Botsfengslet, D/Db/Dbb/L0009: 586c - 916c, 1863-1865, s. 206

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
Liv Christin Heggelien-Tetlie
Sted: HORTEN

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 21. mars 2017 kl. 10.25

Jeg trenger visst hjelp igjen :oops: her er det mye tekst som jeg ikke klarer å tyde, håper det er greit å spørre om hjelp her til en så stor tekst.

Dette dreier seg om følgende lenke:
https://media.digitalarkivet.no/db10101603071210
http://www.arkivverket.no/URN:NBN:no-a1 ... 071210.jpg

Jeg klarer å tyde følgende:

"Ole Olsen Gryte
Er efter prestattest født i Biri(krysset over) Kvikne prestegjeld 1840 af foreldrene Ole Olsen og Marthe Nilsdatter, confirmered i Biri 20.04.1857 med god christendoms.....(?) Han er opfostret(?) af Biri fattigvesen, har sidste(?) aaret(?) .....og opført..... O.Olsen Huskelhus 22.071862, den 25.juli 1862.......har......nr.23...han er 8 gange straffet(?)....og....det at det har været(?) vansker(?) til at straffe(?) han kvar.... paa...graad(?) af hans (?) rygg....(?), uriktighed(?) og.........
Ved over......(?) 5.juli 1861 er han ...under til....: stra....(?) faar Gard...(?) straffet med 8 dager..... ...... for bedrageri og løgnaktighet
Ved krig.....(?) af 25 august 1861.... 25 dagers paa vand og brød for første gangs simeplt(?) tyveri(?) .....,kandi....(?) forbri...(?) og.........
Ved 21.februar 1865 er han.... for 2dre gangs simpelt(?) tyveri (?), for grovt tyveri efter krigs....(+) § 125 efter .... 28. mars 1811(?)-eller står det 1871?- § 5 og ...loven 19-3 og 6-7 samt for....... ....... af kvarteret ilagt strafearbeid i 1 aar
Han har tilstået at hans straff...(?) er log....(?)..... er......samt...... .....gevoren(?)
Den 6. mars 1865 indkom han i fengselet paa 8 maaneder"

Neste side:

Den 27.juni kaldte han mig og bad om at blive ....... . Det viste (?) sig at han i den senere tid havde været u....(?) ....., hvorfor jeg(?) dagen efter flytter han op paa s.3.38, hvorpaa der er ..... rundt. Senere paa.... at han for... til tilbage(?) uopfordret(?) havde fortalt vagtene(?), at han engang havde været fullstendigt(?) klar over at man(?) lurede(?) paa han og... .... ........ Legen (?) bemerkede hertil,a t det han ikke .... ud ...(flere ord jeg ikke forstår) det var også megt påfaldende, han for den sags skyld vilde fået(?) bud(?) efter ham. Han vedblev (?) inni...(?) at hans forskjellige ... ... .... . En gang påstod han at man anklagde han for barne...(?)... (flere ord jeg ikke forstår)........
j[i]eg fik derfor .... til at forvare(?) ham.... den 14. juli..... Han fik 6....... (neste setning klarer jeg ikke lese).... med han den hele tid... vel meget...... senere la han sig tilslut til ro......... til han en liten bemerkning...[/i].(flere ord jeg ikke forstår)

...han er meget bange for...tvinge han til....

...men jeg.... han......

Han ... engang paa at..... ... .... og... ... er det ikke at han vil....
.... bekjenner har jeg rimeligvis ikke fåt...
Paa min...25 juli...var intet at merke med han(?). heller ikke søndagen 27.august og tirsdagen den 29.august til...
.(?) (flere ord jeg ikke forstår).... Han tålte ikke at....... jeg var ved.... ikke tilstede (flere ord jeg ikke forstår)....30/8 fraraadet(?)... (neste setning forstår jeg ikke)...
Den 11.sept for...(?)... .... sin.... om avgjørelsen (her er det flere setninger jeg ikke klarer å lese).....

