Kirkebok Stjørdal: Vielse 1840 (Ingeborg Anna Michelsdtr)

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Brukeravatar
Lars Erik Larsen
Sted: OSLO

Kirkebok Stjørdal: Vielse 1840 (Ingeborg Anna Michelsdtr)

Legg inn av Lars Erik Larsen » 8. februar 2021 kl. 23.16

Jeg trenger hjelp til å tyde informasjon registrert ved vielse mellom ungkar Engebregth Michaelsen fra Bodø og enke Ingeborg Anna Michelsdatter fra Frosta i kirkebok for Stjørdal 1840.
Jeg strever i det hele med å forstå det som er registrert, og er veldig takknemlig om noen påtar seg å tyde informasjonen i alle kolonnene bortetter.
Et par merknader: Jeg har mistanke om at hennes far skal være Michel "Ryg" og ikke "Prytz", det vil underbygge at hun faktisk er den personen jeg søker informasjon om. For øvrig er jeg særlig interessert i hva som står om Ingeborg Annas tidligere ekteskap. 

Ref. nr 6 i vedlagte lenke til kirkeboka: 
https://www.digitalarkivet.no/kb20070925640428

Vennlig hilsen,
Lars Erik Larsen, Oslo
E-post: [email protected]

Ivar Ståle Ertesvåg
Sted: TRONDHEIM
Kontakt:

Re: Kirkebok Stjørdal: Vielse 1840 (Ingeborg Anna Michelsdtr)

Legg inn av Ivar Ståle Ertesvåg » 9. februar 2021 kl. 8.15

Lars skrev: Jeg trenger hjelp til å tyde informasjon registrert ved vielse mellom ungkar Engebregth Michaelsen fra Bodø og enke Ingeborg Anna Michelsdatter fra Frosta i kirkebok for Stjørdal 1840.
Jeg strever i det hele med å forstå det som er registrert, og er veldig takknemlig om noen påtar seg å tyde informasjonen i alle kolonnene bortetter.
Et par merknader: Jeg har mistanke om at hennes far skal være Michel "Ryg" og ikke "Prytz", det vil underbygge at hun faktisk er den personen jeg søker informasjon om. For øvrig er jeg særlig interessert i hva som står om Ingeborg Annas tidligere ekteskap.

Det er litt uklar skrift her (kan vere fotograferinga), og nokre ord/namn er klemde saman.
Engebregt sitt etternamn kan vere "Rokke", han er "fød i Bodoe opholder her i Størdalen", far "Michael Mathis? R??"
Ingeborg Anna f. i "Frosten", faren sitt etternamn er nærast å lese som "Prytz", men det kan også vere ein litt uheldig "Rygh"
Merknadane (det er to) er sikkert interessante:
"Efter afholdt Regest(?) efter Enkens foreg. mand Lensm Nils ?? 5/2 40"
"Den 20e Martii ankom Engebrigth Mickelsen Røkke og erklærede at dette ægteskab ei kunde(?) fuldbyrdes"
Det er ein "NB" før nummeret til venstre, og datoen 26.mars er stroken over.   Det vart altså ikkje noko av denne vigsla.

Brukeravatar
Lars Erik Larsen
Sted: OSLO

Re: Kirkebok Stjørdal: Vielse 1840 (Ingeborg Anna Michelsdtr)

Legg inn av Lars Erik Larsen » 9. februar 2021 kl. 14.52

Takk for hjelpa!
Vennlig hilsen,
Lars Erik Larsen, Oslo
E-post: [email protected]

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»