Olof Bryngelsson og Karin Olsdotter, Køldalen, Torrskog
Moderator: MOD_Emigranter
-
- Sted: JAR
Olof Bryngelsson og Karin Olsdotter, Køldalen, Torrskog
Hei!
Jeg har tidligere fått kjempegod hjelp med å finne frem til slekten til min tippoldemor. Dette har gitt meg god oversikt og takk for det.
Når det gjelder min tippoldefars slekt, så er den temmelig ukjent for meg. Jeg håper inderlig at noen kan hjelpe meg å finne den grenen av min slekt også.
Jeg har følgende opplysninger:
Min tippoldefar: Bakster Olof Olsson f. 17.01.1812 i Torrskog, døpt: 19.01.1812
død: 21.03.1845 - 33 år gammel.
Hans foreldre: Olof Bryngelsson og Karin Olsdotter, Køldalen i Torrskog
Jeg har rimelig oversikt over min tippoldefar Olof Olsson og etterkommere, bortsett fra hva han døde av i så ung alder. Det er hans foreldre og søsken jeg lurer veldig på. Når de ble født, død , hvor de bodde, kort sagt, få en oversikt over deres liv.
Jeg håper virkelig at noen kan hjelpe meg å fylle dette hullet i slektshistorien som jeg holder på med.
Med vennlig hilsen
Kjersti Elgaaen
Jeg har tidligere fått kjempegod hjelp med å finne frem til slekten til min tippoldemor. Dette har gitt meg god oversikt og takk for det.
Når det gjelder min tippoldefars slekt, så er den temmelig ukjent for meg. Jeg håper inderlig at noen kan hjelpe meg å finne den grenen av min slekt også.
Jeg har følgende opplysninger:
Min tippoldefar: Bakster Olof Olsson f. 17.01.1812 i Torrskog, døpt: 19.01.1812
død: 21.03.1845 - 33 år gammel.
Hans foreldre: Olof Bryngelsson og Karin Olsdotter, Køldalen i Torrskog
Jeg har rimelig oversikt over min tippoldefar Olof Olsson og etterkommere, bortsett fra hva han døde av i så ung alder. Det er hans foreldre og søsken jeg lurer veldig på. Når de ble født, død , hvor de bodde, kort sagt, få en oversikt over deres liv.
Jeg håper virkelig at noen kan hjelpe meg å fylle dette hullet i slektshistorien som jeg holder på med.
Med vennlig hilsen
Kjersti Elgaaen
- Laila Normann Christiansen
- Sted: OSLO
- Kontakt:
Re: Olof Bryngelsson og Karin Olsdotter, Køldalen, Torrskog
Her er dåpen hans (du må være logget inn for å se vedlegget)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Moderator: Akershus/Oslo, Emigrasjon USA
Les dette før du poster din etterlysning
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Og her er familien i Kölndalen i Torrskog Husforhør
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
- Kontakt:
Neste husforhør forteller at familien flytter, jeg sliter litt med å tyde dette, kanskje noen andre kan se på AID v4394.b122.s116
med vennlig hilsen
Laila N. Christiansen
Laila N. Christiansen
-
Hei Laila!
Takk for det du har funnet om denne familien! Jeg er veldig takknemlig for det.
Det er jammen ikke lett å tyde det som står på høyre side i husforhøret 1820 - 1829. Jeg har forsøkt en lang stund, men klarer ikke å se hva det står. Det står vel kanskje noe om hvor de har flyttet? Akkurat det er vel viktig for å kunne følge dem videre. Det er vel kanskje nærliggende å tro at de har flyttet til et annet sted i Torrskog
Lurer på om Olof Bryngelsson er død i 1921? Det er gitt attest til Karin 10.03.1822, men det står ikke noe utenfor ham. Det ville vel kanskje ha stått hvis han var død? Eller har de skilt seg, mon tro?
En annen ting jeg lurer på, er om de bodde på Nöfsen eller om det er det stedet Olof ble født? Karin og barna står oppført på Loso? Jeg vet ikke om jeg har tydet navnene riktig, for jeg er jo ikke akkurat kjent i Kölndalen eller Torrskog.
