Kirkebok, Kristiansand, Vest-Agder, 1740

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj05573
Sted: DANMARK

Kirkebok, Kristiansand, Vest-Agder, 1740

Legg inn av gj05573 » 24. august 2010 kl. 23.59

Jeg har efter langs tid søgning fået sporet min tip-tip-oldefar til Kristiansand. Nu er jeg ved at gå kirkebøgerne igennem, for at finde hans aner. Hans morfar hed Anders Svendsen Berg og jeg tror jeg har fundet ham - desværre er det ikke så tydeligt for mig, da jeg ikke er så vant til det gotiske - og specielt ikke på norsk, men noget kan jeg da tyde. Jeg finder frem til at:

(... ... ... ... ) Capit. Ropstorph, ved nafn Anders Svenssön (... ... ...) Anna Maria Hansdaater (... ... ...) Barn til Daab kaldet Anders. Holdt for Daaben af Birgit (...) (... ... ...). Faddere Sergeant Hans Christophersön Berg af Capit. Ropstorphs Compagnie, Corporal Jacob Albreth af samme Compagnie. Karn Hansdaater (...) Vikum Olssom Motrum. Sophia Jörgensdaater.

Kirkebogen det drejer sig om er Ministerialbog, Kristiansand 1741 Fødte og døbte, s. 36-37 - indførsel 89

Med venlig hilsen

Karen Bendix Larsen / København

Kai Olger Løseth
Sted: ÅLESUND

Re: Tydning af Ministerialbog, Kristiansand 1740

Legg inn av Kai Olger Løseth » 25. august 2010 kl. 9.36

Lenke

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand, Ministerialbok nr. A 1 (1734-1793), Fødte og døpte 1741, side 36-37.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-22
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 310022.jpg
Mvh
Kai L.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 25. august 2010 kl. 10.27

Sl. Soldat og tillige Kudsk hos Capit. Rapstorph ved nafn Anders Svenssøn, som ichun var fæst med denne hand nu efterleffuede Enche nafnlig Anna Maria Hansdaater, strax efter fæsterøllet døde hand og nu hafde bemt. Enche barn til daab kaldet Anders. Holdt for daaben af Bergite Pedersdaater Brød, Chresten Pederss. Kilgaard. Fadderne Sergiant Hans Christophersøn Bartz af Capit. Rapstorphs compagnie, Corporal Jacob Albreth af samme compagnie, Karn Hansdaater, Snedker Villum Olsson Motrum, Sophia Jørgensdaater.

Mvh
Else B.

gj05573
Sted: DANMARK

Legg inn av gj05573 » 25. august 2010 kl. 23.13

Hej Kai - godt lille tip med linket - det kan man nemlig ikke gøre i de danske kirkebøger, så derfor tænkte jeg ikke lige over her .

Og Else - TUSIND tak for den tydning..... jeg kunne ikke se det halve af det. Nu vil jeg arbejde lidt videre med ham - han kan være et godt bud

mvh

Karen

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»