Kirkebok, Folda, Nordland, 1703

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
11494
Sted: OSLO

Kirkebok, Folda, Nordland, 1703

Legg inn av 11494 » 7. desember 2007 kl. 17.37

Kan jeg få hjelp til å tyde dette bedre?

Døbt Povel Lassøns lapp barn Gundel. Faddere Morten Biønsvig, ?, ?, Inger Inder Styrkenæs, Syneve? Inder Styrkenæs
http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-72
Nederst på høyre siden.

Brukeravatar
Remi Trygve Pedersen
Sted: KONGSBERG

Re: lapp barn Gundel født 1703

Legg inn av Remi Trygve Pedersen » 9. desember 2007 kl. 2.06

Ser ikke ut til at noen andre tør å prøve seg på denne, Unni-May, så da får vel jeg gjøre et forsøk. Men tydingen er under tvil....... :roll:

Poste idie døbt Povel Lassøn, lappebarn Gundel faddere Morten Biønsvig, Gulov Houchnæs, Amund Torfindsen??, Inger Inderstyrchenæss, Syneve inderstyrchenæss.

Poste idie tror jeg betyr "dagen etter en fest". Datoen før er Dom Jubilate, som blir 29. april i 1703, datoen etter er 4. mai 1703. Så "dagen etter en fest" kan kanskje være mandagen 30. april 1703, dersom vi sier at Dom. Jubilate var en festdag.

Fadder nr. 2 Gulov er en mann. Gulov kan være både manns- og kvinnenavn på 1700-tallet.

Houchnæs som jeg tipper på det står er nok dagens gård Haukenes i Sørfold.

Jeg er meget usikker på etternavnet til Amund. Det kan også være Torkieldsen eller noe lignende.

Håper dette hjelper deg litt på vei.

Hilsen Remi
Remi Pedersen
"Don't be afraid of my Phoenix. He will burn up (but will be reborn from the ashes)."

Brukeravatar
11494
Sted: OSLO

Re: lapp barn Gundel født 1703

Legg inn av 11494 » 9. desember 2007 kl. 14.11

:D Takker så mye for all den fine informasjonen du her gir meg. Jeg er nesten helt grønn når det gjelder tolkning av de gamle datobetegnelsene. Har fått råd om hvor jeg kan finne ut om dette så jeg må vel snart forsøke å finne ut litt mere selv også. Men igjen, tusen takk.
Hilsen Unni-May

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»