Gulbrand Andreassen f. ca .1795 Næs
Moderator: MOD_Akershus
Gulbrand Andreassen f. ca .1795 Næs
Denne Gulbrand, dro en eller annen gang nordover (alene, sammen familie, sammen andre ?)hvor han havnet i Levanger, for senere å bosette seg med familien sin i Trondheim.
Gulbrand, hans kone og barn, tok alle familienavnet Næs.
Av mulige kandidater fra Næs i Akershus, har jeg hentet 3 stk. Gulbrand fra gårdene /plassene Bjertnes, Schøyen Øvre samt fra Fuglerud.
Jeg hadde satt pris på om noen hadde opplysninger som kan føre til at jeg kan få
mer på plass i min slektsforskning.
Gulbrand, hans kone og barn, tok alle familienavnet Næs.
Av mulige kandidater fra Næs i Akershus, har jeg hentet 3 stk. Gulbrand fra gårdene /plassene Bjertnes, Schøyen Øvre samt fra Fuglerud.
Jeg hadde satt pris på om noen hadde opplysninger som kan føre til at jeg kan få
mer på plass i min slektsforskning.
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Re: Gulbrand Andreassen f. ca .1795 Næs
Hei
Har du ikke noen lenker til kirkebøker og folketellinger o.l. du kan legge ut.
Det er så my bedre for hjelperne å få en historik så de slipper å "finne opp kruttet" på nytt:
Hvordan man legger ut lenker fra kirkebøker finner du her.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791

Har du ikke noen lenker til kirkebøker og folketellinger o.l. du kan legge ut.
Det er så my bedre for hjelperne å få en historik så de slipper å "finne opp kruttet" på nytt:
Hvordan man legger ut lenker fra kirkebøker finner du her.
https://slektsforum.slektogdata.no/view ... hp?t=32791
Mvh
Leif B.
Leif B.
Denne Gulbrand, som jeg ennå ikke vet hvor på Næs i Akershus er fra, har etterlatt seg lite i cyberverdenen
Men her er fra hans vielse i Skogn, Levanger i 1828 :
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
Han har unngått folketellingene etter 1801, da han var død før 1865. Jeg har pløyd kirkebøkene fra Trondheim i det aktuelle tidsrom, men har ikke lyktes å finne ham.
Jeg har selvsagt funnet ham i oppføringer mht barnas dåp og konfirmasjoner, men det kaster ikke noe lys over hvor Gulbrand sjøl kommer fra
hmmm

http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... _side=-160
Han har unngått folketellingene etter 1801, da han var død før 1865. Jeg har pløyd kirkebøkene fra Trondheim i det aktuelle tidsrom, men har ikke lyktes å finne ham.
Jeg har selvsagt funnet ham i oppføringer mht barnas dåp og konfirmasjoner, men det kaster ikke noe lys over hvor Gulbrand sjøl kommer fra

hmmm
- Leif Bjørn Mathiesen
- Sted: FJERDINGBY
Hvis det er vielse nr, 8 så leser jeg den til Guldbrand Andersen ikke Andreassen og faren heter Anders Guldbrandsen.
Hvis han eller familien er innflyttere til Skogn har presten notert det i kirkebøkene.
Har du letet i kirkebøkene? (Innflyttet i Skogn og Utflyttet fra Nes i Akershus.)

Hvis han eller familien er innflyttere til Skogn har presten notert det i kirkebøkene.
Har du letet i kirkebøkene? (Innflyttet i Skogn og Utflyttet fra Nes i Akershus.)

Mvh
Leif B.
Leif B.
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
unni m skrev:Av mulige kandidater fra Næs i Akershus, har jeg hentet 3 stk. Gulbrand fra gårdene /plassene Bjertnes, Schøyen Øvre samt fra Fuglerud.
Av de kandidatene du nevner er:
- Gulbrand Andersen Fuglerud (1792 - 1852) g 1823 m Gudbjørg Olsdatter Husmo (1786 - 1853
- Gulbrand Andersen Skøyen (1796 - ) gm Marte Olsdatter (1798 - ) - Bodde i Nes og Sørum.
- Gulbrand Andersen Engebråten under Bjernes, døpt 22 jan 1797 (ifølge FS)

Og han sier bygdeboka ingenting om.

