Kan noen hjelpe meg å tyde noe av skiftet etter Iver Gulliksen øverst på venstre side? En av arvingene er min ane Frans Kristoffersen Grunstad, men jeg skjønner ikke hvorfor han og hans bror (og søster?) skulle være arvinger til denne Iver. Kanskje er det noe å hente i dette skiftet, som jeg absolutt ikke klarer å lese.
Den overordnede problemstillingen jeg jobber med er om de kan være sjøsamer, Frank Kristoffersens barnebarn er nevnt som reineier i ei sak i 1808, så hvis det er noe i skiftet som skulle peke i den retninga så er jeg også veldig glad for det.
Jeg vet at det ikke er bare-bare å transkribere skifter og at det er en stor jobb, så jeg forventer ikke all verden, men uansett om noen kan hjelpe meg bare litt på vei vil jeg være veldig takknemlig
Link til skiftet:
https://media.digitalarkivet.no/sk20090302690192
Lofoten sorenskriveri skifteprotokoll 1730-1746 s.366
Moderator: MOD_tydehjelp
-
- Sted: MOSS
- Else Berit Rustad
Re: Lofoten sorenskriveri skifteprotokoll 1730-1746 s.366
Ao. 1739 d. 5 Augustj Er tilendebragt Skiffte og deeling efter Sl. Ifver Gullichsen Wattenfiord, til Rigtighed for hans effterlatte Huustrue Kiersten Taraldzdaatter Paa den eene, og dend Sl. Mandz arfv. effter loven Neml. Christopher Christophersen Hov(?), Frandz Christophersen Grunstad, Anne Christophersdaattr. og Giøe Andersdaatter Syndlandsfiord, med Sterfboetz Creditorer Paa den anden siide...osv.
Det er jo mulig at Iver og konen ikke hadde noen barn sammen. Da ville arvingene etter ham være hans eventuelle søsken, samt hans kone.
Mvh
Else B.
Det er jo mulig at Iver og konen ikke hadde noen barn sammen. Da ville arvingene etter ham være hans eventuelle søsken, samt hans kone.
Mvh
Else B.
-
Tusen takk for hjelpen. Dette bringer meg ikke særlig videre, eneste muligheten er da at mor til disse, Sara Paulsdatter,har hatt barn i tre forskjellige ekteskap? Vel, jeg får lage en etterlysning etterhvert. Uansett takk.
-
Men det stemmer heller ikke, da det i skiftet etter henne bare nevnes disse tre barna etter Christoffer.
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Dei fire er "arfv. effter loven".
Noko meir er ikkje sagt, men vi kan freiste å rekne litt:
Patronyma fortel at dei fire ikkje er barn av avdøde, og ikkje heilsysken. Dei kan vere halvsysken.
Avdøde sin halvdel av buet (den andre høyrer enkja til) er delt i to brorlutar (kvar 2-4-2 2/3) og to søsterlutar (kvar 1-2-1 1/3). Tilsaman vert det 8-0-8, som er lik enkja sin del.
Dei fire arvar på like fot (når vi ser bort frå at menn og kvinner arva ulikt). Men det skal ein vere litt varsam med å tolke for mykje ut av.
Arvebolken i lova (Kristian Vs Norske Lov) har ein regel (5-2-38 og 40) om at dersom alle i eit ættled er døde (t.d. begge foreldra og alle syskena til avdøde), rykker neste ættledd (barn av sysken) opp og stiller på like fot med kvarandre "ligesom de alle vare Sødskinde" (altså uavhengig av talet på sysken i kvar syskenflokk; einebarnet etter bror 1 stiller likt med dei fem barna til bror 2, osv.).
Det vil seie at dei fire arvingane kan vere barnebarna til avdøde sine foreldre, eller
barnebarns barn av foreldra eller besteforeldra hans, eller jamvel etter oldeforeldra.
Noko meir er ikkje sagt, men vi kan freiste å rekne litt:
Patronyma fortel at dei fire ikkje er barn av avdøde, og ikkje heilsysken. Dei kan vere halvsysken.
Avdøde sin halvdel av buet (den andre høyrer enkja til) er delt i to brorlutar (kvar 2-4-2 2/3) og to søsterlutar (kvar 1-2-1 1/3). Tilsaman vert det 8-0-8, som er lik enkja sin del.
Dei fire arvar på like fot (når vi ser bort frå at menn og kvinner arva ulikt). Men det skal ein vere litt varsam med å tolke for mykje ut av.
Arvebolken i lova (Kristian Vs Norske Lov) har ein regel (5-2-38 og 40) om at dersom alle i eit ættled er døde (t.d. begge foreldra og alle syskena til avdøde), rykker neste ættledd (barn av sysken) opp og stiller på like fot med kvarandre "ligesom de alle vare Sødskinde" (altså uavhengig av talet på sysken i kvar syskenflokk; einebarnet etter bror 1 stiller likt med dei fem barna til bror 2, osv.).
Det vil seie at dei fire arvingane kan vere barnebarna til avdøde sine foreldre, eller
barnebarns barn av foreldra eller besteforeldra hans, eller jamvel etter oldeforeldra.
-
Her har jeg en jobb å gjøre ser jeg, får gå tilbake til manntallene og prøve å finne en sammenheng. Takk for hjelpa Ivar.