Skifte, Kristiansand, Vest-Agder 1816

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Martin Edland
Sted: NÆRBØ

Skifte, Kristiansand, Vest-Agder 1816

Legg inn av Martin Edland » 17. juni 2010 kl. 14.43

Hei !

Skiftet jeg trenger hjelp til å tyde er etter (skipper)Ole (Christian) Jansen.
(Ole Jansen var titulert "Skipper" da sønnen Johan konfirmerte seg i 1815 i Kr.Sand)

http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 351022.jpg

Det er svært lite av det som er skrevet jeg klarer å tyde slik at jeg får noen sammenheng i teksten . Navnene til konen (Dorthea Sophie) og barna (Johan Christian, Anne Margrethe og Dorthe Sophie kjenner jeg igjen.

Her er noe jeg håper skiftet kan gi svar på:

1. Hvor og når døde Ole Jansen ? (druknet han på sjøen ?)
2. Hvor ble han evt. begravet ? (finner ham ikke begravet i Kr. Sand)
3. Hvem var formynder for barna ved skiftet?
4. Er andre slektninger nevnt ? (er spesielt på jakt etter slektninger av konen Dorthea Sophie Sivertsdatter eller noe som kan gi oss svar på hvem hun er og kommer fra)
5. Det er spekulert i at Ole Jansen var modell for romanfiguren "Sterke Jansen" (se den første av 3 linker under) - er det noe i skiftet som kan underbygge dette ?
6. Er det f.eks. nevnt noen tapperhetsmedalje (Danebrog) under verdier etter ham ?
7. Er det nevnt navnet på skip eller båter han var skipper på eller eide ?
8. Er det nevnt eiendommer (gård eller hus) han evt. eide ?
9. Andre navn jeg klarer tyde er: Karen Sophie, Frantz Krutche ?, Morten Heggelund, Torjus Johnsen, John Thygesen - i hvilken forbindelse er disse nevnt i skiftet ?

Det er kanskje for mye forlangt at noen tyder hele skiftet, men dersom noen klarer det (har tid og lyst) hadde jeg satt stor pris på det !

Her er link til mine andre emner her på Slektsforum om Ole Jansen og hans familie.

https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight= https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight= https://slektsforum.slektogdata.no/view ... highlight=

Mvh
Martin T. Edland

dn23027
Sted: MANDAL

Re: Skifte, Kristiansand, Vest-agder 1816 (Ole Jansen)

Legg inn av dn23027 » 17. juni 2010 kl. 15.50

hei :)

Det står i hvertfall noe om Ole Jansen jeg kan lese i 4. linje " ... med sluppen Karen Sophie i forrige aars december maaned er død"..

mvh
Linda W

dn23027

Legg inn av dn23027 » 17. juni 2010 kl. 15.59

Sønnen Johan Christian er oppgitt å være blind.

Morten Heggelund og Frantz Krusche(?) er tilstede som skiftevitner og vurderingsmenn.

(Det går litt tregt her, men...) :)

dn23027

Legg inn av dn23027 » 17. juni 2010 kl. 16.08

Kiøbmand Toeruf Foss står det ( ikke Torjus Johnsen)- han møter som enkens laugverge.

Jeg googlet og fant en "fuldmægtig Toruf Foss" nevnt fra Kristiansand,- kanskje samme mannen.
Han står under Christiansand på denne listen: http://www.nsd.uib.no/polsys/index.cfm? ... odetekst=3

dn23027

Legg inn av dn23027 » 17. juni 2010 kl. 16.11

Ok..der kom en Torjus Johnsen lenger nede, og Georg Moe..det har noe med gjeld å gjøre, tror jeg.

dn23027

Legg inn av dn23027 » 17. juni 2010 kl. 16.15

John Thygesen er i hvertfall verge for barna,- klarer ikke å se om det er utnevnt flere pga tydeproblemer.

Martin Edland

Legg inn av Martin Edland » 22. september 2010 kl. 16.22

Takk for tyding så langt, Linda. En ekspert på gamle skrifter har tilbudt seg å tyde hele skiftet. Når dette er klart legger jeg det ut i sin helhet.

Mvh
Martin T. Edland

dn22204
Sted: OSLO
Kontakt:

Legg inn av dn22204 » 23. september 2010 kl. 11.18

Er en fordel om den permanente lenken til skiftet blir lagt ut, og ikke bare lenken til bildefilen. Dette fordi en kan bruke omliggende sider til å se å gjøre seg bedre kjent med skiften. Dessuten kan en da se sidene i 150% noe som også gjør ting lettere.

