Dobbeltføring?
Moderator: MOD_Gravreg
-
- Sted: OSLO
Dobbeltføring?
Jeg har kommet over en sak som jeg ikke skjønner noe av.
I Gravminner for Møllendal i Bergen er det en person som heter
Paul B. Fløholm f. 15 04 1904 d. 12 04 1982. Han er ført opp på gravstenen til foreldrene til en dame som et Magda Sofie f. Pettersen, f. 14 08 1907.
Jeg har en kilde som skriver av Paul Fløholm var gift med Magda Fløholm (kilden lister dem som ektefeller i 1946).
Så Googlet jeg etter Magda Sofie Fløholm og kom over en side som lister opp gravlagte på Eidanger Kirkegård i Porsgrunn.
13 21 Magda S. Fløholm 14.08.1907 23.02.1997
13 21 Paul B. Fløholm 15.04.1904 06.04.1982
Her stemmer fødselsdato for begge, men dødsdato er 6 dager tidligere enn det som er ført opp på gravstenen i Bergen.
Kan det forekomme at en person blir ført opp 2 steder, eller er dette en føring der Magda er ført opp som avdød og at kanskje Paul er oppført som ektefelle uten at han er gravlagt der?
Ellers er det rimelig lite sannsynlig at 2 personer som heter det samme er født på samme dato og død omtrent samtidig, når etternavnet er såpass sjeldent.
Hilsen
Bjørn Olav Haugom
I Gravminner for Møllendal i Bergen er det en person som heter
Paul B. Fløholm f. 15 04 1904 d. 12 04 1982. Han er ført opp på gravstenen til foreldrene til en dame som et Magda Sofie f. Pettersen, f. 14 08 1907.
Jeg har en kilde som skriver av Paul Fløholm var gift med Magda Fløholm (kilden lister dem som ektefeller i 1946).
Så Googlet jeg etter Magda Sofie Fløholm og kom over en side som lister opp gravlagte på Eidanger Kirkegård i Porsgrunn.
13 21 Magda S. Fløholm 14.08.1907 23.02.1997
13 21 Paul B. Fløholm 15.04.1904 06.04.1982
Her stemmer fødselsdato for begge, men dødsdato er 6 dager tidligere enn det som er ført opp på gravstenen i Bergen.
Kan det forekomme at en person blir ført opp 2 steder, eller er dette en føring der Magda er ført opp som avdød og at kanskje Paul er oppført som ektefelle uten at han er gravlagt der?
Ellers er det rimelig lite sannsynlig at 2 personer som heter det samme er født på samme dato og død omtrent samtidig, når etternavnet er såpass sjeldent.
Hilsen
Bjørn Olav Haugom
- Renathe-Johanne Wågenes
- Sted: HETLEVIK
- Kontakt:
Re: Dobbeltføring?
Vel siden jeg ikke har noe bilde av steinen i Porsgrunn kan jeg vanskelig avgjøre om det er korrekt eller feil i den føringen. Men det er ingen tvil om at vedkommende er ført på steinen på Møllendal i Bergen
Nå har vi sett flere tilfeller av at en person kan være gravlagt et sted og ført på stein et annet sted. I dag er det fult lovlig å føre opp personer på steiner selv om de ikke er gravlagt der. Man flytter altså navnet.
Jeg har selv sett at personer kan være ført på 2 steinen på samme kirkegård.
Nå var jo Bergen og Porsgrunn et stykke unna hverandre da?!
Men det kan jo tyde på at det er den samme personen og at navnet er flyttet. Men for å være sikker ville jeg ha prøvd å finne en forbindelese mellom de i Porsgrunn og den graven i Bergen. Paul er jo ført om sammen med 2 andre personer, og en forbindelse må det jo være mellom ham og dem
Nå har vi sett flere tilfeller av at en person kan være gravlagt et sted og ført på stein et annet sted. I dag er det fult lovlig å føre opp personer på steiner selv om de ikke er gravlagt der. Man flytter altså navnet.
Jeg har selv sett at personer kan være ført på 2 steinen på samme kirkegård.
Nå var jo Bergen og Porsgrunn et stykke unna hverandre da?!
Men det kan jo tyde på at det er den samme personen og at navnet er flyttet. Men for å være sikker ville jeg ha prøvd å finne en forbindelese mellom de i Porsgrunn og den graven i Bergen. Paul er jo ført om sammen med 2 andre personer, og en forbindelse må det jo være mellom ham og dem
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner
Faglig leder Gravminner
- Eva Helene Erntsen
- Sted: SKIEN
Lista du har funnet ble laget av Grenland Ættehistorielag rundt 1997, og ble så vidt jeg vet skrevet av etter steinene. Vi har enda ikke fått nye lister fra kirkevergen i Porsgrunn.
Dette at en person kan være ført opp to steder trodde jeg ikke var lov. Min svigerfamilie prøvde for en 3-4 år siden å få sette opp et kors for min svoger (som er gravlagt annet sted i landet) sammen med sine foreldre og søsken. Dette fikk de ikke lov til og det ble da opplyst at dette etter reglene ikke var lov. Ingen kunne ha to gravminner etter seg.
Når det gjelder paret du nevner finnes det i telefonkatalogen fire stk med dette etternavnet i Telemark. To av disse har et fornavn som kan tyde på at det er barn/barnebarn. Verdt et forsøk?
Dette at en person kan være ført opp to steder trodde jeg ikke var lov. Min svigerfamilie prøvde for en 3-4 år siden å få sette opp et kors for min svoger (som er gravlagt annet sted i landet) sammen med sine foreldre og søsken. Dette fikk de ikke lov til og det ble da opplyst at dette etter reglene ikke var lov. Ingen kunne ha to gravminner etter seg.