Fint å få tilbakemelding, for det som vi ser i det siste husforhøret, synes nokså uklart.
Mvh
Kjersti
Takk for det du har funnet om denne familien! Jeg er veldig takknemlig for det.
Det er jammen ikke lett å tyde det som står på høyre side i husforhøret 1820 - 1829. Jeg har forsøkt en lang stund, men klarer ikke å se hva det står. Det står vel kanskje noe om hvor de har flyttet? Akkurat det er vel viktig for å kunne følge dem videre. Det er vel kanskje nærliggende å tro at de har flyttet til et annet sted i Torrskog
Lurer på om Olof Bryngelsson er død i 1921? Det er gitt attest til Karin 10.03.1822, men det står ikke noe utenfor ham. Det ville vel kanskje ha stått hvis han var død? Eller har de skilt seg, mon tro?
En annen ting jeg lurer på, er om de bodde på Nöfsen eller om det er det stedet Olof ble født? Karin og barna står oppført på Loso? Jeg vet ikke om jeg har tydet navnene riktig, for jeg er jo ikke akkurat kjent i Kölndalen eller Torrskog.
Fint å få tilbakemelding, for det som vi ser i det siste husforhøret, synes nokså uklart.
Mvh
Kjersti
Hei Kjersti.
Olof B.og Karin fant jeg i husforhør 1830-1835. Da bor de i Ramsbyn,Torrskog med sønnen Olof og hans familie.
Som du ser av utklippet,døde Olof Bryngelsson 28/11 1830.
Det som står etter f.dato/år,er hvor de er født.
Olof B.tror jeg er født i Nøssemark, på Karin står det Køln som er en gård i Torrskog.
Hilsen Kari
Olof B.og Karin fant jeg i husforhør 1830-1835. Da bor de i Ramsbyn,Torrskog med sønnen Olof og hans familie.
Som du ser av utklippet,døde Olof Bryngelsson 28/11 1830.
Det som står etter f.dato/år,er hvor de er født.
Olof B.tror jeg er født i Nøssemark, på Karin står det Køln som er en gård i Torrskog.
Hilsen Kari
Her er husforhør Torrskog 1758-1771, Køln s. 121, Karin med foreldre og søsken.
Hilsen Kari
Hilsen Kari
I husforhør 1835-1840 bor Karin også hos Olof m.familie i Ramsbyn. Anm. på henne: utfattig.
I husforhør 1840-1845 Ramsbyn s. 242.
Olof Olsson død ,og Karin død 8/1 1843.
Legger også ved utklipp fra kirkeboka med Olofs død. Dødsårsak står "brøstqväf". Har sett på andre der det står brøstqvefning.
Hilsen Kari
I husforhør 1840-1845 Ramsbyn s. 242.
Olof Olsson død ,og Karin død 8/1 1843.
Legger også ved utklipp fra kirkeboka med Olofs død. Dødsårsak står "brøstqväf". Har sett på andre der det står brøstqvefning.
Hilsen Kari
-
Hei Kari!
Takk for opplysningene og engasjementet ditt! Det begynner å tegne seg et bilde av denne grenen også, og det er jeg virkelig glad for.
Jeg er litt usikker på om jeg tyder riktig at Karins far het Hansson til etternavn.
Videre så lurer jeg jo på når Olof Bryngelsson og Karin Olsdotter giftet seg, og når Karin døde. Tror du det er mulig å finne ut av det?
Mvh
Kjersti
Takk for opplysningene og engasjementet ditt! Det begynner å tegne seg et bilde av denne grenen også, og det er jeg virkelig glad for.
Jeg er litt usikker på om jeg tyder riktig at Karins far het Hansson til etternavn.

Videre så lurer jeg jo på når Olof Bryngelsson og Karin Olsdotter giftet seg, og når Karin døde. Tror du det er mulig å finne ut av det?
Mvh
Kjersti
Hei Kjersti!
Karin Olsdtr. døde 8/1 1843. Se utklipp av husforhør 1840-1845, nederst.
