Registrerings spørsmål.

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Låst
dn11462
Sted: GULLAUG

Registrerings spørsmål.

Legg inn av dn11462 » 12. juli 2012 kl. 7.47

Når en gravstein er brukt på begge sider, blir den da registrert med bilde av begge sider på hvert person nevnt på gravsteinen, eller blir det registrert som 2 forskjellige gravstein?

Jeg registrerer etter gravsteinen. Hva noterer jeg i kolom 1. Løpenr –(innenfor hver enkel kirkegård).

Håper at det er en registrator som ikke er på ferie som kan hjelpe meg ;).

Takk.
Mvh,
Pia

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Re: Registrerings spørsmål.

Legg inn av dn17856 » 12. juli 2012 kl. 20.45

Hei Pia
Så flott at du er med på denne store dugnaden.

Jeg er litt usikker på hva du mener med to forskjellige gravstener, men det blir jo tatt bilde av begge sidene av stenen. Viktig at alle navn og data blir med i databasen.

I de tilfellene som jeg har registrert, så fører jeg opp Felt og rad. + alle de data som fremkommer ellers pr person
(dersom jeg har mottatt lister fra Kirkevergen da)
I motsatte tilfeller blir det jo bare å føre inn navn + data. (Der vet vi jo ikke Felt og rad, eller eventuelt løpenr.)

Jeg legger ikke inn løpenr, så de lar jeg stå åpne.

Håper at jeg har forklart meg forståelig, og lykke til med registreringen videre.
mvh Anne-Lise Skillinghaug

dn11462

Legg inn av dn11462 » 12. juli 2012 kl. 22.24

Hei Anne-Lise,
Takk for svaret!

Kirkegårdene jeg har begynt å registrere mangler lister fra kirkeverge så de blir registrert fra gravsteinene.

Hva jeg lurte på er om det noen sted skal noteres at det er samme gravstein (hvis den er fotogravert på begge sider). Eller om at de skal stå der som 2 enkelte gravstein uten noe notis at det er en stein.

Vanskelig å forklare hva jeg mener ;)

Jeg begynte med å behandle begge siden som en stein så at alle personer som står på begge sider har 2 bilder registrert på seg (fra begge sider av steinen).

Kirkegården jeg har begynt med nå har jeg behandlet dem som 2 forskjellige stein.
Men har laget på papir en lite notis hvilket 2 bilder hører sammen.

Bare lurte på hvordan andre gjør det. Jeg tok sist uke en 2000 bilder og skulle gjerne registrere dem på korrekt vis.

Mvh,
Pia

Brukeravatar
dn17856
Sted: HOLMESTRAND
Kontakt:

Legg inn av dn17856 » 13. juli 2012 kl. 11.02

Pia
Jeg vet ikke hvordan andre ville gjøre her. Men når du ikke har lister fra kirkevergen, så ville jeg bare registrere alle gravminnene fortløpende.
Da vil jo side A og B komme etter hverandre, med sine tilhørende bilder.

Jeg tror ikke du skal tenke så mye på at de tilhører samme gravminne.
I slike tilfelle vil navna på gravminne tilhøre samme famile, og kanskje også har de felles etternavn.

Men lykke til. Det er en stor jobb du har starta på.
mvh Anne-Lise Skillinghaug

dn11462

Legg inn av dn11462 » 13. juli 2012 kl. 11.28

Takk Anne-Lise,

Da endrer jeg de første som er "dobbelt" det følte nemlig ikke helt korrekt.

Det er en stort men morsomt jobb synes jeg. Og hvis jeg er ferdig da er alle kirkegårdene i Østre Slidre gjort. Det eneste problem er hvis ett bilde ikke er god lesbar da det er 4 timer kjøring ditt :D.

Hilsen,
Pia

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 13. juli 2012 kl. 12.20

Hei
Løpenr skal du ikke tenke på. Dette legger vi inn når vi skal legge excelarket ut på nett (er en intern ting som ikke har noe med kirkevergen eller gravplassen å gjøre)

Når det gjelder å bilder: En person kan ha flere bilder knyttet opp til seg. Dersom der er et familiegravsted, tar man først et bilde av hele gravstedet og så et nærbilde av hver enkel stein. Dvs. at alle personer får 2 bilder. Et bilde av hele gravstedet og et bilde av steinen med deres navn.
Med familiegravsted menes disse store gravstedenen som ofte er inngjedet og har flere gravsteiner.

Så til din sak. Det beste er kanskje å registrere disse som egne steiner, men gjerne skrive i merknadsfeltet at det er på baksiden av gravminnet.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

dn11462

Legg inn av dn11462 » 13. juli 2012 kl. 12.33

Takk Renate

Da skall jeg endre på de som er ikke "riktig" gjort.
Det med familie gravsteder var logisk :)

Mvh,
Pia

Låst

Gå tilbake til «Gravminner»