Kildeinformasjon: Vest-Agder fylke, Kristiansand by, Skifteprotokoll 13 , 1805-1817, oppb: Statsarkivet i Kristiansand.
Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:sk_read/24503/568

Mvh
Petter Stene

Martin Edland

Legg inn av Martin Edland » 6. november 2010 kl. 21.04

Jeg har nå fått skrevet av hele skiftet. Det er Ingrid Herland, tidligere engasjert ved Statsarkivet i Stavanger som har bistått med dette uautoriserte avskrifte.t Det er kun noen ganske få enkeltord som hun ikke greidde å tyde.

Ingrid bekrefter tydingen andre har hjulpet med. Her følger skiftet:

Privat avskrift
IH 2010
Byfogden i Kristiansand
Skifteprotokoll nr 13, 1805 –1817, side 539b-542a
Skifte sluttet: 18. juli 1816

Skifte efter Ole Jansen, begyndt 2 Febr. og sluttet 1ste Augustij 1816.
Titul.
Anno 1816 den 2 Februarij, indfandt jeg Byefoged Lahn mig paa Skifterettens Vegne udi Huset No 516, for at foretage en Lovlig Registrerings og Vurderingsforretning efter afgangne Ole Jansen som paa sin Retour Reise fra Hvidingsøerne med Sluppen Karen Sophie i forrige Aars December Maaned er død, til paafølgende lovlig Skifte og Dele, mellem hans igjenlevende enke Dorothea Sophie og deres i Ægteskab sammen avlede Børn, nemlig:
1)Sønnen Johan Christian 15 Aar gammel som er blind; 2) Datteren Anne Margrethe 11 Aar og 3) Datteren Dorthe Sophie 4 Aar gammel. Som SkifteVidner og Vurderingsmænd vare tilstede de udnævnte Mænd Frantz Krusche og Morten Heggelund. Saa mødte og StervboeEnken tilligemed hendes Laugværge Toeruf Foss, som tilkjendegav at Boet er beheftet med nogen Gjeld, hvorom Enken lovede længer hen under Skiftets Behandling at give den fornødne Oplysning, da hun for Tiden ikke nøiagtigen kunde angive samme, derimod tilkjendegav hun, at Boet eier dette Huus, foraavidt at hendes afdøde Mand derpaa har betalt endeel af Kiøbesummen til dets forrige Ejerske, Torjus Johnsens Enke, men da der endnu ikke er bleven giort Rigtighed for de Penge Kiøbmand Georg Moe har i Huset indestaaende, ligesom der og skal reste endeel af Kiøbesummen , hvorom alt Enken for Øieblikket ikke vidste den rætte Sammenheng, saa var af disse Aarsager endnu intet Skiøde af Sælgersken udstædt, hvorfor Huset endnu ikke kunde blive at taxere. Enken sagde at hun ikke var sig bevidst at hendes afdøde Mand har Penge til gode. Enken tilkjendegav derhos at Kiøbmand Toeruf Foss har i hendes Mands Fraværelse til fornøden Ophold for sig og Børn understøttet hende med Penge og andre Fornødenheder, over hvilket alt hun lovede nærmere at indkomme med Regning. Derefter blev Boets Løsøre registreret og vurderet som følger. –
1 kunsfærdig Furre Trækkiste 20 rbd, 1 Furre Chatol 10 rbd, 1 Speile i bruun Ramme 16 rbd,
1 Stueuhr 30rbd, 3 Lehnestole [verdi kan ikke leses], 6 Træstole 10 rbd, 2 smaae Borde 6 rbd,
1 Blaamalet Skab 6 rbd, 1 Krogskab 6 rbd, 1 Slagbord 8 rbd, 1 gammel K….. [?] 1 rbd,
1 Furre Sængestæd 6 rbd, 1 Overdyne 10 rbd, 1 Underdyne 30 rbd, 2 Hoved Puder 10 rbd,
1 Par Lagen 5 rbd, 1 Gryde 3 rbd. Mere Løsøre forefantes ikke, thi blev med den videre Skiftebehandling udsat. Lahn. Krusche. Heggelund.

