Skifte, Oslo, 1735

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Eric Swane
Sted: Heimdal
Kontakt:

Skifte, Oslo, 1735

Legg inn av Eric Swane » 8. februar 2017 kl. 12.31

Det gjelder skiftet etter Ole Larsen Aarøe (Aares) losmann g.m. Else Christensdatter.

Statsarkivet har vært behjelpelig med en tydeligere kopi av starten av skiftet, der det vesentlige mht slektsopplysninger står. Lenke til nykopien: https://forum.arkivverket.no/applicatio ... p?id=10449 men jeg vedlegger fila for sikkerhets skyld.

(Hele skiftet fins på https://media.digitalarkivet.no/sk20081203310064)

Jeg ser to barn, sønnen Lars på 17 år og datteren Else på 19 (relativt 1735?). Men ellers blir det for mye gjetning for meg. Kan noen hjelpe? Roller og stedsnavn vil ha stor verdi, og forhold omkring eiendom, losvirksomheten (kolleger?) osv. Blant personende som listes opp innledningsvis har Ole Alfsen interesse, hvilken rolle hadde han?

Detter er nok arbeidsomt, dessto mer takknemlig blir jeg for hjelp!

mvh eric
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn10147
Sted: STORJORD I TYSFJORD

Re: Skifte, Oslo, 1735

Legg inn av dn10147 » 11. februar 2017 kl. 21.50

----
giør vitterlig at Ao 1735 den 21 Septembr vare mand forsamlede hos afg. Ole Larsen Aares eftterladte Encke Else Christensdatter for at holde lovlig Registering og Vurdering eftter bemte. hendes afgangne Mand, til paafølgende Skiftte og deele imellem Encken og hendes med den salig Mand auflede 4 børn, Nemlig 2de drenge børn Lars Olsen gammel 17 Aar J tieniste hos Chirorgus Lars Rist her i Staden, Ole Aares gammel 5 Aar hiemmeværende hos Encken, og 2de Pige Børn Elen Olsdatter 19 Aar og Johanne Olsdatter 15 aar gammel begge hiemmeværende hos Encken, og var Monsr. Jacob Theiste ved forretningen tilstæde, og sig som Laugværge for Encken anmeltes; J hvis og Enckens samt de hiemmeværende arvingers overværelse eftterfølgende blev andvist til Registering og Vurdering - Neml.
Huus og Gaard her i staden med Jstaaende 4 Jernkackelofner, og all anden nagelfast indreedning, beliggende imellem Christen Buurs (?) Enckes og Christian Mustikeites Jboende gaarder her i staden, og af de ved forretningen værende 2de Mænd og tilkaldedes Peder Pedersen, Hille Biørnsen Didrik Jansen og Bernt Olsen Kleinsmed andseedt og vurderet for 450-"-".
Alle forbehold!

Jeg har hoppet over innledningen. Oluf Alfsen var underfoged

Eric Swane
Sted: Heimdal
Kontakt:

Re: Skifte, Oslo, 1735

Legg inn av Eric Swane » 12. februar 2017 kl. 13.01

Jeg er imponert over både selve tydinga og innsatsviljen, nok en gang takk!

Jeg fant fram til dette skiftet gjennom en indeks på genealogi.no, og der er Ole Aarø gitt tittelen los, men den opplysningen kommer annet steds fra enn skiftet?

Jeg har mange generasjoner loser fra indre Oslofjord blant mine aner, og den eldste sikre er Ole Larsen født ca 1722. Dette yrket gikk gjerne i arv, så dette skiftet representerte en god kandidat til opphav. Desverre var det lite i tanskripsjomnen som direkte underbygde at sønnen i skiftet er den samme som min ane. Jeg får grave dypere omkring det lille jeg har. Desverre kryr det av folk med samme navn, også blant loser, og aktuelle kirkebøker mangler....

mvh eric

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»