Tyding av fattigprotokoll - Siljan

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
17667
Sted: VESTSKOGEN
Kontakt:

Tyding av fattigprotokoll - Siljan

Legg inn av 17667 » 22. juni 2016 kl. 10.26

Husmannsenken Marthe Hansdatter Dammyra (1794-1880) var min tipptippoldemor. Gjennom 12 år var hun på legd. Fattigprotokollen som oppbevares ved IKA Kongsberg, forteller hvordan hun i 1874 overgives til Kammerherre Treschows Forsørgelse under Control af Fattigcommissionen. Jeg skulle gjerne ha hjelp til å lese hele nedenstående tekst. Slik jeg forstår det, har dette vært en del av Treschows skatteplikt for skogeiendommene nord i Siljan (tidl. Slemdal), altså ikke nødvendigvis slik at han forbarmet seg over Marthe spesielt. Jeg greier teksten delvis, men ikke alt. Her må jeg legge ved en bildefil etter skanning.
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: Tyding av fattigprotokoll - Siljan

Legg inn av Else Berit Rustad » 22. juni 2016 kl. 10.56

Gjør bare oppmerksom på at samme spørsmål også er lagt inn her:

https://forum.arkivverket.no/topic/2031 ... protokoll/

Mvh
Else B.

17667
Sted: VESTSKOGEN
Kontakt:

Legg inn av 17667 » 22. juni 2016 kl. 12.38

Her har jeg via Facebook fått følgende fra Anne Weberg Elisson:

Kammerherre Treschow forsørger 2 Lægdslemmer for?? de skyldsatte Skove den Eiendom som kan selv bruges samt for baade Jord?? og skoven i Skavenes?? Kreds - hvilke tilsammen udgjør Skyldsummen % 36 Spd 76 3/8 s % 74 Sp, 62 s - % ?? dog bemærkes at % da der paa hver Lægd ?? falder 36 sp 76 3/8 bliver af ovennævnte Skylds Restbeholdning 1 Spd 29 s at erlægge til en af de øvrige Lægder. Som Lægdslæmmer, der overgives til Hr. Treschows Forsørgelse under Control af Fattigcommistionen bestemmes Anne Johnsdatter S?? og Marte Dammyra. Det som står mellom % er overstrøket. ?? er usikkerhetstegn. Kanskje noen skjønner resten når dette er tydet.

Vi er ikke helt i mål, men veldig langt på vei - takk til Anne! :) Noe greide jeg ellers selv, rett skal være rett. Jord.... skal nok være jordvei, da gir det mening. Området heter faktisk Skovenes Kreds. Og mitt hovedpoeng stemmer, dvs. at godsherrens forsørgelse av min tipptippoldemor var hans skatteplikt og ikke veldedighet. :)

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Legg inn av Else Berit Rustad » 22. juni 2016 kl. 14.14

Komplettering og rettelser er lagt inn i tråden din på DA.

Mvh
Else B.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»