Aar 1816, den 20 Junij blev dette Skifte paa Stadens Raadhuus foretaget, med undertegnende Skifteforvaltere, i Overværelse af SkifteVidnerne Frantz Krusche og Morten Heggelund, samt Protocollen ført af Skifteskriveren ved B. Thomsen. Hvorda. Ved Skifteretten mødte StervboeEnken Dorthea Sophie, tillige med hendes Laugværge Kiøbmand Toeruf Foss, saa mødte og John Thygesen som fremlagde Magistratens Udnævnelse til ham som Værge for de umyndige Børn, dateret 28 Martij Sidstleden. Derefter blev fremlagt det under 5 Februarii sidstleden udstædte Proclama i Boet, tilligemed Bekjendtgiørelsen i Ugebladet om Skiftets Foretagelse i dag. Enken fremlagde en skrivtlig Opgave paa saamange af Boets Kreditorer som hun var bekjendt, der viser at Boet er skyldig 3080 Rbd 85 s., med hvilken Opgave tillige fulgte de anmelte Kreditorers skrivtlige Tilstaaelse, paategnet deres Regninger, hvorhos Enken forlanger at blive sidende med Stervboehuset, hvis Eiendomsret for det nu med Skiøde bleven tilhjemlet og hvilket Skiøde førstkommende Tirsdag vil blive at tinglæse.
Fra MesterSmed Notto Kiddelien var Skifteretten under 11 f.M. tilhænde kommen hans Regning for 262 Rbd 48 s som nu blir acteret. Enken erkjendte Rigtigheden av de i denne Regning anførte contant erholte 100 rbd [side 540 a] men i det øvrige sagde hun sig uvidende om det anførte T….værk[?]; og altsaa maatte hun, i Mangel af Beviis, modsige denne Deel af Regningen, hvorudi ogsaa de umyndiges Værge var enig med Enken, thi ble Kreditor Notto Kiddelien afvist til Lands Lov og Ret for saavit 162 ½ Rbd angaaer, men henseende de øvrige 100 Rbd, da vil han for samme nyde Udlæg.
Kiøbmand Johan G Payken [?] havde indsent sin Regning af 19 f.M., stoer 7 Rbd 64 s. hvis Rigtighed blev erkjendt. Skifteforvalteren fremlagde 2de Brever fra Lars Lund i Farsund af 2 og 16 Martij sidstleden som viser at han til den afdøde er skyldig 200 Rbd, paa hvilke Brever Skifteretten under 18 s.M. har givet Lars Lund til Svar at han haver at indbetale bemelte sin Debet, hvorimod Mortifications Qvittering paa det udsædte Beviis skal blive ham meddeelt, saafremt den omskrevne Kiøbmand Parneman, der skal have Linds Beviis i hænde, ikke extraderer det.
Fremdeles blev fremlagt Lieutenant Parnemans Skrivelse til Skifteretten af 3 f.M. tilligemed derudi ovenmelte Lunds Revers til den afdøde af 25 November 1815 og en Skrivelse fra en David Wige til en Niels Nielsen af 12te Februarii d.A., saavelsom Gjenpart af Skifterettens Brev til Lieutenat Parneman under 13 f. M., hvorpaa man intet senere har hørt fra Parneman, ei heller modtaget de 200 Rbd fra Lars Lund, hvilken sidste altsaa som Debitor til Boet for dette Beløb bliver at anføre, og da StervboeEnken saavelsom de umyndiges Værge modsagde Lieutenat Parnemans Fordring, stoer 102 Rbd 16 s, som ubeviist, saa blev Parneman med samme hermed til Lands Lov og Ret henvist, hvilket Skifteretten med neste Post, efter sit Løvte til Parneman ville tilmelde ham.
De fremlagde Documenter indtages saalydende. – ”I Følge Begiering og De Herrer Overformynderiets Forslag bliver de hermed udnævnt og beskikket som Værge for Ole Jansen Skaarens umyndge Børn nemlig: Sønnen Johan Christian 15 Aar, Datter Anne Margrethe
11 Aar og Ditto Dorthe Sophia 4 Aar, hvilket Værgemaal de haver at forestaae saaledes som de efter Loven og Anordningerne agter at forsvare. ”
Til Kiøbmand John Thygesen. Knudtsen. Glukstad. Hansen.

”Ved denne Byes civile Skifte Jurisdiction er Skiftet efter afgangne Ole Jansen taget under lovlig Skiftebehandling, thi indkaldes hermed med 12 Ugers Varsel, bemelte Boes Debi og Kreditorer at melde sig for os som Boets competente Skifteforvaltere.
Christiansand 5 Febr. 1816. Glukstad. Lahn.”

”Følgende Skifter bliver til endelig Slutning foretagne paa Stadens Raadhuus næstkommende 20 Junij om Formiddagen Klokken 10 slet.- - - efter afgangne Ole Jansen. Til hvilken tid disse boes samtlige Vedkommende indkaldes at møde. Christiansand 16 junij 1816.
Glukstad. Lahn.”

