Oslo Fattigvesen-protokoll 1865

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn24598
Sted: HAMAR

Oslo Fattigvesen-protokoll 1865

Legg inn av dn24598 » 8. mars 2014 kl. 13.37

Fra nylig utlagt manntallsprotokoll nr 1 for Oslo Fattigvesen har jeg funnet oppføring nr 5: Hakon Martinius Christiansen . Dette er en oppføring med gjentatte notater i perioden 1865 til 1878 men av ulik kvalitet og lesbarhet. :(
Perm sidelenke: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/65546/5/
Jeg ber om hjelp til tydning av notater i kolonnene: Underdistrikt, Navn og Stilling, Hjemstavn og Anemerkninger. Under navn og stilling er det skrevet inn «død», men gjelder det far eller mor (se kryss)? Ute i anmerkningsfelt står at «faderen reist til Amerika»? Under hjemstavn står det Risøen – er det Risør som menes? Er det annen kryptisk informasjon som ligger i notatene?
Det henvises også til oppføring 4 i samme protokoll, om samme mor men annet barn. Hun bor i Nordbygaden 4, men i FT1865 finner jeg ingen MSSdtr i denne gaten.
Jeg har altså vansker med å lese disse informasjonene korrekt og håper på hjelp.
Mvh Knut Olav Strætkvern

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Hjelp til tydning av Oslo Fattigvesen-protokoll 1865

Legg inn av Else Berit Rustad » 8. mars 2014 kl. 14.04

Disse innførslene er ikke enkle å tolke rett, når man ikke er vant med å lese slike protokoller, så du får ta dette med noen klyper salt:

Underdistrikt:
Uægte hvis Moder lever. L. A. Pige. ud. 78

Navn og Stilling:
Hakon Martinius Christiansen. Bybud Christian Hansen og Pigen Maren Sofie Sørensdatter, Nordbygaden 4, Se N. 4. (Tror det kanskje er faren, Christian Hansen, som er anmerket som død?. På nr. 4 er det også anmerkning om "Død", men om det gjelder det barnets far, eller moren, er ikke godt å si. Moren var på tukthuset i hvert fall, og det var nok derfor barn nr. 4 ble inntatt som "fattiglem")

Hjemstavn: Risøer

Anmærkninger:
Svagelig (det menes vel her barnet, skulle jeg tro)
Faderen reist til Amerika. 14/5 69 tilskr. Hjemstavnscom. om Hjemsendelse. Ønskes ikke hjemsendt. Har været meget sygelig. 1878 flittig. Skoleg. Kirkesanger Jørgensen.

Mvh
Else B.

dn24598

Legg inn av dn24598 » 8. mars 2014 kl. 16.53

Takk for kjapt svar og tydning, Else :D !
Ja, jeg også tolker som at CH er den døde. Det bybud CH jeg har, er født 1815 på Ringerike og var gårdbesitter på Hammersborg iflg FT1875, så utvandringen snur opp ned på hva jeg har trodd.
Ang første kolonne leste jeg først "Levd Pige" ikke L.A. Mulig du har rett, men hva kan det bety?
At MMS ikke er på adressen ved FT1865 kan kanskje tyde på at hun ennå er på tukthuset...Finnes det lister over dette tro?
Takk skal du ha , og jeg graver videre! Jeg har hatt tidligere etterlysninger i Kristiania forumet om opphavet til HMC og dette var et viktig skritt videre. :D
//Knut Olav

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 8. mars 2014 kl. 18.50

Nå har jeg gjennomgått nesten hele denne protokollen for å finne ut av bokstavene L. A., men er dessverre ikke kommet noe nærmere en løsning!

Bokstavene forekommer svært ofte, og alltid som blyantnotat i samme kolonne, og alltid sammen med opplysninger om moren (at hun lever, at hun er "Pige", osv.).

Du kan jo bla litt du også, og se om du får noen "a-ha"-opplevelser? Finner du ut av det, så er det fint om du sier fra her på siden. :D

Mvh
Else B.

24039
Sted: OSLO

Legg inn av 24039 » 10. mars 2014 kl. 17.33

Hei!
Kan L. A være initialene til personen som har skrevet inn opplysningene?
En som sto som ansvarlig for protokollen?

