tyding av et brev

Moderator: MOD_tydehjelp

Svar
dn30220
Sted: Grimstad

tyding av et brev

Legg inn av dn30220 » 4. april 2016 kl. 21.52

Hei! Jeg trenger litt hjelp til å tyde hva som står i brevet. Klarer å tyde et par ord men får ikke med sammenhengen og alt som står:/
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Brukeravatar
Else Berit Rustad

Re: tyding av et brev

Legg inn av Else Berit Rustad » 4. april 2016 kl. 22.56

Dette er nok ikke noe brev, men en kjøpekontrakt. Teksten er ikke fullstendig, men er omtrent slik:

Kjøbekontrakt.
Undertegnede Tarald Thomessen Homborg erkjender herved at have solgt og forbinder mig til at skjøde til min Søn Tellef Taraldsen min eiende Anpart af Gaarden Homborg MatrN 208 LNo 464 af Skyld 1 Dlr. 3 o. 21 s i Eide Sogn med paastaaende og tilhørende Huse samt til og underliggende Herligheder for omforenet Kjøbesum 1600 - sexten Hundrede - Kroner, hvoraf 1040 Kr. er afgjort derved at Kjøberen har betalt mig paahvilende Gjæld og desl har overtaget at forrente og indfri den Eiendommen paahvilende Pantegjæld. De resterende 560 Kr. skulle henstaa rentefrit til jeg og min Hustru Oline Kirstine Johnsdatter ere afgaaede ved Døden og da tilfalde Kjøberen som Erstatning for os ydet frit Hus, som han er forpligtet til at skaffe os saalenge vi leve og ønske at forblive paa Gaarden. Skulde vi derimod finde forgodt at flytte til et andet Sted, skal han i dette tilfælde være forpligtet til at udbetale os bemeldte Rest af Kjøbesummen med 560 - fem Hundrede og sexti - Kroner. De med Skjødets Udstedelse forbundne Udgifter udredes af
....

her slutter teksten du la ut.

Mvh
Else B.

dn30220
Sted: Grimstad

Re: tyding av et brev

Legg inn av dn30220 » 4. april 2016 kl. 23.16

Tusen hjertelig takk, her er forresten resten av kjøpskontrakten :)
Du har ikke de nødvendige tillatelsene for å vise filene som er tilknyttet dette innlegget.

Svar

Gå tilbake til «Hjelp til tyding av kildemateriale»