Tingbok, Buksnes i Nordland, 1776

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj14758
Sted: Sverige

Tingbok, Buksnes i Nordland, 1776

Legg inn av gj14758 » 28. september 2013 kl. 20.25

Den følgende teksten her i tingboken er ikke helt lett å lese, og selv klarer jeg kun å lese noen enkelte stykker, som Hemming Hansen Offersøen [...] den 23 Söndag etter Trinitatis forrige aar [...]. Teksten fortsetter på neste siden.

Er det noen som kan tenke seg å hjelpe meg med tydingen?

Brukeravatar
Svein Alfred Nilsen
Sted: GIBOSTAD

Re: Tingbok, Buksnes i Nordland, 1776

Legg inn av Svein Alfred Nilsen » 28. september 2013 kl. 22.48

Dette er mitt forsøk på transkribering (overstreket ord):

Hemming Hansen av Offersøen, fremstod for Rætten beklagende at den 23 Søndag efter Trenitates forrige Aar, Avbrænt i hans fraværelse av Vaade Ild, Alle hans Huse med hvad derinde fantes for den største deel, ja det som var det allesmærteligste, (at) hans Kone satte ved denne Vaade Ild Liveet til og brændte inde og derfor begiærede Louvrettets tilstaaelse om ikke den anførte omstændighed forholdt sig saa i Sandhed samt om han ikke selv havde av Møye? opbygget de avbrænte Huser, (med) som bestod i en Stue med Kammer og Kiøkken, samt Loffter av 5 omfahr Jævnvægges, foruden et nyt Kammer av 7 ¼ Alen i 4 Kant ...
... med Lofft, samt hosbygget tvende Skiaaer, nok en Anden Stue 6 Alen i fire Kant uden Lofft med en Skiaae og Sval til. Ligeleedes hans Kornlade fuld av Korn som nyeligen var indhøstet.
Paa den til Lauvrettet herom giorde tilspørgelse, (at det av) svarede saavel som tilstædeværende Almue, at dette Hemming Hansens opgivende (at) var i et og alt overeensstæmmende med Sandhed.
Hæmming Hansen begiærede det passerede udi Tingsvidne Form beskreven meddeelt.

NB: Retten er satt 24. juni 1776. 23 søndag etter trinitatis 1775 er 19. november 1775.
mvh Svein Alfred Nilsen
Moderator: Troms, Tyding av kilder

gj14758
Sted: Sverige

Re: Tingbok, Buksnes i Nordland, 1776

Legg inn av gj14758 » 29. september 2013 kl. 22.49

Hei Svein Alfred,

Takk for hjelpen med tydingen - det var hyggelig!

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»