(Jeg har søkt i databasen min, - men kilden er: Bygdeboka for Nes.)
Mvh Gunnar.
Takk skal du ha
.
Malene og Gulbrand hadde disse barna :
1.Johan Andreas Næss f. 1828 i Levanger. Gift og bosatt i Trondheim i 1865
2.Ole Christian Næss f.1830 i Levanger. Gift og bosatt i Trondheim i 1865
3. Juliane Marie Næss f. 1833 i Trondheim. Ugift med 3 barn og bosatt med sin mor i 1865
4. Maren Andrea Næss f.1.7.1837 i Trondheim.Ugift med 3 barn og bosatt med sin mor i 1865
5. Ingebrigt Severin Næss f. 1845 i Trondheim. Matros i 1865 og bosatt hos sin mor
6. Nils Olaus Sæss f.7.12.1847 i Trondheim. Konfimert i Vår Frue Kirke 9.10.1864
Har funnet ei Margrete Gulbrandsdatter som fadder til et av sine tantebarn, men har ikke kunnet finne henne i noen andre papirer, verken ved dåp, konfirmasjon, vielse, død eller bosted.
Mulig noen av navnene på barna kan være oppkalling, slik som tilfellet var med eldstemann Johan Andreas?
Vet du om det finnes skifter fra Næs?

Malene og Gulbrand hadde disse barna :
1.Johan Andreas Næss f. 1828 i Levanger. Gift og bosatt i Trondheim i 1865
2.Ole Christian Næss f.1830 i Levanger. Gift og bosatt i Trondheim i 1865
3. Juliane Marie Næss f. 1833 i Trondheim. Ugift med 3 barn og bosatt med sin mor i 1865
4. Maren Andrea Næss f.1.7.1837 i Trondheim.Ugift med 3 barn og bosatt med sin mor i 1865
5. Ingebrigt Severin Næss f. 1845 i Trondheim. Matros i 1865 og bosatt hos sin mor
6. Nils Olaus Sæss f.7.12.1847 i Trondheim. Konfimert i Vår Frue Kirke 9.10.1864
Har funnet ei Margrete Gulbrandsdatter som fadder til et av sine tantebarn, men har ikke kunnet finne henne i noen andre papirer, verken ved dåp, konfirmasjon, vielse, død eller bosted.
Mulig noen av navnene på barna kan være oppkalling, slik som tilfellet var med eldstemann Johan Andreas?
Vet du om det finnes skifter fra Næs?
Jeg har funnet de som utflyttet fra Levanger i 1832. Da står Gulbrand som 38 år, mens han i vielsen 4 år tidligere var 30 år
. Tittelen var brannmann, noe hans eldste sønn ble i Trondheim senere.
Hvis jeg tyder det riktig, var de i 1832 på vei tilbake til Romerike ?
Når det gjelder fornavnet på hans far, har det i de ulike papirer vekslet mellom Andreas og Anders. Her kan det vel forekomme tilnærming til de ulike dialektene.

Hvis jeg tyder det riktig, var de i 1832 på vei tilbake til Romerike ?
Når det gjelder fornavnet på hans far, har det i de ulike papirer vekslet mellom Andreas og Anders. Her kan det vel forekomme tilnærming til de ulike dialektene.
- Gunnar Østegården
- Sted: Sverige
unni m skrev:Hvis jeg tyder det riktig, var de i 1832 på vei tilbake til Romerike ?
Men de yngre barna er født i Trondheim?
Når det gjelder mulig oppkalling - da er det som oftest vanskelig å trekke noen slutninger.
Jeg vet ikke om du kan finne noen utflytting/innflytting i kirkebøkene. (?)
Du kan altids søke i skifteprotokoller, som finns på nettet - Digitalarkivet. Men du bør vel da vite litt konkret om hva du leter etter. Skifteprotokollene er 'tunge' å lete i og 'tunge' å lese i, vet du!
Lykke til!
Mvh Gunnar.