Joda, ikke alltid like enkelt finne frem til kirkegården(e). Ja, det kan faktisk være flere kirkegårder i tilknytning til en kirke. Hvordan skal vi besøkende vite og finne frem på ukjente steder?
Et hjelpemiddel hadde vært et oppslag på kirkeporten med kart til kirkegården(e). Kanskje vi også engang i fremtiden, i vår Gravminne-base kunne fått en felt med plassering og veibeskrivelse fra kirken knyttet til posten ”kirkegård”? Kanskje vi slektsforskere skulle søke i ruteplanleggeren til steder som
http://www.telefonkatalogen.no ofte nok etter kirkegårder/gravlunder? Selv har jeg opplevd at kirkegården(e) kan ligge opptil kilometre fra kirken, lite synliglige fra hovedvei og med adkomst gjennom boligfelt eller skogholt.
Felt, rader og nummer er grei informasjon om man har kart tilgjengelig når man besøker kirkegården. Det er sjeldent å se eller få tak i slike kart. Selv har jeg ikke sett noen slikt oppslag som fra Ullern, på kirkegårder jeg har besøkt. Et tips for å kanskje finne en bestemt grav, er å merke seg også gravminnene registrert noen poster før og etter den du ønsker besøke. Når vi fotograferer og registrerer, går vi gjerne systematisk rad frem og rad tilbake. Man kan se etter spesielle gravminner som store bautaer eller spesielt brede steiner som kan lette letearbeidet. De kirkene som bruker ecclesia har tilgjengelige skjematiske kart (ikke helt enkle orientere seg etter, men dog). Se linker under genalogiske ressurser, søkeord ”gravsteder” (og noen under denne diskusjonssiden, ”gravlagte Nordkapp”).
Uansett er nok det beste å spørre i kirken, på lokalbutikken eller tilfeldige personer man møter. Det kan jo fort bli en hyggelig samtale med en fjern slektning.
Lykke til
Gunnhild S. Engstad