Tingbok, Bamble Sorenskriveri, 1741-1753

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Synøve Svendsen

Tingbok, Bamble Sorenskriveri, 1741-1753

Legg inn av Synøve Svendsen » 18. oktober 2021 kl. 18.11

Hei! Jeg trenger hjelp med en tingbok fra Bamble.
Saken gjelder øl- og brennevinssalg i Gjerpen hvor Jacob Lucassen er innstevnet.
Året er 1744.
https://www.digitalarkivet.no/rg20090306310448 , side 149.

Jeg har forsøkt å tyde teksten, men det blir litt usammenhengende og mangelfullt

.... alle at være lovlig ... indstæfnet bekræftet .. med ed, und/medtagen (?) Hans og Johannes Foss, samt Jacob Lucasson og hustru, som Gierpen .. ædlig .. at have lovlig indkaldt.Af indstefnede mødte Jacob Lucassons hustru, som for.. at hun og mand .. at være .., .. at aldrig maler paa Aas qværn 

Lange ... Prætentionen for Jacob Lucassens hustru for Ølsal ved Herre ... Sognepræsten (?) .. Jordeiger (?) mandtal, hvor hun for ... næring ..., saavel som i ... aar ...Mandtal der ...Lange ... tilbage imod ...Lange ... dernest at ... af De indstæfnete, ... Mandtallen ..for fattig... næringsveg og .......
Tingbok 1744.jpg
 Sender med et bilde av det aktulle.

På forhånd takk for hjelp!  :D

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hilsen Synøve S

Brukeravatar
Even Stormoen
Sted: STAVANGER

Re: Tingbok, Bamble Sorenskriveri, 1741-1753

Legg inn av Even Stormoen » 18. oktober 2021 kl. 20.46

Et utfyllings- og retteforsøk.
(Har ikke rettet til store forbokstaver, som mangler her og der :-)

.... alle at være lovlig af Dem(?) indstæfnet bekræffted de med æd, und/medtagen (?) Hans og Johannes Foss, samt Jacob Lucasson og hustru, som Gierpen Stæfnevidner ædlig afhiemled(?) at have lovlig indkaldt. Af indstefnede mødte Jacob Lucassons hustru, som formeente at hun og mand burde at være frie, saasom de aldrig maler paa Aas qværn  

S. Lange foreviist Prætentionen for Jacob Lucassens hustru for Ølsal ved Herre anviist Sognepræsten (?) .. Jordeiger (?) mandtal, hvor hun for den paastefnte næring findes indført, saavel som i samme aars 1ste Formues(?) Mandtal der bevidner det samme, hvilke Mandtaler effter at de var Retten anviist S. Lange begiærede tilbage imod een Copie af denne foreviist dette(?) vedkommer. S. Lange begiærede dernest at som endeel af De indstæfnete, ved Præste Mandtallenes forfattelse har benægted den næringsvey og handel hvorfor de er stæfned, at de Consumptions (??), som derom har været befalet at Inqvirere maatte giøre [så blir utklippet ditt skjevt, og sammenhengen blir borte.] . . . forklaring effter nærmere tilspørgelse – Der effter fremstod […] aflagd Deres Salig 

Mvh

Synøve Svendsen

Legg inn av Synøve Svendsen » 19. oktober 2021 kl. 20.26

Takk for god hjelp!

Ser at dette uttrykket 'ædlig afhiemled(?) ' går igjen flere steder, men kan ikke noen forklaring på det.

Consumptions .... finner jeg også igjen litt lenger ned på sida. Consumptions tolker jeg som 'forbruk'.
Tingbok 1744 (3).jpg

Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.
Hilsen Synøve S

Brukeravatar
Even Stormoen
Sted: STAVANGER

Legg inn av Even Stormoen » 19. oktober 2021 kl. 21.09

ædlig afhjemling [Store Norske]

Consumptions Betienterne.

Tittelen Konsumpsjonsbetjent finner jeg flere steder, men ingen direkte forklaring. SNL har kun om konsumpsjonsavgift

Mvh

Synøve Svendsen

Legg inn av Synøve Svendsen » 20. oktober 2021 kl. 9.22

Tusen takk for hjelpen!  :lol:

Hilsen Synøve S
Hilsen Synøve S

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»