....fra den 24.okt... han i kjøkkenet, og blev avvist naturligvis... kjøkkenet ......han engang at... der... af .... For ruben(?) bli....(?) han fornuftig(?) saa man leverte(?) ...til han(?), det ... ikke til at han havde nogen ..... af at......han(?) var aldrig(?) .... .... .... (neste setninger her klarer jeg ikke lese)

Den 14.sept fik han enkelt(?) ......... efter et bytte af 27-........ Ved løsladelsen havde han tabl 24 (?)..... det er vel... men....at... og ...efter....ægte (?)..... det er det.... at merke sig...

De neste setingene klarer jeg ikke lese, bortsett fra datoene 17.3.66 og 12te juli 1866 og

paa 3 1/2 aar for 3 ganger ........ 14.11.75 udgikk(?) ham af Christiania tugthus hvor han havde.... i 5 aar
(siste setningen tyder jeg ikke)

Har noen innspill så er jeg takknemlig :-)
Hilsen Liv Christin :-)

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Re: Botsfengslet, D/Db/Dbb/L0009: 586c - 916c, 1863-1865, s.

Legg inn av Paul Johan Hals » 22. mars 2017 kl. 10.11

Her er første siden. Mangler noen ord og er usikker på noen.

Ole Olsen Gryte
Er efter prestattest født i Birie(krysset over) Kvikne prestegjeld 1840 af foreldrene Ole Olsen og Marthe Nilsdatter, confirmered i Birie 20.04.1857 med god christendomskundskab. Han er opfdraget af Birie Fattigvesen, har siden havd tjeneste og opført sig vel. Kald?? et O.Olsen Haakelhus(?) 22/07 1862,
Den 25.juli 1862 hvervedes han som Jæger N 23. Han er 8 gange straffet extrajuridielt og bemærkes det, at det har været vanskeligt at straffe ham ????? paa grund af hans Ryggesløshed, uredelighed og Tjuvaktighed
Ved overkrigscommisions Dom af 5.juli 1861 er han derfor under sit Ophold i Stockholm som Gardist straffet med 8 Dage lyst Fengsel for Bedrageri og Løgnaktighet, og
Ved krigsretsdom af 25 August 1864 med 25 Dages Fængsel paa Vand og Brød for første gangs simeplt tyveri, Munderingsjægers forbringelse og Absentation.
Ved Høiesteretsdom af 21. februar 1865 er han nu for 2dre gangs simpelt tyveri, for grovt tyveri efter Krigsartiklernes § 125 cfr Aa 28. marts 1814 § 5 og Crilovens 19-3 og 6-7 samt for alvorlig ??????? af Kvarteret ilagt strafarbeide i 1 aar.
Han har tilstået at have frasjaalet en Logiekammerat en Frakke samt Depotet en geværrem.
Den 6. Marts 1865 indkom han i fengselet paa 8 maaneder

Mvh Paul

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 22. mars 2017 kl. 12.07

Side 2.

Det mangler en del ord osv. her også. Men kanskje kommer noen med dem :wink:

