Hei!
Jeg skulle så gjerne ha visst mer om mine forfedre i Sverige, men står bom fast. Det jeg vet, og det jeg lurer på er som følger:
- Lisa Hansdotter f. 22.03.1778 i Båtviken, Torrskog, Älvsborg.
Hvem var hennes foreldre?
- Lars Bryngelsson f.1777 eller 18.10.1776 i Gunnarsbyn, Trankil, Värmland.
Går det an å finne dokumentasjon på fødelsdato og år?
- Far til Lars: Bryngel Andersson f. 1733 i Holmedal.
Er usikker på om dette er riktig. Hvis dette er korrekt, når og hvor døde han?
- Mor til Lars: Karin Larsdotter f. 1735 - død 1786.
Hvor kom hun fra? Torrskog? Og hvor døde hun?
- Da Lisa og Lars giftet seg i 1804, var Lars "Bone" og kom fra Engeboda. Var han bonde på
farsgården/farstorpet eller jobbet han bare rett og slett der?
Lisa og Lars bodde i Engeboda med sine barn fra 1809.
Spørsmålene står jo i kø! Jeg håper virkelig at noen kan hjelpe meg med å finne ut noe av dette.
Optimistisk hilsen fra
Kjersti
Lisa Hansdotter f. 1778 og Lars Bryngelsson f. 1777/1776
Moderator: MOD_Emigranter
-
- Sted: JAR
Re: Lisa Hansdotter f. 1778 og Lars Bryngelsson f. 1777/1776
Hei!
Lisa Hansdtr. I de husforhør jeg har funnet henne med familie,står hun f. 1776.
Legger ved utklipp av dåpen, hun er f. 22/3 1776, døpt 25/3.
Hennes foreldre:
Hans Hansson f. 1753 og Gunborg Svensdtr.,f. 1759 Nøssemark.
Legger også ved utklipp av husforhør 1784-1799 s. 108 med familien.
Hilsen Kari
Lisa Hansdtr. I de husforhør jeg har funnet henne med familie,står hun f. 1776.
Legger ved utklipp av dåpen, hun er f. 22/3 1776, døpt 25/3.
Hennes foreldre:
Hans Hansson f. 1753 og Gunborg Svensdtr.,f. 1759 Nøssemark.
Legger også ved utklipp av husforhør 1784-1799 s. 108 med familien.
Hilsen Kari
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Legger ved utklipp fra fødsel/dåpsbok Trankil, Lars f. 18/10 1776.
Hilsen Kari
Hilsen Kari
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
-
Hei Kari!
Tusen, tusen takk! Nå fikk jeg avklart noe på rappen! Kjempefint!
Vet du eller noen andre om Lyseboda er en gård, torp eller et sted? Og ligger dette i Båtviken, tro?
Håper selvfølgelig fremdeles på hjelp til å løse noen av de andre spørsmålene også
Mvh
Kjersti
Tusen, tusen takk! Nå fikk jeg avklart noe på rappen! Kjempefint!
Vet du eller noen andre om Lyseboda er en gård, torp eller et sted? Og ligger dette i Båtviken, tro?
Håper selvfølgelig fremdeles på hjelp til å løse noen av de andre spørsmålene også

Mvh
Kjersti
Hei igjen!
Lyseboda er nok et lite sted i Torrskog,mulig en liten plass under Ängeboda for den er nevnt under den gården/stedet.
Båtviken er et annet sted/gård i Torrskog.
I Trankil begynner husforhør først i 1782.
Jeg fant Lars Bryngelsson i kirkeboka konfirmert i 1792,da sto det at han bodde under Skenhald i Trankil.
Der fant jeg familien i husforhør 1782-1791 s. 9 Skenhald.
Legger ved utklipp.
Karin Larsdtr. er her notert fram til 1790, og jeg fant henne i dødboka død 10/1 1791. Legger ved utklipp.
Hilsen Kari
Lyseboda er nok et lite sted i Torrskog,mulig en liten plass under Ängeboda for den er nevnt under den gården/stedet.
Båtviken er et annet sted/gård i Torrskog.
I Trankil begynner husforhør først i 1782.
Jeg fant Lars Bryngelsson i kirkeboka konfirmert i 1792,da sto det at han bodde under Skenhald i Trankil.
Der fant jeg familien i husforhør 1782-1791 s. 9 Skenhald.
Legger ved utklipp.
Karin Larsdtr. er her notert fram til 1790, og jeg fant henne i dødboka død 10/1 1791. Legger ved utklipp.
Hilsen Kari
Ved vielsen til Lars og Lisa står det viet af Borse (ikke bone).
Lars står som dräng i husforhør.
Hans far står som "inhyst" i husforhør,som betyr han leide bosted.
Det var nok ingen gård å arve for Lars.
Hilsen Kari
Lars står som dräng i husforhør.
Hans far står som "inhyst" i husforhør,som betyr han leide bosted.
Det var nok ingen gård å arve for Lars.
Hilsen Kari
-
Hei igjen!
Takk igjen, Kari!
Jeg vet at Båtviken er et sted i Torrskog. Har imidlertid ikke funnet Ängebodane på kartet, så jeg antar at Ängebodane muligens er en gård og Lyseboda muligens et torp under denne gården. Dette er min foreløpige hypotese inntil jeg kan få det verifisert.
Når det gjelder moren til Lisa Hansdotter, Gunborg Svendsdotter f. 1759, så stusser jeg litt på hennes fødselsår. Lisa ble født i 1776. Det vil bety at moren var 17 år da hun fikk Lisa. I husforhøret for familien på Lysebo er det opplyst at Lisa hadde en 2 år eldre bror f. 1774. Det vil jo da bety at moren bare var 15 år da hun fikk sitt første barn. Ja, ja, det kan jo være, men ofte ser man at fødselsåret ikke helt stemmer i husforhørene, så jeg tenker at dette kanskje er feil?
Går det an å finne hennes fødsel/dåp i kirkeboken for Nössemark?
Mvh
Kjersti
Takk igjen, Kari!
Jeg vet at Båtviken er et sted i Torrskog. Har imidlertid ikke funnet Ängebodane på kartet, så jeg antar at Ängebodane muligens er en gård og Lyseboda muligens et torp under denne gården. Dette er min foreløpige hypotese inntil jeg kan få det verifisert.
Når det gjelder moren til Lisa Hansdotter, Gunborg Svendsdotter f. 1759, så stusser jeg litt på hennes fødselsår. Lisa ble født i 1776. Det vil bety at moren var 17 år da hun fikk Lisa. I husforhøret for familien på Lysebo er det opplyst at Lisa hadde en 2 år eldre bror f. 1774. Det vil jo da bety at moren bare var 15 år da hun fikk sitt første barn. Ja, ja, det kan jo være, men ofte ser man at fødselsåret ikke helt stemmer i husforhørene, så jeg tenker at dette kanskje er feil?
Går det an å finne hennes fødsel/dåp i kirkeboken for Nössemark?
Mvh
Kjersti