Skiftedok Selje Sogn og Fjordane, Anders Olsen Nordpold 1784

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj14775
Sted: HORTEN

Skiftedok Selje Sogn og Fjordane, Anders Olsen Nordpold 1784

Legg inn av gj14775 » 1. oktober 2011 kl. 16.02

Hei :D

Jeg sliter med å tyde alt i skiftedokumentet etter Anders Olsen Nordpold i Selje.
Er det noen som kan hjelpe meg :?:
http://arkivverket.no/URN:sk_read/24236 ... ull&mode=1

Min slekt er datter Marthe Andersdatter som er gift med Daniel Olsen Haavig.
Jeg kan tyde navnene bl.a. lensmann Søren Samuelsen Salt og Jan Pedersen Listo samt Peder Olsen Nordre Berge. Hustruen er Marie Olsdatter, men hva har hun med Peder Pedersen Nordpold å gjøre :?: hva betyr ordet før Peder Pedersen?

Det er teksten frem til eiendelene begynner som jeg lurer mest på.
Hva står det f.eks etter Paul Rasmussen Silden?

Håper noen kan hjelpe :)
Takk.
Hilsen Monica

gj05845
Sted: England

Re: Skiftedok Selje Sogn og Fjordane, Anders Olsen Nordpold

Legg inn av gj05845 » 1. oktober 2011 kl. 16.33

Hei Monica,

Må bare beklage at jeg ikke kan være til så mye hjelp (har prøvd, men jeg er visst ikke så flink til å tyde den håndskrifta...:oops: ), derimot er dette min slekt også så jeg er veldig spent på om du har noe mer informasjon om Marthe og Daniel! Hittils har jeg bare klart å finne ut at de var født sånn ca rundt 1746 (Marthe) og 1741 (Daniel) samt en god del detaljer om barna, men jeg har ikke funnet noe om deres foreldre eller eventuelle søsken så om du har noe mer ville jeg bli veldig glad for mer informasjon!

Hilsen Hild

gj14775

Legg inn av gj14775 » 1. oktober 2011 kl. 20.15

Hei Hild

Så gøy at du har samme slekt :D . Min slekt går videre fra Daniel og Marthe gjennom sønnen Daniel (født 6.2.1787) og hans kone Pernille Monsdtr. Hvor går din slekt?

Fra skiftedokumentet fikk jeg dokumentasjon på at Anders Olsen Nordpold og Marie Olsdatter er foreldrene til Marthe Andersdtr (Daniels kone). Jeg har letet vel og lenge etter Anders Olsen Nordpold. I slektsboken til Jacob Aaland så står ikke Anders Olsen, men trolig hans sønn Ole Andersen Nordpold. Trolig så kommer ikke Anders Olsen fra Selje. Det står i Aalands bok at Ole Andersen har gårdsnavnet Gildal. Jeg vet dessverre ikke så mye mer om Marthes slekt. Jeg har forespørsel om dette under Etterlyst her på DISNorge.

Daniel Olsen Haavik er sønn av Ole Danielsen Ottnes og Walborg Olsdtr fra Fladrages. Ole dør tidlig, så Walborg gifter seg igjen med Peder Pedersen Håvik - fortsatt boende på Fladrages. Walborg er derfor i min slekt både på Daniel og Pernilles side som jeg nevner helt øverst :)

Jeg leter etter et utenlandsledd i denne siden av slekten - selv om det er nesten umulig :) - er det noe du kjenner til?

Hilsen Monica

gj05845

Legg inn av gj05845 » 1. oktober 2011 kl. 21.06

Ja, da fortsetter slektskapet en generasjon videre i alle fall, jeg stammer også fra Daniel Danielson (og videre via hans døtre Eli Bertine og Marte)! Og forsåvidt fra broren Peder Danielson også - vi har tydelig gått inn for inngifte i familien i stor stil... Det må sies at jeg ikke har funnet noe utomlandsk i familien i det hele tatt, har i det hele tatt ikke funnet noe lenger unna enn Førde.

Tusen takk for opplysningene om opphavet til Daniel og Marthe, jeg har ikke adgang til bygdebøker (bor i London...) så om det ikke er i digitalarkivet så finner jeg det ikke.

Hilsen Hild

gj14775

Legg inn av gj14775 » 1. oktober 2011 kl. 21.31

Hei igjen,

Artig å høre :D Daniel og Pernilles datter Anna er mitt videre ledd. Hennes datter igjen var særs mørk i forhold til norsk målestokk - derfor er jeg på jakt etter hvor det leddet har kommet inn (vet at det går mange historier om spanske og portugisiske sjøfarere :D - men det er det jo ingen som kan dokumentere)
Er det også noe du kan se i din slekt fra de gamle (eller gamle bilder) :?:

Hilsen Monica

gj05845

Legg inn av gj05845 » 1. oktober 2011 kl. 21.52

Tja, min far har helt svart hår så vi har alltid spøkt om spansk blod i årene, men så langt har jeg ikke funnet noe annet enn veldig, veldig norske fiskere! :lol:

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»