Hei.
Kan noen være så snill å tyde lenken som starter på linje 8 om Elen Larsdatter, Limstrand?
SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 880/L1127: Ministerialbok nr. 880A01, 1750-1774
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071105630333
På forhånd takk.
Mvh. Kjell
Borge ministerialbok Borge og Valberg sogn 1750-1774
Moderator: MOD_tydehjelp
- Kjell Moan
- Sted: TROFORS
-
- Sted: TRONDHEIM
- Kontakt:
Re: Borge ministerialbok Borge og Valberg sogn 1750-1774
linje 8 til høgre (det står om ei anna Elen Larsd i linje 8 til venstre);
om lag sånn:
"Fest: Purificat: Mariæ [Maria reinsingsdag, kyndelsmess, 2.feb]
Kirketieneste paa Borge. Publice absolv: Elen Lars
Dr. Limstrand som et aar over havde holdt sig fra Hr. [Herrens] Nadere [nattverd]. "
om lag sånn:
"Fest: Purificat: Mariæ [Maria reinsingsdag, kyndelsmess, 2.feb]
Kirketieneste paa Borge. Publice absolv: Elen Lars
Dr. Limstrand som et aar over havde holdt sig fra Hr. [Herrens] Nadere [nattverd]. "
- Kjell Moan
Hei.
Beklager, jeg glemte å takke deg. Tusen takk.
Tar du i samme slengen denne også fra samme kirkebok? SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 880/L1127: Ministerialbok nr. 880A01, 1750-1774
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071105630316
For lærdommens skyld prøver jeg meg med tyding selv:
Tydingen gjelder nesten midt på venstre side: "D. 30 Januarii kirketieneste ved Borge kirke. Introd. Mathias Olsens (gvd kvinde?) af Steÿro ....... ..... barn Nom: Karen Olsdatter.
Er det sånn å forstå at Karen var mor til et barn? Olsdatter stemmer jo ikke med farens fornavn.
Og nesten rett under kommer farens rette navn: "Dom: 2 p Ephiphan: .... item Mathias Jonsen Stegeroes barn Anna Martha 6 Aar gammel".
På forhånd takk.
Mvh. Kjell
Beklager, jeg glemte å takke deg. Tusen takk.
Tar du i samme slengen denne også fra samme kirkebok? SAT, Ministerialprotokoller, klokkerbøker og fødselsregistre - Nordland, 880/L1127: Ministerialbok nr. 880A01, 1750-1774
Brukslenke for sidevisning: https://media.digitalarkivet.no/kb20071105630316
For lærdommens skyld prøver jeg meg med tyding selv:
Tydingen gjelder nesten midt på venstre side: "D. 30 Januarii kirketieneste ved Borge kirke. Introd. Mathias Olsens (gvd kvinde?) af Steÿro ....... ..... barn Nom: Karen Olsdatter.
Er det sånn å forstå at Karen var mor til et barn? Olsdatter stemmer jo ikke med farens fornavn.
Og nesten rett under kommer farens rette navn: "Dom: 2 p Ephiphan: .... item Mathias Jonsen Stegeroes barn Anna Martha 6 Aar gammel".
På forhånd takk.
Mvh. Kjell
-
- Kontakt:
"D. 30 Januarii kirketieneste ved Borge kirke. Introd. Mathias Olsens qde [quinde=kone] af Steyro efter levende barn Nne: Karen Ols Datter."
Med litt hjelp frå dei andre innførslene, må Karen vere kona til Matias. Barnet må vere døypt nokre veker før. (Dåpen skulle vere innan 8 dagar; mora skulle "halde seg inne" i ca. 6 veker.)
Den neste innførsla du viser til, er ei gravferd, eller helst ei jordfesting:
"Dom: 4 p Epiphan:....
nedsat Jens Mogensen.... [gammal mann]
item [=likeins] Mathias Jonsens Stegeroes barn Anna Marthe 6 Aar gammel,
item ....
alle 3 nedsatte i Kirkegaarden."
Det er altså ein annan Matias og eit større barn.
Med litt hjelp frå dei andre innførslene, må Karen vere kona til Matias. Barnet må vere døypt nokre veker før. (Dåpen skulle vere innan 8 dagar; mora skulle "halde seg inne" i ca. 6 veker.)
Den neste innførsla du viser til, er ei gravferd, eller helst ei jordfesting:
"Dom: 4 p Epiphan:....
nedsat Jens Mogensen.... [gammal mann]
item [=likeins] Mathias Jonsens Stegeroes barn Anna Marthe 6 Aar gammel,
item ....
alle 3 nedsatte i Kirkegaarden."
Det er altså ein annan Matias og eit større barn.
- Kjell Moan
Hjertelig takk.
Da har du samme forståelsen som jeg mht. at Karen Olsdatter trolig var hustru og at Anne Martha var et tidligere barn.
Ha en fin dag/Mvh. Kjell
Da har du samme forståelsen som jeg mht. at Karen Olsdatter trolig var hustru og at Anne Martha var et tidligere barn.
Ha en fin dag/Mvh. Kjell
-
- Kontakt:
Kjell skrev:Da har du samme forståelsen som jeg mht. at Karen Olsdatter trolig var hustru og at Anne Martha var et tidligere barn.
Då må eg vel presisere at sånn det er ført inn, er det to Matias Steiro her: éin M. Olsen med kone Karen og éin M. Jonsen med dotter Anne Marta.
Det kan naturlegvis vere ein feil her, men det treng ein gode grunnar for å rekne med.
Det kan sjå ut til at Matias Jonsen mister eit barn nokre månader før også: 9.aug 1750 "nedsat og gravfæsted Mathias Joensen af Steyroe hans Barn Hartvik ætat:[=alder] 2 aar 20 uger"
I 1763 https://media.digitalarkivet.no/rk10051112050136 var det tre brukarar på Steiro - men ingen Matias.