Tydning av gammel protokoll

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
gj07622
Sted: HØVIK

Tydning av gammel protokoll

Legg inn av gj07622 » 11. juli 2017 kl. 13.10

Klarer noen å lese dette, fra «28. Juni»? Teksten er på tysk. Oversettingen klarer jeg selv, jeg trenger kun lesehjelp.

Hilsen Per Ivar
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
dn10147
Sted: STORJORD I TYSFJORD

Re: Tydning av gammel protokoll

Legg inn av dn10147 » 11. juli 2017 kl. 21.53

Jeg burde ikke, men det var fristende...
dn 28te Junij hielten die Hn Bürgermeister H Jürgen Jöns und Claus Gude, nebst der andere, so von Herr K.M. Specialiter zur defensions-steur angesetzet worde, an, weilen Sie --- aes et libram, und also von allem dass Sie vermögten, contribuiren müssen, also unbillig were, dass Sie über desen für anders mit einer extraordinairen anlage solten beschweret werd, dass die Stadt disem angesetzte Defensions-steur möchte auff sich nehmen und dem Könige "ex communi Cassa", darauff ward von Rath v Bürgern decretiret weilen die Stadt allerits? selbst ihre defensions-Steuer alte? 6 Rthlr von Flug abhalten müssen, und dieses ein extraordinaire Werck wehre, so der König ihnen? weges ihrer übri(-) Mitteln, und anderer specialiter Sie betreffender Vhrsachen halber? anmuthete, dass man es der --- eger auff die Stadt nicht nehmen konte iedoch were die Stadt erbötig? ihnen mit 100 Rthlr an die hand zu gehen, doch dass es hinführe zu keiner consequens gezogen noch gedeutet werd solle.

Håper du finner ut av ?ene

gj07622
Sted: HØVIK

Re: Tydning av gammel protokoll

Legg inn av gj07622 » 12. juli 2017 kl. 19.21

Tusen takk!! Dette blir bra! De klager over skatten. Intet nytt under solen!

Hilsen Per Ivar

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»