Hjelp med oppslag i bygdebok eller andre kilder for Nannesta

Moderator: MOD_Akershus

Svar
Brukeravatar
dn18596
Sted: Sverige
Kontakt:

Hjelp med oppslag i bygdebok eller andre kilder for Nannesta

Legg inn av dn18596 » 22. november 2005 kl. 9.04

Hei
Jeg har skrevet ut en anerapport over noen av mine mulige aner som bodde i Nannestad. Som det vises i rapporten flyttet min 3 oldefar, Lars Thorersen til Kopperud i Ullensaker. Lars etterslekt har jeg bra oversikt over fram til min bestefar.

Rapporten er over "mulige aner" fordi det hele kommer fra data funnet på FS/IGI. Samtlige kilder er med angivelse av "source Information" og angir enten navn på foreldre eller giftermål. Dette gjør at jeg tror det kan være korrekt. Men som en første kontroll vil jeg være takknemlig om noen som har tilgang til bygdebøker for Nannestad kan sjekke om de er omtalt der eller ikke. Om det er noen som kjenner familien eller har tilgang til bedre kilder er dette selvfølgelig også av stort interesse.

Mvh
Niels Hegge

1. Lars Thorersen,(1) sønn av Thord Thommesen og Anne Hansdatter, ble født i 1791 i Tangen, Nannestad, og døde i 1861 på Kopperud Nordre, Ullensaker.
Lars giftet seg med Marthe Halvorsdatter Kopperud, datter av Halvor Thomasen og Marthe Hansdatter.

2. Thord Thommesen,(1) sønn av Thomas Fransen og Ingeborg Guldbrandsdtr, ble født ca. 1749 og døde den 3 jun 1801.(2)
Thord giftet seg med Anne Hansdatter i 1786.(1, 2)

3. Anne Hansdatter,(1) datter av Hans Pedersen og Ingeborg Jacobsdtr, ble født ca. 1767 og døde den 24 sep 1838.(2)

4. Thomas Fransen,(2) sønn av Frans Borgersen og Ellen Evensdtr, ble født den 10 jun 1714 i Ås, Nannestad, Akershus, (2) og døde den 24 apr 1756.(2)
Thomas giftet seg med Ingeborg Guldbrandsdtr(2) den 13 okt 1740 i Nannestad.(2)

5. Ingeborg Guldbrandsdtr,(2) datter av Guldbrann Olsen og Ellen Pedersdtr.

6. Hans Pedersen,(2) sønn av Per Persen og Anne Jensdtr, ble født ca. 1728 i Nannestad og døde den 16 feb 1795.(2)
Hans giftet seg med Ingeborg Jacobsdtr(2) den 22 apr 1762.(2)

7. Ingeborg Jacobsdtr (2) ble født ca. 1732 i Bierke, Nannestad, Akershus, .(2)

8. Frans Borgersen .(2)
Frans giftet seg med Ellen Evensdtr(2) den 3 nov 1712 i Nannestad.(2)

9. Ellen Evensdtr .(2)

10. Guldbrann Olsen (2) ble født ca. 1670.(2)
Guldbrann giftet seg med Ellen Pedersdtr(2) den 27 sep 1700 i Nannestad.(2)

11. Ellen Pedersdtr,(2) datter av Peder Eskerud og Karen Syversdtr, ble født ca. 1679 i Nannestad.

12. Per Persen (2) ble født i 1691 i Nannestad.(2)
Per giftet seg med Anne Jensdtr.(2)

13. Anne Jensdtr (2) ble født ca. 1699 i Nannestad.(2)

22. Peder Eskerud (2) ble født ca. 1636 i Nannestad.(2)
Peder giftet seg med Karen Syversdtr.(2)

23. Karen Syversdtr (2) ble født ca. 1656 i Nannestad, døde i 1698, og ble begravet den 21 des 1698.(2)

Kilder

1. Digitalarkivet FT 1801, 0238 Nannestad. Bygdebok Ullensaker
2. FS/IGI

Rune Werner Wiik
Sted: NÆRBØ

Re: Hjelp med oppslag i bygdebok eller andre kilder for Nann

Legg inn av Rune Werner Wiik » 22. november 2005 kl. 11.24

Hei !
Torer Tomassen (fra Myrhaug) (1749-1801) har i sitt andre ekteskap med Anne Hansdatter (1764-1838) en sønn Lars f. 1791 Mer er ikke nevnt om Lars på side 376, bind III.
Det nevnes dog at Torer Tomassen var bror til Halvor Tomassen Kopperud. Sersjant Gulbrand Wold på Fuglerud i Eidsvoll ble formynder for barna til Torer.

Anne Hansdatter ble i 1802 gift med Kristen Olsen fra Sundby som døde allerede i 1803. Enka ble deretter gift med kristoffer Olsen fra Breensmork i Eidsvoll.

Det er forøvrig et skifte fra 1838 på Tangen hvor kristoffer Olsen og hustru gir opp sitt bo.
Muligens kan det også være et skifte etter Torer på Tangen i 1801.

