Pantebok christiania 1805-1811

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj16673
Sted: Bjørkelangen

Pantebok christiania 1805-1811

Legg inn av gj16673 » 6. februar 2017 kl. 2.02

Noen som kan hjelpe meg og tyde dette? jeg klarer å tyde noen få ord bare.

på Høyre side så står navnet Johannes Rønning. Det er den teksten videre jeg lurer på

https://media.digitalarkivet.no/tl20080717380039

Brukeravatar
dn10147
Sted: STORJORD I TYSFJORD

Re: Pantebok christiania 1805-1811

Legg inn av dn10147 » 12. februar 2017 kl. 12.33

Underskrevne Johannes Rønning, Bøssemager udi Christiania tilstaaer og herved vitterlig giør: retmæssig at være skyldig til Jens Olsen Spungen paa Hedemarken, den Summa 300 rd som, eftter Aftale skal staae uopsagt i 3de Aar fra Dato naar Renterne deraf rette Tiid vorde erlagte, af hvilke tree hundrede Rigsdaler dCt (dansk Courant?) ieg forbinder mig fra underskrevne Dato at svare aarlig lovlig Rente 4pCt som erlægges i 2de Terminer hvert Aar 11 Junii og 11 Decbr, saavelsom naar bemeldte ere forløbne, eftter 1/4 Aars foregaaende lovlig Opsigelse, fra retten af ---, at tilbagebetale Capitalen med Renter og Omkostninger skadesløes. Til Sikerhed for berørte 300 rd, pantsætter ieg herved, med 1ste prioritets Ret min i følge Skiøde af dags dato eyende Huus og Gaard med ---- og Kackelovne, samt al Muur og Nagelfast Indredning, saaledes som det nu befindes og ---- bliver forbedret, beliggende udi Møllergaden ved Christiania, under Forstædernes Grundtaxt No 315-6, hvorudi Jens Olsen Spungen(?) og Arvinger, skal være første pantteberettiget og forsickret indtil Capital, Renter og Omkostninger af mig og Arvinger skadesløs er betalt. J--- Tilfælde , vedtager ieg og Arvinger at lide Dom ved Christiania Byetinges Ret eftter 14 dagers Varsel for den pantsatte(?) Gaard uanseet Boepæl, for Capital, Renter og Omkostninger, ligesom vi forskrive os Jndførselen Forretningens Stadfæstelse Eiendomes(?) dom. Til Bekræftelse under min Haand og Signete, i Overværelse af 2de Vitterligheds-Vidner. Christiania den 22de Julii 1806. - Rønning, bøsemager. K.S.(?) Til Vitterlighed H.Oppegaard og Petter Høyer.

Det er en del jeg ikke klarer å knekke. Kanskje andre?
Alle forbehold!

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Pantebok christiania 1805-1811

Legg inn av Else Berit Rustad » 12. februar 2017 kl. 13.26

saavelsom naar bemeldte ere forløbne, = saavelsom; naar bemeldte 3 Aar ere forløbne
fra retten af ---, = fra enten af Siderne
Huus og Gaard med ---- = Huus og Gaard med Hauge-Tomt
nu befindes og ---- = nu befindes og herefter
Spungen(?) = Spangen
J--- Tilfælde , = I Søgsmaals
Stadfæstelse Eiendomes(?) dom.= Stadfæstelse og Eiendoms Dom
bøsemager. K.S.(?) = bøssemager LS (locum sigillii)
og Petter Høyer.= O. Petter Høyer

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»