”Status over min Boes Forfatning, for saavidt mig bekjendt, uvidende hvad videre her maatte være kommet til den respective Skifterets Kundskab: Skylder til den geistlige Enkekasse med 1ste Prioritets Panteobligation i mit Huus,
260 rbd S.V. som = 370, beregnes til N.V. 487 rbd 48 s
Til Grosserer Moe imod Revers …………………………………………………676 ” 16
” Andr. Heijeren ………………………………………………………………… 91 ” 72
” I. C. Boysen efter Regning som hermed følger ………………………………. 131 ” 60
” T. Foss ……………………………………………………………… 1583 ” 81
Summa Gjeld Navne Verdie 3080 Rbd 85 s
Derimod ejer jeg mit iboende Huus og det lidet Løsøre som efter min Salig Mands Død i Protocollen befindes registreret. Jeg tør saaledes haabe den respective Skifteret vil gunstigst indsee at saare lidet eller intet bliver mig levnet til mine 3de Børns Underholdning og Opdragelse i Tilfelde bemelte mit lidet blev splittet; hvorimod jeg haaber ved at blive siddende uskiftet med mit Boe (hvortil jeg har erholdet medfølgende samtlige Kreditorers Samtykke) at jeg da skal med Flid og Paapassenhed kunde opdrage mine Børn paa saadan Maade, som en Moders Kjerlighed og Pligt fordrer; hvilken Friehed jeg tør haabe den respective Skifteret gunstigst vil indvilge. Christiansand 19 Junij 1816.
Ærbødigst Dorthe Sophie Enke efter Sl. Ole Jansen.-
Som Laugværge Toeruf Foss. T.d. respective Skifteret i Christiansand.”

”Da jeg for min Fordring i Boet efter Ole Jansen Skaaren har bemelte Ole Jansens egenhændige Revers af 26 Augustij 1815, stoer 676 Rbd 16 s N.V., saa har jeg for min Deel intet imod, at bemelte Ole Jansens Enke bliver i Besiddelse af sit Boe uskiftet.
Christiansand 19 Junij 1816. Georg Just Moe. Jens Foss. – ”

Ole Jansen af And. Heyeren. Bekommen 1815 Julij 14. 3 Alen [side 540b]
Bomuldstøi a 20 Rbmark 10 Rbd - 1 Tørklæde 16 rbmark…………. 26 – 6 mark - 0
Julij 21 – 6 Merker Liin a 8 rbmark 8 rbd, ½ Pund Svedsker 2 mark ……. 8 – 2 - 0
Aug. 28. 2 Pund Bleghvidt [?] a 10 Rbmark – 3 rbd 2 mark, ¾ Potte
Liin Olje a 18 mark - 2 rbd 1 mark 8 s ………………………… 5 – 3 - 8.
20 Pompespigger 5mark Aug.30.- 2 Pund Bleghvidt [?] a 10 mark – 3 rbd 2 mark,
½ Potte Liin Olje for 3 mark ……………………… 5 – 4 – 0
Sept. 11. 1 Hat 23 rbd 2 mark, 1 ½ Alen Stoffilt a 70 rbmark - 17 rbd 3 mark ,
3 Alen røde Silkebaand a 9 rbmark – 4 rbd 2 mark. ……[?] 45 – 3 – 0
Christiansand 9 Februarij 1816. Rbd. 91 – 4 – 8 s.

Regningens Indhold befindes rigtig, bevidner
Dorthe Sophie Jansen - holt i Pennen”

”Efter den til Skifteretten sente Regning, skylder afdøde Ole Jansen Skaaren mig
91 rbd 4 mark 8 s. N.V., og da Skiftet efter bemelte afdøde nu skal sluttes, vil jeg være udnøiet med den Proporcition Laugværgen herr T. Foss giorde mig i Dag ved enten at modtage min Fordring hos ham eller Enken inden dette Aars Udgang. –
Christiansand 18 Junij 1816. - Ærb. And. Høyeren. - Til Skifteretten i Christiansand.

Ole Jansen & David Wiige Debet
1815 November 6. ¼ tønde Gryn 80 rbd. Novbr 13, 20 Pund Kaffebønner a 15 rbmark-
300 mark, 2 Pund Kandis 4 mark………………………………………………… 428 rbmark
Bekommet smaae Sager efter ….[?] 18 rbmark, Æbler 6 mark, 14.) 42 Alen
Bomuldstøi a 2 rbmark…………………………….996 mark 985 ”
6 Pund Kaffebønner 90 rbmark, Æbler 3 mark, Sukkerkandis for 40 rbmark,
1 Bomuldstørklede 42 rbmark ………………………………………………… 175 ”
Novbr 16. 1 Pot Fransk Brendeviin 20 rbmark, 1 Pund Topsukker [?] 24 rbmark 44 ”
Summa 1632 rbmark
Herpaa er mig betalt af Folk i Hellesund efter Anviisning….. 500 rbmark
Feb.3. David Wiige betalt 300- 6.) Ditto 172 rbmark 472……………………….. 972 ”
igjen 660 rbmark
Christiansand den 6 Februarij 1816. J.C.Boysen.
At ovenstaaende 660 Rbmark vedkomer den afdødes Enke eller Arvinger at betale, bliver hermed at testere. Christiansand ut supra. – Daviid Wiige.