Den 27.juni kaldte han mig og bad om at blive Snedker. Det hedte sig, at hand i den senere tid havde været noget nedstemt, hvorfor jeg Dagen efter flytter ham op paa A.2.38, hvor der er aaben Rrude. Senere fik jeg høre, at han for nogen tid tilbage uopfordret havde fortalt vagtmesteren, at han engang havde været sindsyg og været paa veien til at tage sig selv af Dage. Kort tid efter kaldte han Lægen og klagede over, at man lurede paa ham og taler om hand udenfor Cellen. Lægen bemerkede hertil, at det kom ikke ham ved, da Betjenten stod under Direktøren. Det var også Lægen påfaldende, han for den sags skyld vilde fået(?) Bud efter ham. Han vedblev imidlertid at høre forskjellige Ting udenfor Cellen. Engang paastod han, at man udlagde han for Barnefader, at man skulde slibe ????? galt for at bringe ham i uleilighed o.s.v. Alt sagt af en vogter. Jeg fik derfor Lægen til at forordre ham et Galebad(?) den 14. juli. Han fik 6 ?????? Lægen stod hos ham og godsnakkede med han den hele tid, maaske vel meget. Senere slog han sig tilslut til ro. Af og til kom han vel med en liden Bemerkning som før, men for Resten var Intet at mærke ved ham. Jeg have undersøgt hos hans forrige Chef om hans Forhold. Han (Munch - Petersen) siger at det er Fjas Altsammen med ham og at han er istand til at finde paa alskens streger. Corporlig Tugt, som han er meget bange for, skulde snart bringe ham til orden. Selvmordsforsøget, som han havde saa travelt med at meddele Vagtmesteren, opløser sig i en tom Trusel. Under disse omstendigheder maa jeg mistænke ham i Et og Alt. Han slog engang paa at søge Benaading og urimeligt er det ikke, at han vil ????? ??? og til paa den Maade at blive ham kvit. Om Tugttrusel bekymered han sig rimeligvis ikke for. Paa min Runde den 25 juli var intet at merke ved ham. Heller ikke søndagen den 27.august og tirsdagen den 29.august. Tid?????? Dag besøgte Major Mek(?) Petersen ham alene paa Cellen. Han talte ikke et Ord om sine Hallucinationer. Jeg var med villie ikke tilstede. Da Lægen har henstillet til Inspektionen at at fjerne Fangen, har jeg i en forestilling af 30/8 fraraadet dete skridt som unødigt. L????? fandt heller ikke noget Abnormt hos ham, men hen????? sig forsigtigt under Lægens Autoritet. Inspektionens svar lød paa, at Fangen indtil videre skulde forblive. Den 11 Sept fornyede Lægen sine Forsikringer om Angjeldende blev værende her, men Dagen efter decreterede Insp. , at han skulde forblive. Senere ved???? Fangen at ???? halucineret lige overfor Lægen. Han talte om et "Fluidum", som Lægen ved hjelp af et "Batteri" bibragte ham, om at Maden smagte af "Sygetilsation"(?), o.s.v. Fra den 2dre Oct sattes han i Kjøkkenet og blev anvist Nattelogi paa Sygeforlegn.(?) I Kjøkkenet Talte han engang om, at det Lugtede af Blaasyre. For Resten talte han fornuftigt naar man henvendte sig til ham. Det lod ikke til, at han havde nogen Lidelse af at være her. Han var aldrig ængstelig, tvertimod freidi og fornøiet ligeoverfor sine Overordrede. Det siges ikke at rime med Hallucinationen, der efter sin Art maate, antages at bibringe ham skræk for de herværende forhold. Den 14.sept fik han enkelt ?????? efter et ?????? af 27 ????. Ved løsladelsen havde han tabl 24 pund(?). Dete er vel betydeligt, men langtifra et enestaaende Exempel paa Henhørenden efter nogleMaaneders Ophold her. Dog er det altid at mærke sig Hans Ansigt hvis ogsaa faaet lidt ????? af Sygelighed, dog ikke paafaldende. Det kan nok være at han har været hallucineret, men først efter han ???? i fri Tilstand vil man kunne danne sig noget rigtigt Begreb derom.

Paany under Tiltale for Tyveri i Akterne hands ?????? sagfører Hans Blaa i Vaage den 17/3 66.
Indbragtes paany i Fængselet den 12te Juli 1866 paa 3 1/2 aar for 3 gangs ?????, men Hendtes strax til Tugthuset. 14/11 75 udgikk han af Chr. tugthus, hvor han havde hensiddet i 5 aar.
Var blevet en meget duelig Snedker og omtaltes med Ros af Capt. Jensen

Mvh Paul

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 22. mars 2017 kl. 12.32

Apropos første side - det står vel:

... vanskeligt at skaffe ham Kvarter paa Grund af ...

