Lepraregisteret
Moderator: MOD_tydehjelp
Lepraregisteret
Hei
Kan noen hjelpe meg å tyde sykdomsforløpet for den øverste pasienten?
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... orleik=150
Kan noen hjelpe meg å tyde sykdomsforløpet for den øverste pasienten?
http://da2.uib.no/cgi-win/WebBok.exe?sl ... orleik=150
-
- Sted: MOSS
Re: Lepraregisteret
Det er litt for dårlig avfotografering av kilden, jeg leser «alminnelig legemsbygning, (..) ansigtet for(...) i panden...»
Det er for slitsomt å prøve å tyde resten med så dårlig oppløsning, men kanskje det kan hjelpe deg litt på vei.
Det er for slitsomt å prøve å tyde resten med så dårlig oppløsning, men kanskje det kan hjelpe deg litt på vei.
-
- Sted: Øksendal
Litt til:
Almindelig Legemsbygning. I Ansigtet for…lig[?], i Panden og paa Kinderne sees store og mindre Knuder samt Ar efter tidligere ….[?] Knuder og under Huden kjendes haarde Infectiationer. Øienbrynhaarene mangle ligesaa Øienhaarene.
Mvh. Knut.
Almindelig Legemsbygning. I Ansigtet for…lig[?], i Panden og paa Kinderne sees store og mindre Knuder samt Ar efter tidligere ….[?] Knuder og under Huden kjendes haarde Infectiationer. Øienbrynhaarene mangle ligesaa Øienhaarene.
Mvh. Knut.
-
Jeg er ganske sikker på at ordet som mangler skal være fornemmelig, altså «I ansigtet fornemmelig i Panden...». Kan det være snakk om ulcerøse/ ulcerende knuter i setning nr 2?
Jeg leser muligens øienbrynkammene i setning 3.
Her er litt til, med oppsummering av alt så langt:
Almindelig Legemsbygning. I Ansigtet fornemmelig, i Panden og paa Kinderne sees store og mindre Knuder samt Ar efter tidligere ulcerende Knuder og under Huden kjendes haarde Infectiationer. Øienbrynhaarene (evt: øienbrynskammene) mangle ligesaa Øienhaarene. T (...) fortyndede. Paa armene kjendes gl(...) (...)sadte infectationer og har (...) knuder og ulcere belagte med creisla(??) samt...
Tror jeg gir meg der nå. Kanskje vi får dette til etterhvert.
Jeg leser muligens øienbrynkammene i setning 3.
Her er litt til, med oppsummering av alt så langt:
Almindelig Legemsbygning. I Ansigtet fornemmelig, i Panden og paa Kinderne sees store og mindre Knuder samt Ar efter tidligere ulcerende Knuder og under Huden kjendes haarde Infectiationer. Øienbrynhaarene (evt: øienbrynskammene) mangle ligesaa Øienhaarene. T (...) fortyndede. Paa armene kjendes gl(...) (...)sadte infectationer og har (...) knuder og ulcere belagte med creisla(??) samt...
Tror jeg gir meg der nå. Kanskje vi får dette til etterhvert.
-
- Sted: Øksendal
Siste avsnitt synest å vere slik:
Sygdommen begyndte for 12 Aar siden med blaae Flekker i Panden og Fødderne, som svandt bort men kom igjen og udviklede sig senere til Knuder. Hun har ikke lidt synderligt Ondt og Levemaaden almindelig god.
Mvh. Knut.
Sygdommen begyndte for 12 Aar siden med blaae Flekker i Panden og Fødderne, som svandt bort men kom igjen og udviklede sig senere til Knuder. Hun har ikke lidt synderligt Ondt og Levemaaden almindelig god.
Mvh. Knut.
Hei, takk alle sammen. Står det noe om at mormora også hadde vært smittet?
-
Under slektskapsforhold, venstre side:
En afdød mormor var spedalsk
En afdød mormor var spedalsk
Hei, takk eg ser det nå. En eldre søster var også smittet og ble innlagt der i 1892 og døde der i 1904.