Gravstedene Fjell, Sund og Askøy

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Låst
dn20573
Sted: RANDABERG

Gravstedene Fjell, Sund og Askøy

Legg inn av dn20573 » 8. april 2010 kl. 13.55

Jeg ønsker at gravstedene i Fjell, Sund og Askøy bør oppdateres i 2010

Mvh Karl
Sist redigert av dn20573 den 9. april 2010 kl. 11.30, redigert 1 gang totalt.

Brukeravatar
dn05365
Sted: ARENDAL
Kontakt:

Re: Gravstedene Fjell, Sund og Askøy

Legg inn av dn05365 » 8. april 2010 kl. 23.11

Du meiner kanskje 2010 ?? :lol:

dn20573
Sted: RANDABERG

Legg inn av dn20573 » 9. april 2010 kl. 11.32

Takk for at du gav meg en tilbakemelding

Karl

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 9. april 2010 kl. 16.54

For å få det til, trenger vi frivillige fotografer til å gjøre dette
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

Helene Kristine Gurihus
Sted: ULNES
Kontakt:

Legg inn av Helene Kristine Gurihus » 9. april 2010 kl. 17.52

Hei,

All gravminneregistrering skjer som dugnad. Noen har tidligere på egen fritid registrert gravminnene på en kirkegård. Andre gjør dugnad og transkriberer kirkebøker slik at de blir søkbare for alle.

Vi har vel alle et ønske om at "noen andre hadde gjort noe", slik at vi selv slapp.

Har selv vært med på noen gravminneregistreringer som er lagt ut på DIS-Norge,
og skrevet av noen kirkebøker som er lagt ut på Digitalarkivet.

Alt i håp om at noen andre med samme dugnadsånd tilfeldigvis skulle gjøre noe i et annet område jeg selv er mer interessert i, men av ulike grunner ikke har mulighet for å gjøre det samme i.

Bli med på dugnaden!

Det er så mye som gjenstår, at alle som ikke har bidratt tidligere, har mulighet til å komme med nytt materiale som mange har glede av.

Å ønske at en kirkegård blir oppdatert er litt som å sende ønskelisten til julenissen. Enkelte av de kirkegårdene du ønsker oppdatert er registrert så sent som i 2007. Det vil si 17 år til noen av de nyeste gravene blir slettet. Er det ikke da viktigere å registrere gravminner på andre kirkegårder som snart kommer til å bli slettet?

Gi et bidrag til gravminneregistreringen alle sammen, med å ta for deg en kirkegård som ikke tidligere er registrert, eller reservert av noen som har til hensikt å registrere den (det finner du ut av på gravminner) og ha en fin utedag med fotografiske utfordringer og mye glede.

Trengs det hjelp til tyding av bilder, kan jeg gjerne hjelpe til.

PS! Greit å vente til etter 17. mai med å fotografere, slik at pårørende har hatt mulighet til å pynte graven etter vinteren. Hadde et tilfelle hvor min gravminneregistrering utartet seg i 3 ukers sykemelding. En pårørende oppdaget via gravminner at gravminnet hadde delvis veltet. Vedkommende reiste ut og forsøkte rette det opp selv, og fikk ryggproblemer.

mvh

Dag Gurihus
DIS-Finnmark, avd. Valdres

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 1. august 2010 kl. 18.52

Ett spørsmål.

Skal graver som er slettet osgå registreres?

Mine oldeforeldre er gravlagt på Tveit, Askøy men gravene er antagelig slettet.

Eilert Ingebrigtsen, født 25.02.1878, død på Askøy Gamlehjem 08.02.1972, gravlagt 14.02.1972 på Tveit.

Anna Ingebrigtsen, født 21.08.1873 i Mo i Hafslo, gift i 1895, bosted Haugland, død 10.05.1954, gravlagt 15.05.1954 på Tveit

Brukeravatar
Eva Helene Erntsen
Sted: SKIEN

Legg inn av Eva Helene Erntsen » 2. august 2010 kl. 0.46

Hvis registrator er kirkevergen vil slettede graver være med. Hvis andre f.eks. DIS medlemmer har registrert har de gått etter steinene og følgelig vil ikke slettede graver bli med.

Vil gjenta Dags oppfordring, bli med i arbeidet. Vi som går og fotograferer kaller det "DIS-trimmen", litt lett mosjon i rolige tankevekkende omgivelser.

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 2. august 2010 kl. 11.54

Det er OK men jeg mener at det å registrere graver fysisk ikke er nok skal man få ett optimalt register.
Det finnes sikkert også mange som sitter inn med informasjon om slettede graver.
Hadde det ikke vært en ide å opprette ett forum eller lignende hvor slike graver kan registreres for deretter sorteres inn på riktig gravplass.

Dette registrerings-forumet bør gjelde for hele landet.

Jeg bor på østlandet og har info om slettede graver til mine oldeforeldre på Tveit, Askøy.

Låst

Gå tilbake til «Gravminner»