”Da Madamme Jansen med sin Laugværge , hr. T. Foss, har i Dag forsikkret mig Betaling til næstanstundende Juul, saa haves intet imod fra min Side at bemelte Madamme Jansen forundes at sidde i uskiftet Boe. Christiansand 18 Junj 1816. J.C.Boysen

”Skipper Ole Jansen . - Debet
udlagt for dem til Madamme Johnsen [sic] for det af hende kiøbte Huus 1086 rbd - 45s
Ditto for stemplet Papiir til Skiødet…………………………………… 11 ” - 75 s
For min Umage med Skiødet og for Penge udlagt …………………… 16 ” - 66 s
1115 rbd –0- 0
Credit
Af de bekommet Svend Smiths med fleres til dem Udstædte
Vexel Obligstion, stoer 833rbd – 32 s
Disconto 2 procento 16 ” - 60” 816 rbd – 68 s

Videre af dem bekommet Banco 166 ” 64 s
983 rbd - 36 s
Ballanse 131 ” - 60 ”
415 rbd –0-0
Debet
”Naar de flere Creditorer lader sine Fordringer henstaae hos Enken, har jeg for mit Vedkommende givet hende Credit. – Christiansand 16 September 1815. Niels Wahl.

”Til afdøde Skipper Ole Jansens Stervboe. –
1815 November. Opgiort Regning med den afdøde, herefter mig til gode …557 rbmark – 15s
Samme Tid til Laans 150 mark og til gode videre paa Opgiørelse 55 mark .. 25 ” – 0
December 11. Laant Konen Banco 200 mark, 12. Ditto 100 mark ………... 300 ” - 0
20. Indfriet for dem Skipper Wiiges Anviisning fra Egersund til
Jonas Bierkrem for ………………………………………… …… 1800 ” – 0
29. Betalt for dem til David Justnæs 828 ” – 0
1816. Januarii 11. ½ Tønde Ruug 120 mark, ¼ Tønde Byg 100 mark 220 ” – 0
16. tillaans 150 mark, ¼ Tønde Gryn 125 mark ……………… 275 ” – 0
Tilkommer mig for den til afdøde til Forhandling leverede
og bortsolgte Tobak …………………………………………………. 1080 ” – 0
Betalt for dem til Overkrigskommisair Sebbelow [?] der skyldige 250 ” – 0
” ” ” Grenager ……………………………………………… 542 ” – 8
” ” ” Just Bruun i Nye Hellesund de af afdøde hos
ham paa Obligation oppebaarne ……………………. 900 ” – 0
19. tillaans Banco 300 mark, 21. ¼ Tønde Sild 75 mark ………… 375 ” – 0
Martj 9. ” ” 240 mark, 21. ditto 60 mark og
½ Tønde Byg 100 mark …………………………………………… 775 ” – 0
9383 rbmark 7 s.
Christiansand 18 Junij 1816. – Toeruf Foss. –
Uagtet jeg er størst Creditor i dette Boe, ikke destomindre naar de øvrige Creditorer vil
[side 541a] indvilge Enken Deletion, til successive at afbetale Gjelden, har jeg ei heller noget at erindre imod saadan Betalingsmaade, og som Følge deraf at hun med sine 3de Børn beholder sit Boe uskiftet. – Christiansand ut supra. – Toeruf Foss. –

”Hr. Ole Jansen til Johan Georg Payken. Debet.
1815. Bekommet den 3 september til fartøiet 200 dobbelte Spigger 4 rbd,
200 enkelte 3 rbd 64 s. ……………………………………………………. 7 rbd 64 s.
Christiansand den 19 Maij 1816. – Jeg tillader at Enken efter Ole Jansen at sidde i uskiftet Boe, imod at hun betaler den igienstaaende suma til n vis tid. Johan G. Payken.

Farsund den 2 Martij 1816. –
”Høistærede herrer Glukstad og Lahn. – Herved tager jeg meg den ærbødige Friehed ifølge Pligt at tilkiendegive for Dem, at jeg er skyldig til Ole Jansen 200 rbd N.V. som rested paa noget bedærvet Skraae Tobak jeg fik af ham f. A. , men da han sidste Gang var hos mig, omtrent for 2 Maaneder, gav jeg ham efter hans Forlangende et Revers eller Beviis som lyder paa de 200 Navne Verdie som jeg skylder den bemeldte afgangne. Da han modtog Beviset sagde han at Nic. Nielsen her skulle i sin tid modtage hvad jeg skyldte ham, og sagde tillige at han vilde levere Beviset til samme Mand; men han har derimod leveret hr. Parneman Beviset, og han foregiver at have til gode af Ole Jansen 100 rbd, som han vil jeg skal betale ham, og da jeg vægrer mig for at betale ham de Penge formedelst at jeg seer i Ugebladene at afgangne Ole Jansens Creditorer er indkaldt med 12 Ugers Varsel, saa verken tør eller vil jeg betale til andre enn til dem. Videre ønsker jeg Deres Mening herom med første Post, da hr. Parneman hr i Dag indkaldt mig for omtalte Penge, at møde for en extra Commission førstkommende 6 d.M., for om muelig at tvinge mig til at betale ham, som jeg aldrig hørte et Ord om af Ole Jansen, heller ikke har jeg givet Parneman noget Beviis, for at jeg vil eller skal betale ham samme.
Jeg udbeder mig herpaa Deres behagelige Svar med Posten. Med sand Høiagtelse er jeg Deres ærbødigste Lars Lund. Kiøbmand. –