... samt for ulovlig Udeblivelse af Kvarteret
...

Mvh. Knut.

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 22. mars 2017 kl. 12.40

Du har så absolutt rett, Knut.
Noen ganger kan en "stirre seg blind" på enkelte ord. Det hjelper som oftest å legge det til side en stund. :lol: :lol:

Mvh Paul

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. mars 2017 kl. 13.00

oi.....wow....og tusen, tusen takk !
jeg blir litt satt ut her, av både hva dere klarer å tyde, at dere nok en gang trår til og hjelper til, og ikke minst av innholdet.... :shock: En stor takk til deg Paul, som har tatt deg tid til å tyde alt sammen, dette er storveis!

Må innrømme at jeg får tårer i øya her, ikke nødvendigvis fordi det er så oppsiktsvekkende det som står, men fordi det bekrefter så veldig at dette er mannen jeg har lett etter, og fordi jeg her får nye tråder jeg kan nøste i, som kanskje kan gi meg enda mer svar på hans opphav.

En stor og ydmyk takk fra meg til dere, jeg er så uendelig glad for hjelpen dere gir :)

Brukeravatar
Paul Johan Hals

Legg inn av Paul Johan Hals » 22. mars 2017 kl. 17.16

Det er bare hyggelig å hjelpe, når en er i stand til det. Og ikke minst når man får slike tilbakemeldinger. 8)

Mvh Paul

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. mars 2017 kl. 17.27

Hjelpen er uvurderlig, for selv med ekstra tålmodighet og nye briller så er jeg virkelig ikke god på å tyde håndskrift, selv ikke min egen til tider :shock:

Det er slettes ingen selvfølge å få hjelp, derfor er det viktig å synliggjøre hvor mye det betyr å få hjelp :D

Knut Sæther
Sted: Øksendal

Legg inn av Knut Sæther » 22. mars 2017 kl. 19.35

Paul skrev:Side 2. Det mangler en del ord osv. her også. Men kanskje kommer noen med dem:

Eit stykke på veg iallfall - det er artig å prøve seg. (Øvrige endringar i teksten står òg for mi rekning.)

