Tingbok, Østfold fylke, Idd og Marker, 1665-1666

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj11240
Sted: KRISTIANSAND S

Tingbok, Østfold fylke, Idd og Marker, 1665-1666

Legg inn av gj11240 » 7. mai 2013 kl. 18.26

Laurits Sundsrød har en sak for tinget, som jeg ikke klarer å tyde. Er det noen som kan hjelpe meg litt med hovedessensen i saken?
saken begynner omtrent midt på høyre side.

Permanent sidelenke: http://arkivverket.no/URN:rg_read/29100/37/
Permanent bildelenke: http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 630508.jpg

Er dette en odelssak, eller en sak om utskjelling?
Hvem er Oluff Aslaksen? Er han bror til Laurits? (Jeg vet fra manntallet 1666 at Laurits er Laurits Aslaksen).
Det står noe om (7. linje) "samme gaard som skylder 15 lsp tunge med bopell som hans Rette og Sande? fædres odell och haffuer været hans forfædres saalenge noge Mindest... ?"
Det nevnes 2 kvinner (7. linje nedenfra) . "haffuer at besværge sig offuer hans hustru Maren Michelsdatter, eller ? Kirsten Christophersdatter ? boendiss på vestre Krog udj Høeland". Hvems kone var Maren, og hvem er Kirsten.

Kan noen hjelpe meg litt?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Østfold fylke, Idd og Marker sorenskriveri, tingbok a9

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. mai 2013 kl. 19.57

....samme Gaard som skylder = 15 lispd. tunge med bøxell var
hanns Rette och Sande fæderne odell, och haffde verret hannss
for fædress, saalenge nogn mindess kunde, huoreffter hannd
...

...haffue at besuerge sig offuer hanns hustrue Marn
Michellssdatter, eller datter Kirstn Christopherssdatter, Nu
boendiss paa
...

Oluff Aslachssen er lensmann.
Maren er kona til Christopher, og Kirsten er datteren.

Håper noen vil lese gjennom hele for deg, jeg synes det blir litt for omfattende, dessverre.

Mvh
Else B.

gj11240

Legg inn av gj11240 » 7. mai 2013 kl. 21.04

Takk, takk. Da hadde jeg i alle fall forstått noe, noe som absolutt er en forbedring for midt vedkommende :). Men hvor i all verden kommer Christopher fra? Er det en ny sak?
Siden jeg har forstått litt mer enn jeg pleier prøver jeg meg med litt av "min" tydning, og håper at noen kan hjelpe meg å fylle inn ordene jeg mangler, så det blir litt mening ut av det.

Lauritz Sundsrød aff Romskaugss Anex, ved? Lensmannd Oluff Ahlaegs? loed tillspørge ? ?, om dett iche ? ?, ? hanns odellsbreffue som ? om hanns paaboende gaard Sundsrød, nu udj ...???... indfald ? bleff hand forkommet. Huortill ej samtlige Suarede och bekreffted ? i Sandferd att vere, ? samme Gaard som skylder = 15 lispd. tunge med bøxell var hanns Rette och Sande fæderne odell, och haffde verret hannss for fædress, saalenge nogn mindess kunde, huoreffter hannd ? Sex Mand ...???...

Altså ser det vel ut til at det er en bekreftelse på Laurits sin odel?

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 7. mai 2013 kl. 21.49

Noen av spørsmålstegnene i hvert fall (pluss noen nye.... :shock: )

Lauridz Sundzrød aff Romschougss Annex, ved Lennssmands Oluff Aslachss., loed tillspørge Meenige Alffmue, om dett iche var dennd. beuist, Att hanns odelssbreffue som liude om hanns paaboende gaard Sundzrød, nu udj forlede feigde(?)...

...huortill dj samptlige Suarede och bekreffted saa i Sandheed att vere, Att....

....huoreffter hannd Itt Sex Mandsstingss Vinde var begierendiss at forbeschr. Christopher Bass(?) ved lennssmanden Oluff Aslachssen, loed tillspørge Meenige Alffmue in gennere, omb nogen aff dennem var som med got schiell kunde haffue at besuerge sig offuer hanns hustru....osv.

Mvh
Else B.

gj11240

Legg inn av gj11240 » 10. mai 2013 kl. 10.37

Takk igjen!
Ja, jeg tror det må være Christopher Bass (tydeligere på neste side). Kan det være forkortelse for Bassen? Men er dette samme sak, eller en ny en. Er det samme sak forstår jeg ikke helt sammenhengen...

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»