Og far til Karin heter ganske riktig Hansson. Ser at hun flere steder heter Kari også.
Legger ved utklipp fra husforhør 1777-1783 der det kommer tydligere fram.
Olof Bryngelsson og pigan Kari Olsdtr. från Køln ble viet 18/6 1797 i Torrskog.
Hilsen Kari
Karin Olsdtr. døde 8/1 1843. Se utklipp av husforhør 1840-1845, nederst.
Og far til Karin heter ganske riktig Hansson. Ser at hun flere steder heter Kari også.
Legger ved utklipp fra husforhør 1777-1783 der det kommer tydligere fram.
Olof Bryngelsson og pigan Kari Olsdtr. från Køln ble viet 18/6 1797 i Torrskog.
Hilsen Kari
-
Hei Kari!
Dette er jo bare helt supert! Tusen takk!
I dødsmeldingen for Olof Olsson synes jeg det står Backist Olof Olsson. Tidligere har jeg i mine notater at han var Bakster. Jeg antar at dette betyr at Olof Olsson var baker eller tar jeg helt feil her, tror du?
Mvh
Kjersti
Dette er jo bare helt supert! Tusen takk!
I dødsmeldingen for Olof Olsson synes jeg det står Backist Olof Olsson. Tidligere har jeg i mine notater at han var Bakster. Jeg antar at dette betyr at Olof Olsson var baker eller tar jeg helt feil her, tror du?
Mvh
Kjersti
Tror ikke han var baker. Tror heller det er en forkortelse for bakstugusittare,se lenke:
http://sv.wikipedia.org/wiki/Backstugusittare
Hilsen Kari
http://sv.wikipedia.org/wiki/Backstugusittare
Hilsen Kari
-
Hei Kari!
Huff, dette var triste saker! Ikke desto mindre representerer det en virkelighet som forteller en hel del om hvordan samfunnet var på den tiden. Det er ikke vanskelig å forstå at folk emigrerte. De fikk så himla mange barn på den tiden også, og det gjorde jo ikke livssituasjonen noe bedre.
Uansett, tusen takk for all hjelp, Kari!
Takknemlig hilsen fra
Kjersti
Huff, dette var triste saker! Ikke desto mindre representerer det en virkelighet som forteller en hel del om hvordan samfunnet var på den tiden. Det er ikke vanskelig å forstå at folk emigrerte. De fikk så himla mange barn på den tiden også, og det gjorde jo ikke livssituasjonen noe bedre.
Uansett, tusen takk for all hjelp, Kari!
Takknemlig hilsen fra
Kjersti
-
Hei!
Nå har jeg for n'te gang sittet i lang tid og forsøkt å tyde noe, som jeg tror er viktige opplysninger, om Karin Olsdotter og Olof Bryngelsson.
Laila fant dette frem for meg 15.10.2011 på denne tråden.
Det er Husforhör for Torrskog 1820 - 1829 - AID v4394.b122.s116.
Det jeg ikke klarer å tyde står under anmerkninger på høyre side.
Jeg håper dypt og inderlig at noen kan bistå meg med dette.
Dette skulle vel egentlig stå under hjelp til tyding, men jeg klarer ikke å lage link til Lailas utklipp i denne tråden. Håper allikevel at noen her kan hjelpe meg.
Mvh
Kjersti
Nå har jeg for n'te gang sittet i lang tid og forsøkt å tyde noe, som jeg tror er viktige opplysninger, om Karin Olsdotter og Olof Bryngelsson.
Laila fant dette frem for meg 15.10.2011 på denne tråden.
Det er Husforhör for Torrskog 1820 - 1829 - AID v4394.b122.s116.
Det jeg ikke klarer å tyde står under anmerkninger på høyre side.
Jeg håper dypt og inderlig at noen kan bistå meg med dette.
Dette skulle vel egentlig stå under hjelp til tyding, men jeg klarer ikke å lage link til Lailas utklipp i denne tråden. Håper allikevel at noen her kan hjelpe meg.
Mvh
Kjersti