Mvh Elisabeth

dn24598

Legg inn av dn24598 » 10. mars 2014 kl. 19.06

Takk til Else og Elisabeth for innspill på L.A. :)
Ja, jeg er tilbøyelig til å tenke protokollførers initialer, men hvorfor skal informasjon i denne kolonnen legitimeres mere enn i de øvrige? Jeg er tilbøylig til å tro det har noe med moderens status, juridisk eller sosialt. Tenkte jeg skulle tilskrive Oslo Bymuseum som har kompetanse på materialet.
Når det gjelder info under Bopel har jeg styring på dette; Syver Johannessen og frue som først bodde på Rodeløkka og senere flyttet til "Vandingsten" på Ljabruveien, se FT1875 Østre Aker. Og det bekrefter at Hakon Martinius ble ikke sendt tilabke til sin mor.

At Maren Sofie ikke dukker opp i FT 1865 tror jeg fant jeg forklaringen på: Som Else var inne på i sitt innlegg må hun ha sittet på tukthus, i dette tilfelle arbeideranstalten Prinds Christian August Minde i Storgt. Jeg finner henne i Individlisten som nr 810; hun er satt inn på ordre av Fattigkommisjonen fra 7 nov. til 17 desember, altså akkurat i den tiden tellingen tas opp. Men det rare er at hun ikke står i FT 1865 for innsatte på PCAM, så på et vis har hun glippet i tellingen. Noe sier meg at hun kan ha sittet inne tidliger for hun har et barn Gunhild Marie f. 1862 nr 2 (Permanent sidelenke: http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?i ... x_side=-24), men det er en annen historie. :!:

Lpnr 810 Maren Sofie Sørensdatter Permanent sidelenke s132+133: http://arkivverket.no/URN:db_read/db/65555/132/

Også i denne protokollen som ellers er sirlig skrevet, ber jeg om hjelp til tydning av kolonnene: Fødested (tror det er Brunlagnøi - Brunlanes?), Når og etthvis ordre inkommen, På hvor lang tid, hvorfor indkommen ( prf57? iht Fattigloven?), og noe som står i Anmærkning (Gjen...). :?
//Knut Olav

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 10. mars 2014 kl. 19.16

Fødested: Brunlaugnæs (Brunlanes, ja!)
Naar og etter hvis Ordre indkommen: 7' November Forst: Ordings Ordre.
Paa hvor lang Tid indsat: Ubestemt.
Hvorfor indkommen: Fatigl. § 57
Anmærkninger: Hjemsendt

Ording var ant. fattigforstanderen.

Mvh
Else B.

dn24598

Legg inn av dn24598 » 10. mars 2014 kl. 21.35

Igjen takk, Else, for rask respons!
Da er det fattigforstander Boye Ording det siktes til.

I en studentoppgave i historie på O.Byarkiv sine sider har jeg funnet at Fattigloven prf 57 omhandlet "arbeidsføre fattige som kan gis understøttelse mot betaling på fattigarbeidshus. Dette ble bestemt av fattigkommisjonen." ( Halvor Meling, 2011).
Så om Maren Sofie sitter inne for sin utugt eller for sin fattigdom ved denne anledning er ikke godt å vite.

"Hjemsendes" - Ja, alt tyder på hun ble sendt hjem til Vestfold etter sitt vanskelige opphold i Christiania; hun dukker opp i FT 1875 og FT 1885 for Larvik, også her understøttet av fattigkassen. Hun bor sammen med en datter Laura f.1868. Og der stopper sporet så langt.
http://digitalarkivet.arkivverket.no/ft ... 3272001857

//Knut Olav

dn07416
Sted: PRESTFOSS

Legg inn av dn07416 » 10. mars 2014 kl. 22.40

Litt fantasifullt, kanskje, har ikke undersøkt så veldig mye, men jeg synes at tegnet mellom L og A ofte er en strek, kanskje det står L i A - Lever i Amerika?

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 10. mars 2014 kl. 22.47

Laila skrev:Litt fantasifullt, kanskje, har ikke undersøkt så veldig mye, men jeg synes at tegnet mellom L og A ofte er en strek, kanskje det står L i A - Lever i Amerika?

Eller kanskje "Lever i Armod", men det gjorde vel alle som fikk støtte fra "Fattigkassa"

Mvh Paul

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 10. mars 2014 kl. 22.47

Laila skrev:Litt fantasifullt, kanskje, har ikke undersøkt så veldig mye, men jeg synes at tegnet mellom L og A ofte er en strek, kanskje det står L i A - Lever i Amerika?

Eller kanskje "Lever i Armod", men det gjorde vel alle som fikk støtte fra "Fattigkassa"

Mvh Paul

gj14269
Sted: Fjellstrand

Legg inn av gj14269 » 11. mars 2014 kl. 3.16

"Leveret Attest"

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 11. mars 2014 kl. 9.06

Espen skrev:"Leveret Attest"

Forslaget fra Espen er et godt, dekkende og sannsynlig forslag!

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»