Jeg har bygdebøkene for Nannestad og kan slå opp for deg, men det hadde vært enklere om du kunne være noe mere presis angående hva du ser etter og om du har gårdsnavn i tillegg til bare navnene.

mvh

Rune W Wiik
[email protected]

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 22. november 2005 kl. 13.28

Hei,

Takk for informasjon og tilbud om hjelp.

Det jeg er ute etter er å få bekreftet om personene er i slekt med hverandre som jeg tror de kan være ifølge utskriften. Så snart jeg får mulighet vil jeg derfor kontrollere dette med kirkebøker og/eller andre kilder. En første kontroll i Bygdebøkene kan være til stor hjelp.

At det ikke står mer om Lars i Nannestad er forstålig, han giftet seg til gård på Kopperud i Ullensaker :-) .

Dessverre har jeg ikke mer informasjon om gårder de kommer fra. Alt er som sagt tatt ut i fra det som mormonene har lagret. Jeg mener at min mor sa at hun kjente noen av våre fjerne slektninger i Nannestad, men det er lenge siden nå.

Mvh
Niels Hegge

Rune Werner Wiik
Sted: NÆRBØ

Legg inn av Rune Werner Wiik » 24. november 2005 kl. 10.09

Hei !
Jeg har sett litt i bygdebøkene for Nannestad og finner dine folk flere steder. Anbefaler at du låner/kjøper disse bøkene selv. Selv om du bor i Sverige skulle det gå an å "fjernlåne" disse til ditt folkebibliotek.

I bind 1 s.108/109 under garden ESKERUD er Per Evertsen nevnt sammen med KARI SJURSDATTER.. De hadde barna Evert, Eli sammen. Far til Per var EVERT TORMODSEN.
Ekteskapet med Kari var antaglig Pers andre ekteskap. Kona til Evert var antaglig KRISTENSE.

Eli ble gift med GUDBRAND OLSEN. De hadde barna OLA, HANS g.m. Magnhild ... Breen i 1731, INGEBORG g.m. TOMAS FRANSEN LAUVÅS i 1740, HÅKEN f. 1709, KIRSTI f. 1712 og tre barn som døde som spebarn.Gudbrand var bruker på Eskerud i 50 år før eldste sønn tok over i 1757 da Gudbrand døde.

I bind 3 s.282/286 under brukene Ner-Ås og Åsholten finner du informasjon om FRANS BØRGERSEN. Han var gift med Berte Gudbrandsdatter og deretter ELI EVENSDATTER (TRONDSDATTER). De fikk sønnen THOMAS som i 1736 ble gift med LISBET PEDERSDATTER.

I bind 3 s.327 under Lauvås, bruk Myrhaug gjenfinner du TOMAS FRANSEN ÅS. Han var gift med Lisbet Pedersdatter i 1736 . I 1740 ble han så gift med INGEBORG GUDBRANDSDATTER.
De hadde barna HALVOR, LARS, TORER I, TORER f.1749 som i 1782 ble gift med enken DORTE TOMASDATTER TANGEN.

Håper dette hjelper deg litt vidre, men du bør absolutt få tak i Nannestad bygdebok. Anbefaler også at du tar en tur til Riks/Statsarkivet i Oslo for blant annet å kikke på skiftene for Nannestad og Ullensaker da disse inneholder en god del slektsinformasjon.

mvh

Rune W Wiik

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 25. november 2005 kl. 18.00

Hei og takk igjen,

Du har lagt det fint til rette for meg ved å se at det ikke er bortkastet tid eller penger med å ta en grundig gjennomgang i disse bøkene. Låne fra norske bibliotek til svenske er ikke hverken enkelt eller billig. Det blir å stoppe på Deichman noen timer når jeg er i Norge neste gang, men når det er en del som skall sjekkes så er det jo fint å slippe å begynne fra null. Skall holde et øye på antikvariatene også etter bøkene.

På Riksarkivet har jeg en lang liste over folk som skall sjekkes, det blir å telte utenfor der noen dager til sommeren. :-)

Mvh
Niels

gj00271
Sted: USA

Legg inn av gj00271 » 5. desember 2006 kl. 23.02

Ville bare si at det jeg leser her stemmer med mine egne forskninger.

Jeg kan bare tilføye at konen til Lars Thorersen (Deres nr. 1) var hans søskenbarn. Men det visste De kanskje allerede.

Deres nr. 9 er Eli Evensdatter (ikke Trondsdatter), datter til Even Christophersen Røtterud i Nannestad, hvis far var Christopher Evensen Enger i Nannestad.

Med vennlig hilsen,
Robert Bjerke
Manitowoc, Wisconsin

Brukeravatar
dn18596
Kontakt:

Legg inn av dn18596 » 5. desember 2006 kl. 23.26

Takk for hjelpen!

Hullene begynner å fylles i også for denne grenen. Jeg håper å få tilgang til bygdebøkene snart, i det minste på bibliotek for å lese litt mer om gårdene.

Mange hilsner
Niels Hegge

Svar

Gå tilbake til «Nannestad»