Den 27. Juni kaldte han mig og bad om at blive Snedker. Det hedte sig, at hand i den senere tid havde været noget nedstemt, hvorfor jeg Dagen efter flyttede ham op paa A.2.38, hvor der er aaben Rude. Senere fik jeg høre, at han for nogen Tid tilbage uopfordret havde fortalt Vagtmesteren, at han engang havde været sindsyg og været paa Veien til at tage sig selv af Dage. Kort Tid efter kaldte han Lægen og klagede over, at man lurede paa ham og talte om hand udenfor Cellen. Lægen bemærkede hertil, at det kom ikke ham ved, da Betjenten stod under Direkteuren. Det var også Lægen paafaldende, at han for den Sags Skyld vilde sende Bud efter ham. Han vedblev imidlertid at høre forskjellige Ting udenfor Cellen. Engang paastod han, at man udlagde ham for Barnefader, at man skulde stille Uhret galt for at bringe ham i Uleilighed o.s.v. Alt sagt af en Vogter. Jeg fik derfor Lægen til at forordre ham et Galebad(?) den 14. juli. Han fik 6 Sprøiter?. Lægen stod hos ham og godsnakkede med han den hele Tid, maaske vel meget. Senere slog han sig tildels til Ro. Af og til kom han vel med en liden Bemærkning som før, men for Resten var Intet at mærke ved ham. Jeg have undersøgt hos hans forrige Chef om hans Forhold. Han (Munch - Petersen) siger, at det er Fjas Altsammen med ham og at han er istand til at finde paa alskens Streger. Corporlig Tugt, som han er meget bange for, skulde snart bringe ham til Orden. Selvmordsforsøget, som han havde saa travelt med at meddele Vagtmesteren, opløser sig i en tom Trusel. Under disse Omstendigheder maa jeg mistænke ham i Et og Alt. Han slog engang paa at søge Benaadning og urimeligt er det ikke, at han vil ????? ??? og til paa den Maade at blive ham kvit. Om Tugthuset bekymeret han sig rimeligvis ikke stort. Paa min Runde den 25 juli var Intet at mærke ved ham. Heller ikke Søndagen den 27 August og Tirsdagen den 29 August. Tid?????? Dag besøgte Major Mek(?) Petersen ham alene paa Cellen. Han talte ikke et Ord om sine Hallucinationer. Jeg var med Villie ikke tilstede. Da Lægen har henstillet til Inspectionen at at fjerne Fangen, har jeg i en Forestilling af 30/8 fraraadet dette Skridt som unødigt. L????? fandt heller ikke noget Abnormt hos ham, men hen????? sig forsigtigt under Lægens Autoritet. Inspektionens svar lød paa, at Fangen indtil videre skulde forblive. Den 11 Sept. fornyede Lægen sine Forestillinger om Angjeldende blev værende her, men Dagen efter decreterede Insp., at han skulde forblive. Senere vedblev Fangen at være halucineret lige overfor Lægen. Han talte om et "Fluidum", som Lægen ved Hjælp af et "Batteri" bibragte ham, om at Maden smagte af "Sygetilsation"(?), o.s.v. Fra den 2dre Oct sattes han i Kjøkkenet og blev anvist Nattelogie paa Sygeafdelingen. I Kjøkkenet talte han engang om, at det Lugtede af Blaasyre. For Resten talte han fornuftigt naar man henvendte sig til ham. Det lod ikke til, at han havde nogen Lidelse af at være her. Han var aldrig ængstelig, tvertimod freidig og fornøiet ligeoverfor sine Overordrede. Dette siges ikke at rime med Hallucinationen, der efter sin Art maate, antages at bibringe ham Skræk for de herværende Forhold. Den 14 Sept. fik han enkelt Tillægskost efter et Vægttab af 27 Pund. Ved Løsladelsen havde han tabt 24 Pund. Dette er vel betydeligt, men langtifra et enestaaende Exempel paa Henhørenden efter nogle Maaneders Ophold her. Dog er det altid at mærke sig Hans Ansigt hvis ogsaa faaet lidt ????? af Sygelighed, dog ikke paafaldende. Det kan nok være at han har været hallucineret, men først efter hans Færd i fri Tilstand vil man kunne danne sig noget rigtigt Begreb derom.

Paany under Tiltale for Tyveri. Akterne sendt Overrets-Sagfører Hans Blaa i Vaage den 17/3 66.
Indbragtes paany i Fængselet den 12te Juli 1866 paa 3 1/2 aar for 3 gangs Tyveri, men Hendtes strax til Tugthuset. 14/11 75 udgik han af Chr. Tugthus, hvor han havde hensiddet i 5 Aar.
Var blevet en meget duelig Snedker og omtaltes med Ros af Capt. Jensen

Mvh. Knut.

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. mars 2017 kl. 19.45

Aha, nå ble det enda mer mening, spesielt med vekttapet, må innrømme at jeg lurte litt på det :-) Tusen hjertelig takk for suveren innsats, jeg er redd jeg aldri ville forstått denne teksten om ikke dere hadde hjulpet til. Jeg er imponert over innsatsen dere gjør, og er selvfølgelig veldig, veldig glad :D

Legg inn av Liv Christin Heggelien-Tetlie » 22. mars 2017 kl. 19.49

Jeg fant denne Major Peter Munch Petersen i 1865 tellinga, med lang fartstid i det militære, det kan jo kanskje rime med Munch/Mek Petersen som er nevnt som tidligere sjef i teksten her?

https://digitalarkivet.arkivverket.no/f ... 8027004941

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»