Pantebok Brevik, Telemark, Panteobligation 1886

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
55688
Sted: SKIEN

Pantebok Brevik, Telemark, Panteobligation 1886

Legg inn av 55688 » 3. februar 2017 kl. 21.33

Hei!

Kan noen hjelpe meg med a tyde noen ord i denne teksten
Det begynner nederst på høyre ark og fortsetter på neste side.
De orda jeg mangler er markert med "?" og de orda jeg er usikker på er skrevet (ord)?

https://media.digitalarkivet.no/view/11321/95

Bythinget 18 August 1886

1. Thingl. Pantobligation
Underskrevne Hans Edvard Tallaksen erkjender at have bekommet ? af Gaardmand Thor Gundersen Roverød, nu ? 400 Kr ? Fire Hundrede Kroner tilbagebetales efter tre? Maaneders Opsigelse fra en af Siderne, og forrentes fra idag med 5, fem, ?, der erlægges hvert Aars 11de Juni og 11de December, første Gang 11de December dette Aar.
Til Sikkerhed for ?, Renter og mislige Omkostninger pantsættes herved med 1ste Prioritet mit i følge Skjøte af 17de, thinglæst 25de Juli 1883 eiende og iboende Hus, nyt M No 45 Grund No 373 med tilhørende Tomt paa Strømtangen her i Byen, hvilket Pant bemeldte min Kreditor eller enhver anden retmæssig Hændehaver af denne Obligation skal være berettiget til uden Lovmaal, Dom eller Exekution at falle til offentlig Auktion, saafremt ikke Renterne som ere (friet)? rigtig erlægges, eller (kapittalen)? efter Opsigelse vorder betalt, ? for saadant Tilfælde herved fraskriver mig Løsningsret efter Lovens (Skrifte)?, (over)? nu er forsikret i Brandforsikringsselskabet ? for 1000 Kr, et Tusende Kr. forpligter jeg mig til ? paa samme Maade at ? assureret, og pantsætter i Tilfælde af Ildebrand ogsaa Assurancesummen.
Til Bekræftelse under min Haand i Vidners Overvær.
Brevig den 19 Juni 1886 Hans Edvard Tallaksen.
Til Vitterlighed S. Meier Andr. Kongelbæk

mvh

Fredrik Bergsli Andersen

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Pantebok Brevik, Telemark, Panteobligation 1886

Legg inn av Else Berit Rustad » 3. februar 2017 kl. 23.16

...erkjender at have bekommet tillaans af Gaardmand Thor Gundersen Roverød, nu Sødtholdt, 400 Kr., ....
...forrentes fra idag med 5, fem, pC, der...
...Til Sikkerhed for Capital, Renter og mulige Omkostninger...
...at stille til offentlig Auktion, saafremt ikke Renterne som indfriet rigtig erlægges,...
...eller Capitalen efter Opsigelse vorder betalt, idet jeg for saadant Tilfælde...
...Løsningsret efter Lovene. Huset, som nu er forsikret i Brandforsikringsselskabet ?...
...forpligter jeg mig til stedse paa samme Maade at holde assureret...

Navnet på forsikringsselskapet kjenner jeg ikke.
pC er forkortelse for prosent.

Mvh
Else B.

55688

Legg inn av 55688 » 5. februar 2017 kl. 3.55

Hei Else!
Dette var strålende :D
Tusen hjertlig takk
Dette forsikringsselskapet blir en nøtt
mvh

Fredrik

55688

Legg inn av 55688 » 14. februar 2017 kl. 1.28

Else skrev:...erkjender at have bekommet tillaans af Gaardmand Thor Gundersen Roverød, nu Sødtholdt, 400 Kr., ....
...forrentes fra idag med 5, fem, pC, der...
...Til Sikkerhed for Capital, Renter og mulige Omkostninger...
...at stille til offentlig Auktion, saafremt ikke Renterne som indfriet rigtig erlægges,...
...eller Capitalen efter Opsigelse vorder betalt, idet jeg for saadant Tilfælde...
...Løsningsret efter Lovene. Huset, som nu er forsikret i Brandforsikringsselskabet ?...
...forpligter jeg mig til stedse paa samme Maade at holde assureret...

Navnet på forsikringsselskapet kjenner jeg ikke.
pC er forkortelse for prosent.

Mvh
Else B.

Hei igjen Else!

Jeg trur navnet på forsikringsselskapet kan være Svea!
Hva tror du?
Legger ved en annonse for Brand- og Livs-Forsikrings-Aktiebolaget Svea som blei rykket inn i Adressetidende fro Brevik, Stathelle og Langesund 02.01.1883!

Hvis det stemmer så blir teksten som følger:

Bythinget 18 August 1886
1. Thingl. Pantobligation
Underskrevne Hans Edvard Tallaksen erkjender at have bekommet tillaans af Gaardmand Thor Gundersen Roverød, nu Sødtholdt 400 Kr hvilke Fire Hundrede Kroner tilbagebetales efter 3 - tre Maaneders Opsigelse fra en af Siderne, og forrentes fra idag med 5, fem, pC, der erlægges hvert Aars 11de Juni og 11de December, første Gang 11de December dette Aar.
Til Sikkerhed for Capital, Renter og mulige Omkostninger pantsættes herved med 1ste Prioritet mit i følge Skjøte af 17de, thinglæst 25de Juli 1883 eiende og iboende Hus, nyt M No 45 Grund No 373 med tilhørende Tomt paa Strømtangen her i Byen, hvilket Pant bemeldte min Kreditor eller enhver anden retmæssig Hændehaver af denne Obligation skal være berettiget til uden Lovmaal, Dom eller Exekution at stille til offentlig Auktion, saafremt ikke Renterne som indfriet rigtig erlægges, eller Capitalen efter Opsigelse vorder betalt, idet jeg for saadant Tilfælde herved fraskriver mig Løsningsret efter Lovene. Huset, som nu er forsikret i Brandforsikringsselskabet Svea for 1000 Kr, et Tusende Kr. forpligter jeg mig til stedse paa samme Maade at holde assureret, og pantsætter i Tilfælde af Ildebrand ogsaa Assurancesummen.
Til Bekræftelse under min Haand i Vidners Overvær.
Brevig den 19 Juni 1886 Hans Edvard Tallaksen.
Til Vitterlighed S. Meier Andr. Kongelbæk
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 14. februar 2017 kl. 11.04

Der tror jeg du har funnet løsningen, Fredrik :D Det kan godt stå Svea!

Mvh
Else B.

55688

Legg inn av 55688 » 15. februar 2017 kl. 16.16

Takk for tilbakemeldinga :D

Da erklærer jeg teksten for fullverdig tydet :D :D

mvh

Fredrik

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»