”S.F. De Herrer Glukstad & Lahn. Farsund 16 Martij 1816. – Jeg formoder De har giennem Posten modtaget min Skrivelse af 2 dennes, hvorpaa jeg havde i samme udbedet mig Deres behagelige Svar, men som mig endnu ikke er tihændekommet, hvorfor jeg herved atter udbeder mig et Brev fra Dem, som ikke bevilger nogen, heller ikke hr Parneman, til at modtage Penge af mig paa afgangne Ole Jansens Vegne, men jeg ønsker allene at holde mig til, hvad der i den Anledning om Ole Jansen er averteret i Ugebladene, og at indfinde mig der, naar de 12 Ugers Varsel er til Ende, med de 200 Rbd N. V. som jeg paa Mellemregning skylder bemelte afgangne. Ærbødigst Lars Lund. –

”Farsund 3 Maij 1816. Til den ærede Skifteret i Boet efter afgangne Ole Jansen. –
Da jeg ved Ole Jansens sidste Nærværelse i Farsund, en kort Tid før hans Død, modtog af ham et Beviis paa hr Lars Lund herpaa Stædet, stoer 200 Rbd, med Anmodning om at faae same indfriet for ham, og deraf giøre mig betalt mit Tilgodenhavende 102 rbd 16 s, og det øvrige at remittere ham med 97 rbd 80 s., som udgiorde Beløbet, men da Lars Lund, efter at have erfaret Ole Jansens Dødsfald ikke har villet udbetale mig Beløbet af Beviset, de anmeldte 200 Rbd, og jeg saaledes ikke er blevet godtgiort mit Tilgodehavende hos afgangne Ole Jansen, saa er det jeg herved tager mig den ærbødige Friehed at anmode den ærede Skifteret om behageligen at tilsende mig Anviisning paa hr Lars Lund for mit Beløb, som jeg tilgodekommer med 102 Rbd 16 s, eller ogsaa foranstalte mig samme contant remitteret, da jeg trenger til mine Penge som har staaet langt over Tiden. Beviset har jeg tilsendt hr Regimentsquartermester Lund, ligesom et Brev fra David Wiige, som hans (afdøde Ole Jansens) Compagnon, der viser at mit Foregivende medfører Sandhed, hvilke Papirer, imod satisficerende Afgiørelse for mit Tilgodehavende kan extraderes Skifteretten.
Ærbødigst Peter Chr. Parneman. –

”Jeg underskrevne tilstaaer herved at være bleven efter opgiort Regning skyldig 200 Rbd Navne Værdie, siger 200 Rbd N.V. til Ole Jansen i Chr.sand, som betales i 2de Terminer, nemlig: det halve 1 Maaned fra Dato og det andet halve 2 Maaneder fra Dato.
Imidlertid tjener dette til Beviis under min Haand. Fahrsund 25. November 1815.
L.Lund (L.S.)

”Jeg underskrevne extraderer herved til Lieutenant Parneman at udrage oven anførte 200 Rbd N.V. til sine Forfaldstider og skal hans Qvittering være ligesaa gyldig som min egen.
Ole Jansen.

”C.P. Krohn. af F. [?] hr. Niels Nielsen. Christiansund 12 Februarij 1816.
Snilde Ven. – Efter som Ole Jansen er ved Døden afgaaet maa jeg tilmelde Dem om at De vil være saa snild [side 541 b] at underrette mig om de Penge som Jone Watne, nemlig 300 Rdr D.C. er kommen til Dem efter Aftale som De ved, og ligeledes om De vil være saa snild at forhøre Dem om De kunne bekomme fra Ljutenant Parneman de 587 Rd D.C., som vi havde tilgode af ham paa et Beviis fra hr. Lars Lind [sic], og om De haver bekommet fra Jone Vatne de Penge og De vil være saa god at sende dem med sikker Leilighed til mig; skal Beviset blive Dem tilsendt med Parnemand er der intet Beviis, thi at reise derhen vil blive mig forsvært, for hvilket jeg i sin Tid saa godt som muelig skal forskylde Dem for: Kunde De sende de Penge til mig, da Enken trenger meget, er jeg De meget forbunden. Fra Deres hengivne Ven og Tjener David Wiige. –

I anledning af Enkens Tilførte om at lade det erholte Skiøde paa Stervboehuset tinglæse, til Hiemmel for Boets Ejendomsret for samme, og paa det at Huset derefter lovligen kunne blive taxeret, samt for at erholde de flere Creditorers Consence til at Enken med Huset kunde blive besiddende, ble Skiftet udsat til en anden Tid . – Lahn. Krusche. Heggelund.

