Skifte Møre og Romsdal 1742

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Marit Gjermundnes
Sted: TRESFJORD

Skifte Møre og Romsdal 1742

Legg inn av Marit Gjermundnes » 20. april 2025 kl. 21.59

Dette er skiftet etter Børge Eriksen (Lindset) Villa 1700-ca 1742 fra Tresfjord, Vestnes, M&R. 
Børge Erichsen Lindset blei trolovet og så copulered med Lisbeth Johansdatter Villa i 1735. De er oppført uten tittel Ungkar-pige/enkemann-enke. Forlovere var Børge Villa og Erich Dogstad (Daugstad). 

Jeg kan se hoveddelen av skiftet, men lurer på om det er nevnt stebarn?
Børge og kona Lisbeth hadde ikke barn, men jeg prøver å bekrefte hvem han var gift med. Jeg ser Jon Olsen, Peder Olsen og Lisbeth Olsdatter (to ganger) lenger uti skiftet, men hva er konteksten rundt? 
Jeg trur at enka hans kan være Lisbeth Johansdatter f. Gjelsten 1683, gift i 1704 med Ole Eriksen Villa 1680-1733. Skifte etter Lisbeth født på Gjelsten i 1748, med de 7 barna Johan Olsen, Peder Olsen, Jens Olsen, Nils Olsen, Anne Olsdatter, Marith Olsdatter, Lisbeth Olsdatter nevnt. 

Jeg lurer også på om det det kan være noe gårdsnavn knytta til enkens Laugverge. Eller er noen fra Gjelsten (Gielsteen) nevnt?
Så vidt jeg veit var ikke Einar så vanlig på Villa/Daugstad. Lisbeth født på Gjelsten hadde en bror som het Einar 1701-1777. 

Slik har jeg lest første del av skiftet: 

Enche Lisbeth Johansdatter paa den ene side og Mandens Søskende næml.
Ole Erichson Linsets søn Erich Olsen, Friderich Erichson, Ingebor Erichsdatter, Giertrud Erichsdatter, Brith Erichsdatter.
Til Laugværge for Enchen blev anført Ener Johanson, til formynder for Erich Olson, Morten Andersen Wiige, for Ingebor, Rasmus Jonson Kiersem, for Giertrud, Morten Wiige, og for Brith, Jørgen Hanson Rypdal. 

Link til skiftet. Datoen står på foregående side. Skiftet starter øverst på venstre side. 

Romsdal sorenskriveri, AV/SAT-A-4149/1/3/3A/L0007: Skifteprotokoll, 1740-1751, s. 222b-223a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090129650240

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Skifte Møre og Romsdal 1742

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 20. april 2025 kl. 22.38

lagverja er "Ener Johansøn", ikkje noko gardsnamn.

Buet har gjeld til
Jon Olsen, i alt, 13-3-4,
Peder Olsen i Tieniste løn  3-2-0
Lisbet Olsdatter 3-0-0
Mickel Talberg 0-1-12
Landskyld til Holst 0-0-16
Ole Ingebrektsøn 0-2-0
Friderich Linset 3-0-0
Lisbeth Olsdatter Resterende arv 2-1-8 "

Det er berre tenarløna (Peder), landskylda og arven som er spesifiserte.
Det siste inneber berre at avdøde har forvalta arven (venteleg som oppnemnd formyndar).
Det kan vere ei stedotter, eller nokon heilt annan.
Det kan, men treng ikkje, vere den same Lisbet Olsd. som står ovanfor.

Brukeravatar
Helge Bjerkevoll
Sted: REKDAL
Kontakt:

Re: Skifte Møre og Romsdal 1742

Legg inn av Helge Bjerkevoll » 22. april 2025 kl. 16.00

Du tror at Ener Joansøn var fra Gjelstein. Det er vel  mye som tyder på det. Når Ener Johansøn ikke er nevnt med adresse/gardsnavn så må han vel med veldig stor sansynlighet være fra prestegjeldet. Og finnes det noen annen Ener Johansøn her (Veøy Prestegjeld). Har sett på manntallet 1701 og ekstraskatten 1762- uten å kunne finne andre Ener/Einer/Einar som passer inn. Og om ikke andre finner andre med navnet i kildene fra denne tida, så kan vi vel slå fast at Ener Johansen på Gjelstein er rett mann. Forbindelsene til Tresfjord ser ut til å være mange. Ekteskap på Villa og nevøen Johan som finner seg kone fra Eidhamaren.

Einar Johansen var i tillegg til å ha garden på Gjelstein også lensmann i Sund. Så godt kvalifisert til å være laugverge for søstra. Namnet Einer her ser ut til å ha opprinnelse fra Tenfjord, Vatne.

Tillegg: Ved et skifte i Bolsø i 1842 er Lisbet sin søster Christi blitt enke og som verge for to av barna finn vi Ener Gielsthen. 
Møre og Romsdal fylke, Romsdal, Skifteprotokoll nr. 7 (1740-1751), Skifteprotokollside, Side 208b-209a
Brukslenke for sidevisning: https://www.digitalarkivet.no/sk20090129650226 

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»