Legg inn
av Else Berit Rustad » 24. mars 2017 kl. 23.31
Vilkaarsbrev. Jeg underskrevne Ole Sjursen Fielde tilstaaer herved at da jeg i følge Skjøde, af Dags dato, er bleven Ejer af 9 Mrkr Smør udi Gaarden Fielde under Matr. No. 72 beliggende udi Echangers Skibreede og Fogderie, saa haver jeg ved denne Handling forbundet mig at svare Sjur Knudsen Fielde og Hustrue Tørbiør Ols Datter følgende Aarlig Leevekaar nemlig: 1. Giver jeg dem Aarlig 2 Tønder Korn af Gaardens Avel. 2. Føder jeg for dem 2 Kiør og 6 Smaler eller Faar, der skal Rygtes og tilsees ligesaa godt som mine egne Creaturer, og hvoraf de skal nyde afdrotten baade Vinter og Sommer, men naar en af dem ved Døden afgaaer nyder den Længstlevende ikkun 1 Tønde Korn og Føde for 2 Kiør og 3 Smaler eller Faar. - 3. Herforuden skal de have hos mig paa Gaarden hvad enten en eller begge Lever, frit Huus Lys og Varme, samt Rygt og Tilsyn, baade i Deres Helbreds og Sængeliggende Tilstand, og hvilket udlovede Levekaar skal svares af mig og hæfte paa dette Jordebrug om jeg forinden Vilkaarshaverne ved Døden skulle afgaae eller paa anden Maade frakommer denne min Jordepart. - Dette til Stadfæstelse under min Haand, i Nærværelse af undertegnede tvende Vitterligheds Vidner. Tingstædet Bernestangen den 21de Maji 1798. - Ole Sjursen Fielde med paaholden Pen. Til Vitterlighed N. Echnæs (LS Ole Olsen Molvig (LS)
Mvh
Else B.