Når det gjelder paret du nevner finnes det i telefonkatalogen fire stk med dette etternavnet i Telemark. To av disse har et fornavn som kan tyde på at det er barn/barnebarn. Verdt et forsøk?
- Kontakt:
Det er helt korrekt at man etter lov ikke kan ha flere gravminner, så hvis man føres opp på en stein i f.eks. Oslo og hadde stein i Bergen så skal den i Bergen fjernes.
I dette tilfellet blir det jo litt vanskelig da Paul er oppført på en stein sammen med 2 andre personer. .....?!
Men jeg ville først sjekket om dette er den samme personen eller om det kan være 2 forskjellige (man kan jo aldri vite selv om det virker usansynlig i henhold til datoer/år), før jeg konkluderte med sikkerhet at han har 2 gravminner.
I dette tilfellet blir det jo litt vanskelig da Paul er oppført på en stein sammen med 2 andre personer. .....?!
Men jeg ville først sjekket om dette er den samme personen eller om det kan være 2 forskjellige (man kan jo aldri vite selv om det virker usansynlig i henhold til datoer/år), før jeg konkluderte med sikkerhet at han har 2 gravminner.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner
Faglig leder Gravminner
Hei
Kan det tenkes at da Magda Sofie`s mann Paul dør i 1982, blir han lagt i samme grav som hennes foreldre.
Senere da Magda Sofie dør i 1997 blir hennes mann Paul (urne ?) tatt ut.
De blir så gravlagt i samme grav.
Kan det tenkes at da Magda Sofie`s mann Paul dør i 1982, blir han lagt i samme grav som hennes foreldre.
Senere da Magda Sofie dør i 1997 blir hennes mann Paul (urne ?) tatt ut.
De blir så gravlagt i samme grav.
- Kontakt:
Personlig tror jeg det er lite sannsynlig at Paul fysisk er flyttet. Tviler på at de graver opp sånn uten videre, selv urner smuldrer jo opp..... Vi snakker her om 15 år tidforskjell, så både urne og aske er nok i jorden. (ble han bisatt?.. vet du dette sikkert) men uansett, de ville nok ikke gravd opp noen rester etter en kiste heller.
Nei det er nok sikkert bare navnet.
Nei det er nok sikkert bare navnet.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner
Faglig leder Gravminner
-
Takk for svarene!
Jeg fikk kontakt med sønnen via epost i går kveld etter å gjettet meg til at en av dem som er oppført i Grenlands-området er i slekt. Har stilt noen spørsmål og skal spørre om han vet noe mer om dette.
Det er uansett interessant å finne ut hva det kan ha seg at det er 2 registreringer.
Bjørn Olav
Jeg fikk kontakt med sønnen via epost i går kveld etter å gjettet meg til at en av dem som er oppført i Grenlands-området er i slekt. Har stilt noen spørsmål og skal spørre om han vet noe mer om dette.
Det er uansett interessant å finne ut hva det kan ha seg at det er 2 registreringer.
Bjørn Olav
-
Da er saken oppklart.
Det er samme person registrert begge steder. Urnen ble flyttet fra Møllendal til Eidanger.
Det finnes vel egne bøker over hvem som ble lagt i hvilke graver. Der bør vel slike ting være notert også, antar jeg.
Bjørn Olav
Det er samme person registrert begge steder. Urnen ble flyttet fra Møllendal til Eidanger.
Det finnes vel egne bøker over hvem som ble lagt i hvilke graver. Der bør vel slike ting være notert også, antar jeg.
Bjørn Olav
-
- Sted: BODØ
Bjørn Olav Haugom skrev:Det finnes vel egne bøker over hvem som ble lagt i hvilke graver. Der bør vel slike ting være notert også, antar jeg.
Ja, det finnes, og tar jeg ikke helt feil er det i gravprotokollen til kirkevergen. Husker min tante snakket med både kirkekontoret og kirkevergen ang. en liknende sak.
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch
Per-Olav Broback Rasch
- Eva Helene Erntsen
Det finnes mye informasjon i gravprotokollene. Men det rare er at Statsarkivene ikke vil ha de! Hadde en lengere samtale med kirkevergen her i Skien om akkurat denne saken. Som hun sa, det finnes utrolig mye informasjon i disse protokollene, men de vet ikke hvor de skal gjøre av materialet. Statsarkivet vil ikke ha det.
Så da blir det vel med tid og stunder kastet.
Så da blir det vel med tid og stunder kastet.
- Kontakt:
Hei ut i fra påstand om at statsarkivene ikke ønsker å få inn gravprotokoller, har jeg nå sendt en henvendelse til arkivverket om dette.
Så for vi avvente svar og se hva de sier.
Så for vi avvente svar og se hva de sier.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner
Faglig leder Gravminner
- Eva Helene Erntsen
Flott. Ville være synd om de gikk tapt.
- Kontakt:
Da har jeg mottatt svar på min henvendelse til arkivverket.
Alle gravprotokoller skal leveres til det kommunale arkivet i kommunen. Dette fordi kirkevergene er kommunale og ikke statlige.
Så dette kan kanskje du Erntsen orientere Skien om?!
Alle gravprotokoller skal leveres til det kommunale arkivet i kommunen. Dette fordi kirkevergene er kommunale og ikke statlige.
Så dette kan kanskje du Erntsen orientere Skien om?!
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner
Faglig leder Gravminner
- Eva Helene Erntsen
Det skal jeg gjøre neste gang jeg er innom.