Tinglysing - Pantebok - Nordhordland sorenskrivar

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj14383
Sted: EIKANGERVÅG

Tinglysing - Pantebok - Nordhordland sorenskrivar

Legg inn av gj14383 » 18. mars 2017 kl. 0.32

Hei!

Trenger hjelp til å få tydet skjøtet midtveis på side 356 fra Siur Knudsen Fielde, samt kårbrevet til Ole Sjursen Fielde på bunnen av samme side, som fortsetter på side 357.

Gjenkjenner bare navnene, ordene blir for utydelige.

På forhånd, mange takk! :D

Link: https://media.digitalarkivet.no/view/12 ... ?indexing=

Mvh
Vegard

Brukeravatar
dn10147
Sted: STORJORD I TYSFJORD

Re: Tinglysing - Pantebok - Nordhordland sorenskrivar

Legg inn av dn10147 » 21. mars 2017 kl. 13.15

Jeg skal prøve meg på skjøtet:

Jeg underskrevne Siur Knudsen Fielde, tilstaaer herved at have solgt og afhændet, til Ole Siursen - de mig i følge skiøde af 30t Maij 1775 og tinglyst s.D. tilhørende 9 merker Smør udi Gaarden Fielde under Matr.No. 75, beliggende udi Echanger skibreede og Nordhordlehns Fogderie. Og da Kiøberen bemeldte Ole Siursen rigtig til mig haver betalt herfore omforeenede Kiøbesumma 30 rd, skriver Tredive Rigsdaler Dansk Courant, skal denne her af mig bortsolgte Anpart udi Gaarden Fielde for Eftertiiden følge og tilhøre Kiøberen, hans Hustrue og deres Arvinger, som een lovlig kiøbt og uigienkaldelig Eiendom med Odel Bygsel og Herlighed da ieg for Eftertiiden ey kiender mig, min Hustrue eller nogen vore Arvinger mindste Lod, Deel eller Ret forbemeldte Jordepart at have, men jeg forbliver Kiøberens trygge Hiemmelsmand for Salget efter Loven. Dette til Stadfæstelse under min Haand og brugelige Signet i nærværelse af medantegnede 2de Vitterligheds Vidner.
Tingstædet Bernæstangen den 21d May 1798.
Siur Knudsen Fielde med Paaholden Pen. Til Vitterlighed Nils O. Echnæs (L.S.) Ole Olsen Moldviig (L.S.) at ieg ingen skriftlig Kiøbe Contract herom i Forveyen har været oprettet, vedgaaer Siur Knudsen Fielde. Ole Siursen.

S.E.&O.

gj14383

Legg inn av gj14383 » 21. mars 2017 kl. 14.02

Hjertelig takk, Per!

Da håper jeg noen også prøver seg på kårbrevet :)

gj14383

Legg inn av gj14383 » 24. mars 2017 kl. 23.17

Ingen?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 24. mars 2017 kl. 23.31

Vilkaarsbrev. Jeg underskrevne Ole Sjursen Fielde tilstaaer herved at da jeg i følge Skjøde, af Dags dato, er bleven Ejer af 9 Mrkr Smør udi Gaarden Fielde under Matr. No. 72 beliggende udi Echangers Skibreede og Fogderie, saa haver jeg ved denne Handling forbundet mig at svare Sjur Knudsen Fielde og Hustrue Tørbiør Ols Datter følgende Aarlig Leevekaar nemlig: 1. Giver jeg dem Aarlig 2 Tønder Korn af Gaardens Avel. 2. Føder jeg for dem 2 Kiør og 6 Smaler eller Faar, der skal Rygtes og tilsees ligesaa godt som mine egne Creaturer, og hvoraf de skal nyde afdrotten baade Vinter og Sommer, men naar en af dem ved Døden afgaaer nyder den Længstlevende ikkun 1 Tønde Korn og Føde for 2 Kiør og 3 Smaler eller Faar. - 3. Herforuden skal de have hos mig paa Gaarden hvad enten en eller begge Lever, frit Huus Lys og Varme, samt Rygt og Tilsyn, baade i Deres Helbreds og Sængeliggende Tilstand, og hvilket udlovede Levekaar skal svares af mig og hæfte paa dette Jordebrug om jeg forinden Vilkaarshaverne ved Døden skulle afgaae eller paa anden Maade frakommer denne min Jordepart. - Dette til Stadfæstelse under min Haand, i Nærværelse af undertegnede tvende Vitterligheds Vidner. Tingstædet Bernestangen den 21de Maji 1798. - Ole Sjursen Fielde med paaholden Pen. Til Vitterlighed N. Echnæs (LS Ole Olsen Molvig (LS)

Mvh
Else B.

gj14383

Legg inn av gj14383 » 27. mars 2017 kl. 19.44

Hjertelig takk, Else!

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»