Aar 1816 den 18 Julij, blev forestaaende Skifte efter Stervboeenkens Forlangende foretaget ved undertegnede Skifteforvalter i Overværelse af de udnævnte SkifteVidner Frantz Krusche og Morten Heggelund, samt Protocollen ført af Skifteskriveren ved B. Thomsen.
Hvorda. Ved skiftet mødte StervboeEnken tilligemed hendes Laugværge Toeruf Foss; her mødte og de Umyndiges beskikkede Værge John Thygesen. StervboeEnken fremlagde det den afdøde under 18 Augustij f. A. meddelte Skiøde paa Stervboehuset No 516, tinglyst 25 f.M., der hiemler Boet Ejendomsret, thi blev bemelte Huus med sin tilhørende Tomt, saaledes som dette tilsammenlagt nu befinder sig, taxeret for …………………… 130 Spd
Derefter blev fremlagt en Regning fra forhen anmeldte Creditor Payken, paa hvilken denne haver tegnet sin Erklæring om at betroe Enken sit Tilgodehavende efter givende Udlæg. StervboeEnken tilkjendegav at hun siden seneste Skifte Session har talt med Skipper Davidsen, der i sin Tid participerede med hendes afdøde Mand i et Fartøi, af hvem hun nu er bleven saa fuldkommen underrettet om Rigtigheden af Lieutenant Parnemands Fordring
102 Rbd 16 s, eller 10 Spd 26 s, hvorfore hun for sit Vedkommende intet havde imod, at denne Creditor erholder Udlæg for sin Fordring. De umyndiges Værge sagde, at han i Anledning af Enkens Forklaring ikke fant nogen lovlig Grund til paa sine Myndlingers Vegne at paaføre Creditor Parneman Udgivter ved Søgsmaal for den halve Deel af dennes Fordring, hvorfor han, John Thygesen, ikke heller havde noget imod at Creditor Parneman nyder Udlæg for sin Fordring, paa Grund hvoraf denne Creditor bliver at give Skadesløs Udlæg.
StervboeEnken forestillede, at de Boets betydeligste Creditorer har erklæret sig tilfreds med at betroe hende deres Fordringer, saa var hun begjerende at blive extraderet Boets faste og løse Ejendomme, imod at alle Vedkommende derudi gives Udlæg, hvilken Paastand hun saameget mere ventede at Skifterettern biefalder, som hun dermed vil gives destobedre Lejlighed til at kunde opdrage sine Børn. De umyndiges Værge sagde, at den afdødes Børn vil allerbedst kunde erholde den fornødne Opdragelse under Moderens Tilsyn; og Boets Ejendomme desuden synes at være taxeret saa høit at der intet vil vindes ved at realisere disse, saa kunde han paa disse Grunde intet have imod at Enkens Paastand biefaldes, og da Skifteretten i Anledning af ovenanførte Omstændigheder intet kunde have imod Enkens Paastand, saa bliver Boets faste og løse Eiendomme hermed hende extraderet saaledes at hun tilsvarer de samtlige derudi givende Udlægge, hvis Proclamationstid forlængst er udløben og ingen flere indfant sig med nogen Anliggende i Boet, til Slutning og Udlodning optagen.
Lahn. Krusche. Heggelund. –

Aar 1816 den 1ste Augustij, blev dette Skifte til endelig Slutning og Udlodning foretaget paa Stadens Raadhuus ved undertegnede Skifteforvalter i Overværelse af SkifteVidnerne Frantz Krusche og Morten Heggelund, da Protocollen blev ført af Skifteskriveren ved B. Thomsen.
Hvorda. Man foretog sig at samle dette Boes Jndtægt og Udgivt under 2de Summer, for derefter at bestemme den endelige Deeling, Slutning og Udlodning, og anføres saaledes.
Jndtægt
1) Stervboehuset No 516 som er taxeret for den Summa ………………… 130 Spd
2) Boets Løsøre som er taxeret for 167 Rbd, der giør, beregnet til Species .. 16 ” 84 s
3) Lars Lund i Farsund skylder til Boet 200 rbd, som beregnet til Species giør 20 ” ”
tilsammen Indtægt 166 Spd 84 s

