Tyfusåret og spanskesyken nordpå.

Generelle spørsmål om alt som omhandler gravminner.

Moderator: MOD_Gravreg

Låst
dn21071
Sted: KRISTIANSAND S

Tyfusåret og spanskesyken nordpå.

Legg inn av dn21071 » 10. januar 2008 kl. 22.46

Jeg lurer på om det var slik at tyfus-døde ikke ble fraktet tilbake til øyene pga fare for smitte? Dette er noe jeg har hørt. Sånn sett er det kjedelig at kirkebøkene ikke har med oversikt over døde til 1919, iallefall ikke Hammerfest, eller Loppa. Både min oldemor og flere av hennes barn døde enten av tyfus eller spanskesyken i epidemiene i 1918 og 1919. Jeg vet ikke hvor mange som strøk med rundt i landet disse to årene, men det var ikke få. Ingen av disse i min familie er registert i kirkebøkene lokalt, men kanskje kom de aldri tilbake fra sykehuset? De er ikke så enkle å finne, men hvis disse to årene var lagt ut kunne man lett selv. Noen som vet noe om dette?

dn21993
Sted: TOLVSRØD

Re: Tyfusåret og spanskesyken nordpå.

Legg inn av dn21993 » 11. januar 2008 kl. 15.37

Hei på deg, det er kjedelig og ikke finne sine. Har du vært inne på Gravminner på DIS-Norge ? Vanskelig for oss og hjelpe når vi ikke har et navn og årstall og fødested.

dn21071

Legg inn av dn21071 » 11. januar 2008 kl. 16.18

Min oldemor vet jeg døde 1. februar 1919, men hun står ikke i kirkeboken for Loppa. Hun skal ha dødd av tyfus, vet ikke hvor hun døde eller ble begravet, antakelig fraktet som syk til sykehuset i Hammerfest...hennes sønn Alexander Nikolai Olsen f.1891 i Loppa døde samme året av tyfus, men vet ikke når......det er også et annet barn der Olufine Charlotte (f.1902), som antakelig røk med av dette.....Oldemor her også Olufine Olsen.

Per-Olav Broback Rasch
Sted: BODØ

Legg inn av Per-Olav Broback Rasch » 11. januar 2008 kl. 17.17

Hei Svein Inge :)

DIS-Finnmark er veldig aktive når det gjelder gravstedsregistrering, men har ennå ikke registrert Loppa. Når deg gjelder kirkebøkene ser det ut som om de du trenger ligger på prestekontoret i Loppa. En telefon dit vil kunne gi svaret og kan eventuelt føre til at kirkebøkene blir sendt inn :) Jeg tror alle som døde i prestegjeldet i så ny tid ble registrert i kirkebøkene, men det vet kanskje noen andre her mer om? En plass ble de i alle fall registrert :wink:
Vennlig hilsen
Per-Olav Broback Rasch

dn21071

Legg inn av dn21071 » 11. januar 2008 kl. 17.31

Jeg fikk beskjed fra loppas kirkekontor om at de ville sende det inn for lenge siden, men de fikk beskjed om at det ikke var interessant, merkelig spør du meg. Mulig tida ikke var moden da. Men mitt spørsmål handler også litt om hva som skjedde med de som fikk så smittsomme sykdommer som tyfus. Hvis mange av dem ble fraktet til sykehuset i Loppa og døde der, har jeg fått høre at de nok ble gravlagt der pga smitte.

Om kirkebøkene for disse år var lagt ut både i Hammerfest og loppa ville jeg iallefall kunne funnet ut av dette selv.

Brukeravatar
Renathe-Johanne Wågenes
Sted: HETLEVIK
Kontakt:

Legg inn av Renathe-Johanne Wågenes » 11. januar 2008 kl. 19.30

Regner med at det var kirkebøkene som kirkekontoret hadde prøvd å sende fra seg?! Merkelig at ikke statsarkivet ville ta imot!!! Når det gjelder registreringen som kirkevergen har over gravlagt, ønsker ikke Loppa å gjøre denne offentlig tilgjengelig. Så her må man fotografere og registrere. For øyeblikket foregår det ingen slik fotografering/registrering i Loppa.
Renathe-Johanne Wågenes
Faglig leder Gravminner

dn21071

Legg inn av dn21071 » 11. januar 2008 kl. 20.17

Jeg har fått en link til gravminner av kirkevergen, men dette gjelder jo graver som ikke finnes lengre uansett. Så det er kirkebøkene vi skulle hatt tilgjengelig, eller en liste over hvem som døde i tyfus epidemien...jeg innbiller meg at jeg har lest et sted at det finnes en ganske nøyaktig liste over spanskesyken, iallefall hvor mange som døde.

Låst

Gå tilbake til «Gravminner»