08712 » 6. mars 2009 kl. 10.55

Hej!

Som du säger är detta inte lätt.
Har du tittat i alla tänkbara källor i Danmark?
Tagit hjälp av danska släktforskare?
Sökt bland inflyttade och utflyttade till Köpenhamn - fast jag tror det var möjligt att resa dit, föda barnet, och resa hem igen utan att det antecknades.

Finns moderns ålder antecknad? Om man vet födelseåret +- något år kan man söka i Folkräkningarna 1880 och 1890 som finns hos SVAR.

Jag har gjort en sökning på demografiska databasen för södra Sverige - ddss.nu - och får 498 träffar på Elna Jöns född 1850-1880. Och då är inte alla socknar med i den databasen!
Och hon kan ju ha kommit från någon annan del av landet också.
Har också sökt på scangen.se som är en sökdatabas med massor av olika register, men får så många träffar att det inte är hanterbart.

Så om du lyckas få fram varifrån hon reste till Köpenhamn tror jag det går att spåra henne.
Eller om du hittar födelseåret. Vänliga hälsningar Ulla

gj04379
Sted: HORTEN

Legg inn av gj04379 » 6. mars 2009 kl. 20.57

30 Elna Jönsson drar til Danmark. Vet du noe fødested, et søsken ? :D

Brukeravatar
Jan M. Keus
Sted: JAR

Legg inn av Jan M. Keus » 6. mars 2009 kl. 23.29

Hallo Ulla
Du har rett, dette er en vanskelig sak. Jeg vet lite om Elna Jönsson, mer enn at hun nærmest dukket opp i København for å føde. I fødselsregister for Skt Pouls Sogn finner vi henne slik:

”Martha Elisabeth Christiansen
(Adoptert af Caroline Christiansen i Hammer)
Født 13 mai 1899 i København (Skt Pouls Sogn, Dronningens Torvgade 22)
Moder: Ugift Elna Jönsson
Fader: Ikke nevnt”
Anmerkning: Barnet har ikke legalt Fødehjem i Kjøbenhavn. Og i tillegg, litt vanskelig å lese: "10 M?Dagenf F Sverig i Sverig"

Elna valgte København for å unngå fødelses registrering i Sverige. Jeg tror derfor heller ikke at Elna er å finne i noen ut- eller innvandringsregister.
Hvor hun kom fra i Sverige eller når hun ble født, oppgis ikke. Jeg tror imidlertid at hun måtte være ugift, og forholdsvis ung. Hun var kommet i "ulykka", så å si.
Dessverre er navnet Jönsson temmelig vanlig og kan dessuten også være et patronymikon.
Kan vi regne med at hun kom fra ett eller annet sted i Syd-Sverige? Ingen vitner ved fødsel.

I Hammer Sogn finner jeg dette:
"Døbt 23 juli 1899 i Kirken (=Hammer) af Sognepresten
Faddere: Pigen Maren Kirstine Christiansen, Hammer.
Handelsbestyrer Hans Christiansen.
Cigarmager Christian Christensen, Næstved.
Samt Pigen Johan(na) Bendtsen, Lou"

Det er interessant at nærmest hele familie Christiansen fra Hammer tok seg av Elna's barn.
Caroline Christiansen adopterte barnet officielt, men søsteren Maren Kirstine Christiansen ble hennes pleiemor, og broren Hans Christiansen var fadder ved dåpen. Barnet Martha Elisabeth levet hele sitt liv i Hammer under navnet Christiansen. Dessverre er hun død, slik at vi ikke kan spørre henne, og hennes eneste datter er død også.

Jan

Svar

Gå tilbake til «Sverige»