Skiftemateriale Fosen 1864

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Tonje Botngård
Sted: TRONDHEIM

Skiftemateriale Fosen 1864

Legg inn av Tonje Botngård » 1. januar 2022 kl. 20.15

Hei!
Jeg trenger hjelp til å tyde skifte etter min tiptipoldefar Johan Pedersen Smaaager. Jeg klarer sånn høvelig å lese noe, men jeg klarer ikke å få et godt bilde av hele skiftet. Kan noen hjelpe meg med å få et lite sammendrag som sier noe om hvordan "ståa" var, hvordan var det med deres økonomi, hvordan var det med gjeld og hvordan det gikk med hans kone Olava?

Johan og Olava hadde 3 barn: Kristine Margrethe, Kjersten og Jensine Pauline. Jeg ser at alle disse er nevnt men det er jo mange andre navn som er nevnt også som jeg ikke klarer å se hva som gjelder de. Jeg ser også at det står noe om en auksjon men her klarer jeg heller ikke å lese hva og hvorfor. 

Skifte:
https://media.digitalarkivet.no/view/24698/267

Takknemlig for alle svar!

Mvh Tonje B. 

Brukeravatar
Even Stormoen
Sted: STAVANGER

Re: Skiftemateriale Fosen 1864

Legg inn av Even Stormoen » 2. januar 2022 kl. 19.03

Hei, Tonje.

Endel av boets løsøre er solgt på auksjon og innbragte 33 – 1 – 9.
Når det usolgte løsøre samt hus/bygninger takseres, er beholdningen tilsammen 230 – 1 – 1
Gjeld og skifteomkostninger beløper seg til 61 – 2 – 21
Igjen til arv og deling 168 – 3 – 4
Enken Olava Haftorsdatter får halvparten 84 – 1 – 14 og de tre døtrene 28sp 13s hver. 

Alle navnene i v. kolonne på s. 249a er kreditorer. Likeså på side 249b hvor det listes hva de forskjellige får utlagt.
Kan ikke se at det oppnevnes verger/formyndere. Og ikke et ord om enkens videre levnet. Bortsett fra at hun får utlagt . . . tager til Eiendom Boets under 2den Indtægtspost specificerede Løsøre og Huse  . . . Slik at hun vel ble sittende med plassen. 

Mvh

Tonje Botngård

Legg inn av Tonje Botngård » 3. januar 2022 kl. 0.11

Hei Even!

Tusen takk for et flott sammendrag!

Så av skiftet så får Olava bli igjen på husmannsplassen? Det er interessant.
Husmannplassen Johan og Olava bodde på var under gården Småaker (Smaaager) som var eid av Johans foreldre som også bodde på Småaker. Skiftet var i 1864 og i FT 1865 er Olava borte( finner henne ikke i FT) og to av hennes døtre er satt bort på andre gårder, kun den yngste er hos sine besteforeldre på Smaåker. Derimot er Olavas bror, John Haftorsen logerende på Småaker i 1865. Olava føder en sønn utenfor ekteskap i 1866 på Frøya og en datter med en annen i Stjørna i 1973. I FT 1875 er Olava tilbake i Bjugn men er da på gården Vollan som tjenestepike/dagpleierske. Da har hun med seg datteren som er f. i 1873. I FT 1891 er Olava hos sin datter, Kristine Margrethe i Stjørna. Da hun døde i 1900 står det oppført at hun døde på Småaker. Jeg prøver å finne ut hvorfor Olava dro fra sine 3 første døtre og ikke kom tilbake til Småaker før hun på slutten av livet.
Om jeg har forstått det riktig av det som fremgår i skiftet så hadde Olava både boplass og penger nok til å klare seg? 

FT 1865
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 8315002492

FT 1875
https://www.digitalarkivet.no/census/pe ... 2364003531

Mvh Tonje

Brukeravatar
Even Stormoen
Sted: STAVANGER

Legg inn av Even Stormoen » 3. januar 2022 kl. 17.01

Om jeg har forstått det riktig av det som fremgår i skiftet så hadde Olava både boplass og penger nok til å klare seg? 

Hei, Tonje. 

Dette er utenfor min ‹komfortsone› – Tyder det jeg tror jeg ser og overlater stort sett fortolkninger til andre . . . ;-)
Men fortsettelsen på setningen i mitt forrige innlegg . . . tager til Eiendom Boets under 2den Indtægtspost specificerede Løsøre og Huse . . . er:
. . . for Taxt 196Spd 4(?)ort 16s, hvori kun liqvideres 96 – 1 – 14.
Vet ikke hva dette monne bety i praksis, men det kan i hvert fall se ut som om hun ikke får utlagt ‹rede penger›. Tror jeg. Som sagt, fortolkninger – og særlig når det gjelder jus/økonomi er dessverre ikke ‹min tekopp›. 

Mvh

Tonje Botngård

Legg inn av Tonje Botngård » 3. januar 2022 kl. 19.33

Ser den! 
Takk for all hjelp og for at du tok deg tid :) 

Tonje

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»