Udgivt
1) Den geistlige Enkekasse tilkommer, efter den paa Stervboehuset med 1ste Prioritet heftende Panteobligation af 25 May 1809, omskrevne til 260 Rbd S.V. eller …. 130 Spd . .
2) Ljeutenant Parneman har Fordret med Tilstaaelse 102 rbd 16 s, eller………… 10 ” 26
3) Grosserer Georg J. Moe ligeledes, 676 Rbd 16 s eller ………………………… 67 ” 74
4) Kiøbmand Heyeren ligeledes 9 Rbd 72 s eller ………………………………….. 9 ” 21
Lateris 217 Spd 1 s
[side 542 a] Transport 217 Spd 1 s
5) Kiøbmand Jens C. Bøyesen ligesaa, 110 Rd eller……………….. 11 Spd – 0
6) Niels Wahl ligeledes 13 Rbd 60 s 13 ” 17 ½
7) Kiøbmand Toeruf Foss ligeledes 1583 Rbd 80 s …………………. 158 ” 46
8) Smeddemester Notto Kiddelsen, for den Deel af hans Fordring, som er
bleven ham tilstaaet, nemlig …………………………………………….. 10 ” –
9) Kiøbmand Payken har fordret med Vedkommende Tilstaaelse ………. 0 - 92
= 410 Spd 38 ½ s
10 Hvortil kommer dette Skiftes Omkostninger
a) Skiftesallarium 1 procento …………………. 18 Spd 66 ½ s
b) For Proclamaets Trykning 0 - 60
c) Byefogden tilkommer for Mændsudnævnelse 0 - 74
og for Husets Taxation ……………………. 1 - 8
d) Skifteskriveren for Skifte-Brevets Beskrivelse
pr Ark à 48 s ……………………………… . 2 - 48
e) Stemplet Papiir til dette Skifte, 3 Ark à 30 s … 0 - 91
e) SkifteVidnerne, som tillige Vurderingsmænd
tilkommer begge …………………………… 0 - 74 7 Spd - 101 ½
418 Spd 20 s
Naar derfra drages Indtægten 166 ” 84 s
bliver Boet fallit [?] 251 Spd 56 s
Hvorefter til alle Vedkommende bliver at giøre følgende Udlægge.
1)Den geistlige Enkekasse tilkommer efter Panteobligation med
1ste Prioritet i Stervboehuset 130 Specier, hvortil udlægges:
at annamme i Pantet, Huset No 516, i følge Obligationens Formeld,
hos StervboeEnken Dorthea Sophia …………………………… 130 Spd – 0 s
2) Lieutenant Parneman for sin Fordring 10 Spd 26 s, udlægges hos
Lars Lund i Fahrsund af hans Debet til Boet …………………. 10 ” 26 s
3) Grosserer G. Moe for sin Fordring 67 Spd 74 s, udlægges:
a) hos Lars Lund i Fahrsund, resten af dennes Debet 9 Spd 94 s, og
b) hos StervboeEnken Dorthea Sophie i Boets faste
og Løse Eiendomme 57 Spd 100 s 67 Spd - 74 s
4) De samtlige øvrige Creditorer saasom Kiøbmand Heyeren for
9 Spd 21 s, Kiøbmand J.C. Boysen for 11 Spd, Niels Wahl for 13 Rbd
19 ½ s, Toeruf Foss for 158 Spd 46 s, Notto Kiddelsen for 10 Spd,
Kiøbmand Payken for 92 s og Skifteomkostningerne 7 Spd 10 ½ s,
udlægges samtlige i Boets faste og løse Eiendomme …………….. 210 … 40 s
som udgiør Udgivten 418 Spd 20 s
hvorved dette Skifte er sluttet og tilendebragt.

Lahn. Krusche. Heggelund

Et par opplysninger angående myntenhetene i dette skiftet:

Før 1813 brukte man riksdaler, forkortet Rd, oppdelt i ort (mark) og skilling
1813 – 1816 hadde man riksbanksdaler forkortet Rbd., oppdelt i mark og skilling.
Fra 1816 kaltes myntenheten speciedaler, forkortet Spd, oppdelt i ort (mark) og skilling.

Alle tre myntenhetene forekommer i de innsendte fordringene i dette skiftet, alt etter hvilken dato Jansen fikk kreditt eller lån.
En av kreditorere sender dessuten regningen sin i riksbanksmark.

Jeg prøvde å legge ved skiftet som et Word-dokument , men "Bla Gjennom" virket ikke !
Vet noen om det mulig å linke word-dokumentet mot den skannede versjonen i Digitalarkivet ?

Hvem legger i tilfelle dette inn ?

Mvh
Martin T. Edland

Brukeravatar
Leif Bjørn Mathiesen
Sted: FJERDINGBY

Re: Skifte, Kristiansand, Vest-Agder 1816

Legg inn av Leif Bjørn Mathiesen » 6. november 2010 kl. 22.08

Mener du hvordan man legger innn dokumenter her?

Først hadde jeg konvertert dokumenetet til ett Adobe PDF- dokument.

Deretter er det bare å last inn dokumentet i " Legge til ett vedlegg".

Jeg har kopiert din oversettelse og laget ett PDF-dokument.

Alle som har lyst kan laste det ned.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»